• Fru Calice

Fotoalbum till kort från bröllopsdagen

Är det någon som har ett bra tips på ett fint fotoalbum till bröllopsbilderna? Jag är på gång att sätta in bilder från vår stora dag men jag vill först hitta ett fint album. Gärna ett vitt album som är bundet (alltså inte med pärm man öppnar alt sån ring i ryggen). Helst även utan massa "krusseduller" på framsidan, men om det finns så bara något enkelt i guld eller beige. Var finns dessa album och vad kostar de? Alla tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Fotoalbum till kort från bröllopsdagen
  • Överlycklig

Jag kommer att specialbeställa album på ett litet tryckeri som gör utifrån våra önskemål. Ett album i A4 storlek, spirlabundet och med något litet på framsidan och ca 25-30 papper kostar då ca 130-150:- Och då får vi även välja färg på utsida OCH inneblad.
    Har ni inget tryckeri där du bor? Jag ska kolla om jag hittar deras hemsida adress, det går säkert att beställa... jag återkommer.

• Överlycklig

jag är ledsen, jag har tappat bort adressen, men jag åker förbi där i morgon så jag kan kolla upp det då om du vill.

• Eorin

Jag köpte ett jättefint inbundet vitt fotoalbum med blommönster i relief på bookbinders design... Kanske finns det kvar?

• piafia

Åhhh... foton gör sig såååååå mycket bättre mot en svart bakgrund än en vit.
    Lyxa till med ett extra stort format på bra papper. Vad du än gör glöm inte att beskära bilderna! Alla proffs gör det och det blir såååå mycket bättre att skära fram motivet lite. Jätteenkelt att göra. Ta bort lite himmel så att fokus hamnar på det man ska titta på. Finns det något på bilden som drar ögat till sig som man ska ta bort. Den där halva cm man skär bort för att bli av med lampan man ej vill ha med på kortet kan göra massor av skillnad.

Gigantisk skillnad. Kan du inte ha vit pärm men svarta blad.

Ordning och Reda har massor av fina alternativ tycker jag till ett rimligt pris.

• Fru Calice

Tack för era tips!
    Överlycklig - Låter superintressant - ska genast kolla upp!
    PiaFia - Jo men visst är det så att det gör skillnad när man beskär kort som fått med mer än man vill! Självklart kan man inte bara klistra in korten som de är! Men det är ju alltid bra att påpeka det, så att andra som inte är så "vana" fotoalbumsmakare får lite tips!

Fler tips på fotoalbum?

• piafia

Vad bra med en redan "frälst"!
    Märks att jag känner passionerat för det här ämnet. Har slutat att bara ge kort till vänner jag fotat. Gör alltid ett album i "min smak" att ge bort. Som givetvis inte passar alla så de får givetvis negativ/CD att göra eget album också. Brukar vara en uppskatatd present.

• Fru Calice

Gud va roligt det låter! Själv känner jag att jag tar för lång tid på mig med mina album. Är så supernogrann. Jobbar på att ta ner kraven på mig själv så att jag ska kunna komma ifatt. Ligger efter ett par år i fotohögen just nu. Men bröllopet kommer få gå före! Har även varit på tre kompisars bröllop i år och tänkte göra ett stort album av deras bröllop (för egen del). Sätta in allt från inbjudan till placeringskortet och sånt. Tycker det är mycket roligare att minnas kring händelser när man har ett album som är fint och framarbetat med kärlek. Det blir liksom min dagbok.

• Ofelily

Ja tänk vad mycket pyssliga människor det finns på BT!! Så himla kul! Och jag blir också sugen på att ta tag i foton och sätta in i album osv... Men så fastnar jag bara här hela tiden...

Överlycklig:
    Får man fråga vad du ska ha för ngt på framsidan av albumet? Jag var inne på deras hemsida och det verkade ju jättebra! Ok priser också! Och vad kul om man kan "designa" ngt själv på albumet!

• Överlycklig

Vi har inte bestält oss helt ännu, men vi funderar på vårt monogram samt ev texten "gästbok" (på gästboken)

• Ofelily

Överlycklig, det låter ju hur bra som helst!! Kan de fixa ett album med ens monogram alltså? Härligt härligt!! Tack snälla du för tipset!!! Då ska jag nog kontakta dem!

• na76

Hej

Calice: Såg i en annan tråd att du frågat om fotoalbum. Har du hittat något än? Jag var runt hela stan för någon månad sen och letade. Var på ordning och reda, akademibokhandeln och bokia utan resultat. Antingen var det fel färg på framsidan, fel färg på papprena eller så tog dom för lite kort. Till slut hittade jag ett skinn album på fujifilm för 500 bilder till rimligt pris med svarta blad. Jag har också köpt en silverpenna för att kunna skriva i det. Du ville ju inte ha några krusiduller men på Handplockat finns dom där vita fotoalbumen med rosor som den här nätbutiken Plumeria säljer.

Mafa hoppas du kan komma med på söndag. Du kan också åka med oss dit. Lättast är om du också kommer bort till mig.

• na76

Oj det blev visst fel. Skulle skrivit det här svaret i en annan tråd.

• Fru Calice

Kan meddela att jag hittade precis såna album som jag letade efter på Tiimari (det enda var att de var lite små). Cremefärgade med ett band om och en liten bild på två ringar. Den är bunden o har 40 blad med skyddsark emellan. Det får plats 2 foton på varje ark om man inte tränger ihop dem. 89 kr/st. Köpte 3 direkt!

• Fru Calice

skulle inte flörta... bara avsluta parantesen...

• brud i sina bästa år

Såg att du hittat calice men om någon annan letar så...

Ett tips!

Hittade fina fotoalbum på Clas Olsson idag. Det fanns stora kvadratiska med grå eller rosa/vinröda pärmar(snygg, men svårbeskriven färg)svarta eller vita blad, 119 kr. Det fanns andra storlekar med plastfickor också.

Svar på tråden Fotoalbum till kort från bröllopsdagen