• melie

Blåsor på läpparna...

Jag har fått två små vätskafyllda blåsor på underläppen. Antingen är det förkylningsbåsor (då jag är förkyld) eller så är det väl herpes (brukar aldrig få sådana blåsor.) Hur skall jag bli kvitt dessa fortast möjliga? Skall man sticka sönder dom med en nål eller köpa nåt receptfritt på apoteket? Hur lång tid tar det innan de försvinner undrar jag också? Jag har väldigt dåligt med pengar så om jag slipper handla något vore det toppen! Men huvudsaken är att de är borta till helgen. Ska träffa min pojkväms föräldrar för första gången och skulle helst slippa ha dessa.

• Svar på tråden Blåsor på läpparna...
  • Ellte

OM det finns risk att det är herpes stick INTE sönder dem! Då kan det sprida sig eftersom själva vätskan kan skapa nya blåsor! Egentligen kan man inte göra så mycket när det redan är blåsor... Jag tycker det brukar vara uttorkande att ta tandkräm eller zinkpasta på men det kan vara så att det är inbillning ;)

Hur som helst tror jag att de kommer ha torkat ut till helgen och blivit sår istället. Troligen kommer de inte synas alls eller åtminstone gå att sminka över om du inte pillar på dem!!!

• amr

Kan prova med att låta tandkräm torka in på blåsorna över natten. brukar dock svida duktigt. annars finns det bra råd på apoteket och receptfria alternativ som inte är särskilt dyra. det du har är herpesblåsor. alla förkylningsblåseor räknas in i herpesgruppen. tänk på att inte pussa någon så länge de inte torkat in eller försvunnit och ha definnitivt inte munsex eftersom det smittar även mun/kön
    hoppas de försvinner och att din helg blir underbar!

• Yster_Syster

Låter definitivt som herpes simplex (munsår). Kliar det lite? Håll inte på att pilla med dem utan håll hela området absolut rent, och gå till apoteket och köp en tub zovirax så fort du kan. Det finns andra preparat också men jag tycker den funkar bäst. Den kostar inte så mycket heller, ca 100 kr. Blåsorna kommer förmodligen hinna försvinna innan helgen om du börjar idag. Hoppas det går bra!

• melie

Tack så jätte mycket tjejer! Er kan man lite på! :) Mvh Lie

• Yster_Syster

Om tandkräm kan jag säga att det gör så att det inte blir värre - men det blir inte bättre heller. Jag var på landet i somras utan tillgång till apotek när jag fick en liten blåsa och jag höll området rent med hjälp av tandkräm. Status quo i 4 dagar, men samma dag jag fick riktig salva på började de gå ner och 1-2 dagar senare var de helt borta! Sola inte solarium eller bada bastu innan det är bra eftersom bakterierna äääälskar värme och förökar sig som tusan.

• Ei saa peitää

Sitter blåsorna på utsidan eller ovansidan läppen skulle jag tippa på att det är herpes. Sitter de i kanten mot käken så är det antagligen afte och det svider som sjutton. De brukar bryta ut när bakterifloran i munnen förändras.

• Ofelily

Vectavir är mitt tips! Funkar jättebra!

• Mi@

Provat en massa dyra salvor,men för mig fungerar "Salva vid Munsår" (enkelt namn!) bäst! Rosa tub på apoteket.

För övrigt kan det vara en barnsjukdom som går just nu. Vår dotter har fått höstblåsor. Tydligen går den epedemin bara vissa år och bara på hösten. Barn under 10 år får det, men eftersom m2b även fått det så verkar ju vuxna kunna drabbas också!

Svar på tråden Blåsor på läpparna...