• otroligt_men_sant

Är guld billigare i USA?

Vi skall gifta oss i USA (CA) nästa år och vi undrar om det är billigare/smartare/enklare att skaffa våra ringar där i samband med giftermålet? Vi kommer att våra där i 2 veckor så vi har lite tid att kolla runt. Någon som har erfarenhet?

Alla tips tas tacksamt emot

• Svar på tråden Är guld billigare i USA?
  • Strulan

Den största skillnaden är nog momsen.
    Annars har guld ett internationelt pris som olja och diamanter.

Vad jag har hört så använder man ofta 14k istället för 18k och lägre kvallitet på diamanterna för att få mer och större för pengarna.

Bigger is better

• Daia Gräddnos

Obs, obs;
    Snakket nyss med en guldsmed som sa at amerikansk standard på gull er 10karat, ikke 14. I Sverige er den 18, i Norge er standarden 14, mens i syd-europeiske land er den høyere, 22 f.eks.
    Om man bryr seg om slikt, da...

• Swedie

Vi har handlat våra ringar i USA, då min man är amerikan. Det är lite billigare, men man får vad man betalar för. 14K är standarden, men min förlovningsring är 18K. Min förlovningsring har nästan en hel karats diamant, är colorless och VS1 clarity (alltså himlans fin diamant, en Leo diamond) och gick på 4500 dollar. Samma ring skulle förmodligen vara betydligt mycket dyrare här. Mitt wedding band innehåller 0.5 karat (dock inte certifierade diamanter, alltså inte lika fina, men de är så små att det inte spelar någon större roll) på 18K guld och den kostade ca 450 dollar, jättefin ring och inte dyr! Det ingår också en livstidsgaranti om man köper från de större kedjorna och går och får dem inspekterade var 6e månad. Skulle min diamant exempelvis ramla ut (inte så stor risk då huvudet är i platina) ersätter de den till 100%.

Vad ni ska tänka på är att om ni bara är där i två veckor, så får ni tänka på att köpa ringarna i princip samma dag som ni kommer dit. Det kan ta lite tid att får ringarna i rätt storlek osv. Jag rekommenderar varmt kedjan Jareds, de har kanonservice och bra priser. Även Kay Jewelers och Zales är bra :)

Kolla in www.kayjewelers.com och www.zales.com för lite tips :)

• otroligt_men_sant

Tack så mycket för alla värdefulla tips!

Swedie, både Kay och Zales finns i staden där vi kommer att bo så jag skall nu ta kontakt med de. Skall bläddra igenom sortimentet och kolla vad det är för leveranstider osv. innan vi bestämmer oss.

Tack!

• Swedie

otroligt men sant. Ja, Jareds hemsida är desvärre inte så bra, de visar inte de ringar de har osv, därför gav jag ingen länk. Men de har den bästa servicen helt klart ;) Lite mer exklusivt, ägs av Sterling precis som Kay's. Kör på Kay's eller Jareds ;)

• fru C. fd frk S.

De har 14K som standard, mot våra 18K

Svar på tråden Är guld billigare i USA?