• Honungsbi

Besatt av exet....

Usch...vet inte vad jag ska göra...undrar om det är någon som känner igen sig!

Det är så att jag snart ska fria till världens underbaraste kille. Vi har träffats ca 9 månader och det enda problemet är hans ex. Visserligen finns hon inte i hans liv längre, men jag kan bara inte låta bli att "obsessa" över att de var ihop i 8 år och sambos i 5. Känns som att jag aldrig kommer kunna "slå" det!

Kan inte låta bli att titta på bilder av dem och plåga mig själv med tankar på att han kysst henne, haft sex med henne osv...någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Besatt av exet....
  • Gerda

Inte så intensivt som du verkar känna.

Men vaddå att du aldrig kommer att kunna slå det dom haft? Varför gifta er?

Jag tycker att det är ju DIG han har valt, DIG han vill vara med NU, IDAG, i FRAMTIDEN.

Men jag förstår att du har "fastnat" hoppas bara att det inte förstör ert förhållande som ni har med VARANDRA.

• Likah

Jag förstår dig helt och hållet! Känner likadant. Det spelar ingen roll att han säger att han aldrig kännt för någon som för mig eller att hans kompisar säger att vi passar mycket bättre ihop!
    Ofta kommer jag på mig själv med att tänka på hur deras liv tillsammans såg ut och vilka ord han viskade till henne när de var nykära o.s.v. Ibland frågar jag honom saker som jag egentligen inte vill veta...
    Men - det är ju mig han vill leva med! Och jag vill ju inte att han skulle vara en 31-årig oskuld när jag träffade honom... Det är historia och man kan inte göra någonting åt det! Men ibland är man bara knäpp, man gör ju sig själv illa när man tänker på dem tillsammans!
    Jag tyckte det var skönt att läsa ditt inlägg och höra att det är fler som känner som jag. Hoppas att du allra oftast känner dig säker och bekräftad och att de här mörka tankarna bara dyker upp ibland. (Förhoppningsvis mer och mer sällan!)
    Kram

• Heroine

Usch, jag känner igen det där. Kan trösta med att, det åtminstone för mig, har avtagit med tiden. Jag tänker inte lika ofta på det nu som första året...

• Honungsbi

TACK Likah!
    Ja, det känns verkligen jättebra att det finns någon som känner likadant :)

Känner verkligen sååå igen mig, frågar honom om deras liv (saker som man ju egentligen inte vill veta) och undrar vilka gulliga namn hon kallade honom och om det är samma som jag kallar honom...och massa sådant som ju egentligen är löjligt!

För han säger hela tiden att vi har det jättemycket bättre och att de aldrig hade det såhär bra, inte ens i början. Och då känns det ju bättre :)

Mmm, sant som du säger, på vissa sätt är jag ju jätteglad att han haft ett långt förhållande och vet vad det innebär och så.

Ja, man får väl helt enkelt låta bli att tänka på sådant här...men ibland går det ju inte!

• Maggie s

hejj.. här är en till som ligger till som ni andra gör7 elelr haft det så...
    bo emd han nu, i "deras" stad.. försöker komma över dem två så gott som möjligt men, du ska veta att om du tänker på det kommer du må ännu sämre, du måste låta det försvinna, tala ut om henne med honom, säg vad du känner o sen e det bara du som kan kommma över det!

Lycka till!!

• Valli

Jag brukar tänka på mina egna ex om jag får såna tankar. Jag har ju avgudat, varit stenkär, älskat och haft sex med andra - så självklart har han gjort det samma. Då blir vi kvitt liksom i mina tankar.

• Therése

Tänk på detta:

När han var tillsammans med sitt ex kände han inte dig. Han visste inte ens att du fanns, att det existerade en människa som kunde vara tusen gånger mer underbar och fantastisk än exet. Han var tillsammans med henne för att han inte hade dig att jämföra med då!

