Permanenta håret
Jag funderar på att permanenta mitt hår, men är lite osäker på vad det finns för olika metoder nu för tiden. Vill inte ha något "pudelkrull" utan lite vågigt. Någon som har tips?
Jag funderar på att permanenta mitt hår, men är lite osäker på vad det finns för olika metoder nu för tiden. Vill inte ha något "pudelkrull" utan lite vågigt. Någon som har tips?
Vet att en bekant till mig gjorde permanent med "trasor" hos frissan :D Det är precis som du säger lite vågigt och inte perfekt jämnt... Men du, prata med en frisör, de lär ha bäst koll ;)
Jag vill hellst ha korkskruvslockar, men det verkar inte finnas något bra sätt :(
Tack för svaret! Ja, jag får nog lov att gå till en frisör och höra mig för.
Jag vill också ha korkskruvslockar, men tror att locktång är bäst då
Jaa, det var iaf det svaret jag fick av min frisör.. :(
Dauphine 79,
har hört talas om en behandling som heter "Cygnature". Det är tydligen en permanent som ska ge mera vågigt än krulligt hår. Björn Axén på Åhlens och Hos Tomas lär ha denna behandling (tror att den kommer från Wella). Lycka till!
PS. Skulle själv tagit den i somras men det blev inte av. Kommer nog att testa den nu i höst/vinter för jag önskar få mer volym och lite vågigt hår (men absolut inte krulligt...)
Råd från en som redan permanentat sig!
Jag ville också jätte gärna ha korkskruvar och stora fina lockar. Glad i hågen gick jag iväg till frisörn med bilder från tidningar på lockiga hårsvall.
Ha, ha skrattade frisören och informerade mig om att det nästan aldrig var permanentade lockar i film, reklam och annonser utan lockar gjorda av locktänger värmespolar mm.
Tyvärr är dagens spolar för permanent inte så stora. Detta pga att större spolar inte har någon långvarig verkan vid permanent. Håret blir för tungt för lockarna och blir raka igen efter en mycket kort tid.
Trotts detta ville jag tvunget prova. Jag var så trött på mitt spik raka hår och ville få lite liv i håret. Men något 80-tals pudel-kryll ville jag absolut inte ha!!! Därför valde jag de största permanent spolarna som fanns (ungefär lika tjocka som en tumme). Efter mycket om och men blev det tillsist av och permanent spolarna sattes i. Frisören sa en än gång till mig att det inte kommer bli som på bilderna i tidningen och att jag inte skulle förvänta mig det. Ja ja... sade jag lungt.
Usch vad olycklig jag blev! Det blir verkligen inga korkskruvar eller stora fina lockar utan jag liknade verkligen en 80-tals disco drottning alá Pernilla Walhgren. Jag försökte lämna salongen med ett leende men jag kom hem i tårar.
Det värsta av allt var hur mycket håret tog skada av permanent vätskorna. De är visserligen mildare nu än förr men håret såg förfärligt ut. Jag har nu kämpat i 1 år för att få tillbaka mitt gamla hälsosamma hår som jag hade före permanenten. Det sista av permanenten sitter fortfarande i topparna men åker av tack och lov nästa gång jag är hos frisören.
Jag vill absolut inte skrämma och avråda helt från att permantenta er, men var medvetna om att det VERKLIGEN INTE blir stora korkskruvar/lockar som man vill tror. Jag skulle definitivt avråda för att göra det inför ert bröllop om ni inte är säkra. Vänta hellre tills efteråt så ni inte blir olyckliga om det inte blev som ni tänkt er. Be då hellre er frisör att locka med tång inför er bröllop.
Lycka till!
Tack för alla tips och råd!