• Nickolina

pinsam fråga

Pinsam fråga följer.

Det är såhär att jag i flera års tid har haft problem med klåda runt anus...Jag har trott att det varit svamp o en hudläkare också men svampcremer o dyl jag fått funkar inte....Inget funkar...provat hydrocortison, vanilgt loiton, indomin, svampcreme osv...det är helt omöjligt att låta bli att klia när man torkar sig för jag blir heeeelt galen....har ni någon mirakelkur?

• Svar på tråden pinsam fråga
  • Swing

Jag funderade på om du möjligen kan ha mask? Det brukar emellertid mest ge klåda kvälls- och nattetid.
    Jag smörjer underlivet med jojobaolja några gånger i veckan för att hålla slemhinnorna mjuka och i bra skick.

• EhjärtaK = sant

Testa att gå till en annan läkare om inte den här kan hjälpa dig!

• AlmostMrs

tycker att det låter som mask... Kliar det mest framemot kvällen?? Maskmedel finns att köpa på apoteket.. En gammal klasskompis hade det i säkert 2 år innan hon sa till sina föräldrar..( under högstadietiden ). Vet att det kliar riktigt ordentligt. Man kan dessutom se maskarna i ändöppningen.. Prova "gräva" med fingrarna och försök nypa fast och kolla om du får tag på nått Dock behöver det ju inte va så att det är mask.. Kanske du har hemorrojder ( om det nu stavas så ) Ev, att du får små sprickor när du varit på toa, det kan också klia...

• Nickolina

Det är inte mask...det vet jag säkert då jag haft det ett par gånger (ja, jag är en ganska äcklig person på det hela taget)
    Det är huden runt några centimeter i en cirkel typ...det syns ingenting förrutom när jag har kliat då är det lite rött o blöder ibland (bara lite) själva "hålet" är alltså inte inblandat :)

Det värsta är att det GÅR inte att låta bli att klia.

• Pink Lady

Låter som hemorojder, köp sån kräm på apoteket...heter Xyloproct.

• Nickolina

Det är inte hemoraojder...de blir väl som små flikar eller bullar liksom...det här sitter inte i analöppningen...ett par centimeter i från...kan det ändå vara hemmisar?

• pumpa

gå till en doktor - är det en utopi?

Inge kul att visa krysset sådär, men tjejer är väl ändå mer vana att ligga så än vad man som kille är?!

• pigeon

Det är inget du behöver skämmas över! Men det verkar som om du har fått hårsäckinflammation. Men jag är lite osäker på detta, har det uppkommit runt svanskotan? Om det kommer ut kåda + lite blod så kan det vara symptom på detta. Man kan inte göra någonting åt detta än att leva med det.. eller besöka en läkare för att operera bort roten.

Bästa tipset jag kan komma med är att göra det fort som möjligt, för att det kan bli sämre med tiden, dvs att det blir större i roten.

Om du fortfarande känner dig osäker, så kan jag tipsa dig om en bra hemsida där det står om sådant, framförallt riktad åt kvinnor som upplever detta pinsamt.

www.pilonidal.org/

Tack och hej!! OCH LYCKA TILL!! Många kramar på dig :)

• Nickolina

jag tycker inte alls att det är farligt att gå till doktorn och jag skrev att jag varit hos en hudläkare som trodde att det var svamp...jag har även varit hos ytteligare en läkare som inte heller kunde lösa det...så doktorn är ingen utopi...det är bara det att jag knappast orkar springa där hela tiden när inget hjälper...det kostar ändå 300 spänn varenda gång man går till hudläkaren. och ger de ingen råd kan det ju typ kvitta...min senaste tanke är att jag kanske är allergisk mot något...det itter inte vid svanskotan utan som jag sagt runt anus fast inte i.

• hellokitty

Har du kollat hos gynekolog? Kan ju vara någon form av könssjukdom också....

• skogstösen

Har hört att toalettpapper som är gjort av returpapper kan orsaka klåda, eftersom trycksvärtan från tidningarna som pappret är gjort av kan irritera. Det är trycksvärtan som gör att sådant papper ser grått ut.

Å andra sidan har jag också hört att klorblekt papper kan orsaka klåda. Det bästa vore alltså ett toalettpapper gjort av nytt papper som inte är klorblekt. Jag vet inte ens om det existerar.

Någon som vet och kan tipsa om en sort???

Svar på tråden pinsam fråga