• chrystal_dream

Glashår som ingen färg fastnar på :(

Jag har ett sånt hår som frisörer brukar kalla glashår, altså så fort jag färgar eller tonar håret, så räcker det med att jag tvättar håret en gång, och så försvinner typ hälften av färgen (den bara rinner av), och efter kanske 3 tvättar så är håret mörkblont, lite rödbrunt i mitten och ljust i topparna,
    fast jag färgat det brunt.
    Det är så irriterande, jag tycker att ifall jag färgar håret i en färg så borde det hålla, eller att färgen mattas av jämnt i hela håret, vilket den inte gör.
    Någon mer en mig som har glashår, som testat någon färg eller toning som inte försvinner med en gång?
    Jag använder bara sånt schampo som är för färgat hår, men det hjälper inte, tips ?

• Svar på tråden Glashår som ingen färg fastnar på :(
  • chrystal_dream

ingen som har sånt här hår? eller vet någon färg som fäster? =)

• misskitty

Jag har inte själv sådant hår men när jag exprimenterat på vänner som har "glashår" har jag gjort följande sätt och det har hjälpt.

Innan jag färjat håret mörkbrunt har jag blekt slingor i håret och efter blekningen färjat håret. Detta funkar pga att blekningen "fransar" upp hårstrået och när du sen lägger på brun färg har den något att fästa i.

• Leonore

Min sambo har samma problem, men det löstes genom att först sätta en blekning i håret och sedan färg.
    Det enda man bör tänka på är att ta färg som passar den blekta nyansen och inte sin ursprungliga ;)

• Eilenna

En liten varning från en frisör!

Detta projekt kan ganska lätt sluta med att håret blir grönt... Jag rekommenderar det inte till någon som inte kan kemisk färglära. Att tona hemma några nyanser är väl OK men att tex lägga en naturbrun färg på ett uppblekt hår är väldigt riskabelt. Då bör håret förpigmenteras först.
    Så tänk efter innan!
    Det kan rent av räcka med att du byter shampo en vecka innan färgning. Använd ett djuprengörande från din frisör. Det tvättar bort rester av icke vattenlöslig silikon som finns i många butiks-shampon idag. Detta silikon lägger sig som en hinna på strået och gör att håret blir svårfärgat.

Lycka till!

• rocketqueen

Hur förpigmenterar man?

• Eilenna

Det beror helt på utgångsläget och kvalite'n på håret. Din frisör avgör hur. Det går att göra på olika sätt, men grundtanken är att preparera håret med pigment som gör att håret tar emot färgen på bästa sätt.
    Ett exempel:
    Ett blont hår ska bli brunt.
    Jag förpigmenterar med kopparfärg för att färgen inte ska slå mot grågrönt.
    Detta är återigen INGET jag rekomenderar hemma!!! Det kan bli en dyr historia som slutar med en tunnare plånbok och kortare hår....

Svar på tråden Glashår som ingen färg fastnar på :(