Dessutom: tänk tillbaka på dina ex. Hade du velat fortsätta leva med dem? Troligen inte, nu när du har din nuvarande man! Med all sannolikhet känner din man samma sak när han jämför dig med dem.

Sist men inte minst: Det tog slut mellan honom och exet, det fanns ju en anledning (eller många) till att det inte fungerade mellan dem. Alltså kan deras förhållande inte ha varit så bra trots allt. Han har valt DIG nu, inte henne!!

Lycka till med frieriet!

• Mrs J.R

Jo jag känner igen mig, exakt som du känner kan jag många gånger känna fast jag är gift med honom, så känner jag ibland att jag duger inte till det men hon gjorde detjagjämför allt med hur deras förhållande var,ännu jobbigare känns det när de har barn ihop så man måste ju träffa henne också skit jobbigt

• Rystall

Honungsbi: Är du säker på att du skall fria till honom då? Jag får bara upp tanken i mitt huvud att du kanske gör det eftersom det är det enda som din pojkvän och hans ex inte gjorde. Är det inte bättre att ni försöker ha ett stabilt förhållande först och flyttar ihop och ser hur det funkar innan ni gifter er.

Pratar din pojkvän om sitt ex eller är det bara dina tankar?

• Tant Pernilla

Jag känner inte igen mig. Jag känner till och med min mans ex och tycker mycket om henne, men det skulle inte falla mig in att jämföra mig med henne. Om hon var så bra skulle han ju vara tillsammans med henne och inte med mig. Nu är det vi och framtiden. Tänk så, och tänk bara på exen (hans OCH dina) med tacksamhet, för utan dem skulle ni inte vara de ni är i dag och ni skulle inte ha träffat varandra vid rätt tid i livet.

Lycka till!

• Mastermind

Varför i hela friden ska du fria till honom om du inte tror att du kommer "slå" det förra förhållandet, tidsmässigt?

• Honungsbi

Therése: Tack, jo jag vet ju innerst inne att det är som du säger. Anledningen att det tog slut var dock att han inlett en affär med mig...även om han ju aldrig skulle gjort det om det inte var dåligt!Han gjorde alltså slut för att han hellre ville vara med mig, så det borde ju räcka som bekräftelse...men ibland är man fånig!

Mrs J.R : Ja, kan tänka mig att det inte alls känns kul ibland att ens man har barn med någon annan...ännu lättare att få "dumma tankar" i huvudet då!

Rystall: Jo, jag vet, den tanken har slagit mig också. Det är mycket möjligt att det är så till viss del...usch. Men sen är det ju också så att vi har ett stabilt och bra förhållande, bor ihop sedan två månader tillbaka, och det har aldrig kännts såhär rätt med någon som det gör nu!Men visst, det är värt att tänka på. Så att jag friar till honom av rätt anledningar.

Mastermind: Jag uttryckte mig inte så bra! Självklart tror jag att vi kommer att vara tillsammans längre än så :) Det är bara att just nu känns det som väldigt lång tid med åtta år, och att det kommer att dröja innan jag känner honom bättre än vad hon gjorde, har upplevt mer saker tillsammans med honom etc.

Nu blev det en massa repliker här... ;)

• Mastermind

Men då kanske du ska vänta med att gifta dig tills du känner att du känner honom lika mycket som hon gjorde, och tills du helt enkelt känner dig tillfreds med att han har ett ex. Hon var ju trots allt den har älskade då. MEN du är den han älskar nu. Det kan ta ett tag innan man lär sig skillnaden (rent känslomässigt, att läsa det och förstå vad man menar är en annan sak), och mitt förslag är att du då väntar tills allt känns bra.

Sen måste jag fråga.. Tror eller vet du att din kille kommer säga ja när du friar? Efter så kort tid? Jag menar, om han var tillsammans med sitt ex i 8 år utan giftemål så kanske han tycker att giftemål efter knappt ett år är väldigt tidigt? Varför stressa?

Svar på tråden Besatt av exet....