• Delighted

Få Tummen Ur!?

Hejsan!

Tänkte tacka för en underbar site, och trevliga människor! Hänger lite på en annan tråd, men tänkte passa på att skriva ett nytt inlägg här!

Ska väl börja berätta lite om mig. För det första, jag ska inte gifta mig, men anser att här inne på BT finns de alldra mest vettigaste människorna, och jag tror att fler kankse lever i samma sits som mig, fast ni kanske ska gifta er!

Jag är en typisk jojobantare. Jag är inte överviktig, men under de senaste åren har ett par kg smugit sig på som jag inte trivs med. Andra beskriver mig inte som tjock, utan snarare normal. Men jag känner att det finns ett par kg som inte ska vara där.

När jag börjar träna och banta, så går det ofta över gränsen, antingen med överträning eller näst intill svält. Sedan följs det av överätning och nedstämdhet = enligt mig, misslyckande.
    Jag vill att allt ska hända så fort.
    Jag står ofta över roliga nöjen för antingen att jag bantar eller att jag känner att jag BORDE banta. Att ha några extra kg påverkar mitt sociala liv oerhört. Jag känner mig inte attraktiv och har ofta ingen större lust att umgås.

Iaf, nu har jag bestämt mig för att ta det lugnt. Och inte stressa. det behöver inte gå fort.
    Jag har sex månader att gå ner ca 8 kg. Jag skulle även vilja komma in i träningen. Inte 2 timmar per dag, 6 dagar i veckan. utan hälsosamt.

Sammanfattning: Jag är dödstrött på Chips och ostbågar och längtar efter ett hälsosamtliv!

Att träna och äta bra ger även en bätte självkänsla! Och finare hy etc.. Längtar till dessa saker, men kanb bara inte få tummen ur!

Så nu skulle jag gärna vilja ha lite tips och råd från er som har lyckats. Gärna motivation... Lite "solskenshistorier" ;)! Ni som är i samma sits, hur tänker ni göra? Vilken diet gjorde du som klarade av det här? Hur la ni upp träning etc. Åtta kg på sex månader bör inte var en omöjlighet! :)

• Svar på tråden Få Tummen Ur!?
  • Elin1

Hej!

Det är ingen speciell diet du behöver, utan bara lite vägledning och sunt förnuft!

Dra ned på kolhydrater, som bröd, pasta och socker, och ät mer grönsaker och proteiner samt bra fett (olivolja eller Omega 3). Gör det till en rolig grej att laga så god och nyttig mat som möjligt, testa nya recept!

Regel: Ät inte mer än du förbrukar!

Träna/rör på dig minst 3 ggr i veckan i minst 45 minuter varje gång. Gärna konditionsträning varvat med styrka! Muskler höjer förbränningen i viloläge, så styrketräning är bra.

8 kg på sex månader är ingen match alls för dej, det klarar du galant genom att tänka lite extra på vad du äter och röra på dej.

Japp.

• R&F (1/7 2006)

Regelbundenhet i mat och motion. Och som redan sagt att du ska inte äta mer än du gör av med. Däremot ska du äta ofta, mindre mål oftare. Små mål kan vara en frukttallrik med goda nyttiga nötter eller nåt. MUMS.

• Nyfiken gul , nu fru

*Ät alltid frukost, lunch, middag o två mellanmål! Hoppa ALDRIG över ett mål eller flera... Kroppen ställer då in sig på svält o du går inte ner i vikt...

*ät mycket frukt o drick mycket vatten

*ha en unnardag i veckan då du tillåter dig själv att välja vilken pizza du vill och äta vilket godis du vill... Det gör det hela enklare...

*Satsa på en motion som är rolig! Om du tycker det är roligt att spela tennis så anmäl dig! Börja simma, spela golf, ta ridlektioner, börja dansa...
    Ta med en kompis så blir det ännu roligare.

*vardagsmotion! Börja gå promenader. Låna en hund o gå ut med. Hoppa av bussen två stationer tidigare o gå sista biten. Ta cykeln istället för bussen/bilen om du inte ska åka så långt.

*Börja kika på det du äter. Gör små ändringar här o där så ger det snart resultat. Välj bort tex ost på mackan o ät istället ett mer fettsnålt pålägg, kanske en skiva kokt skinka istället. Eller bar skivade grönsaker med lite krydda på.
    Välj minimjölk , lättmargarin, matlagningsgrädde, lättcremefraiche.. byt ut gräddfilen mot yogurt vid dippandet.

Ta bort bearnaisesåsen på krogen , välj istället en annan sås till köttbiten/pizzan, kanske en yogurtsås, tomatsås eller i alla fall en mindre fet sås.

Använd olja/vinäger på salladen istället för feta majonnässåser.

Sluta drick söta safter, läsk o annat till maten. Drick mineralvatten eller vanligt kranvatten med lite citron i.

Tänk på att inte lura dig själv med att det står Light på läsken eller på kakorna... Sockret finns där i alla fall o innebär en massa kolhydrater och kalorier....

Sluta ät fikabröd. en skvätt minimjölk i kaffet är utmärkt som fika . Lura inte heller dig själv med cappucino, latte eller andra kaffesorter... Det är både fet mjölk o mycket socker i dessa kaffen... Vanligt svart kaffe är bäst.

*Glöm aldrig bort att det ska vara ROLIGT att gå ner i vikt!!!!
    Metoder som gör dig sjuk, får dig att bli deprimerad, orkeslös osv är FEL metoder!!

Svar på tråden Få Tummen Ur!?