Hej Hemax
Jag fick en grym muskellåsning när jag skulle stiga upp imorse så jag vet hur det känns. Det har hänt ett par gånger tidigare så jag har kommit fram till några tips som funkar:
Byt alvedon mot Ipren eller någon annan värktablett som innehåller ibuprofen.
Man får ont för att det uppstår en inflammation i muskeln. Ibuprofen är väldigt bra på att ta ner inflammationer av den här typen. Värktabletter med paracetamol (alvedon) eller acetylasalicylsyra (treo) är smärstillande men inte lika bra mot inflammationen. Ta ibuprofen som en kur, i upp till en vecka. Man ska naturligtvis undvika att ta värktabletter kontinuerligt under en lång tid men just när man har mer akut ont är det bra. Annars blir det ju lätt så att man går och spänner sig för att man har ont någonstans, med spänningar på andra ställen som resultat. Inte så kul. Kombinera med att stretchträning och försiktig massage.
För att förebygga är det väldigt bra med träning som flera sagt här. Och känner man sig lite stel så är det kanon att basta efter träningen.
Sitter man mycket framför datorn är det bra med allt det som du redan fått tips om, som armstöd och rollermouse (man ska helst inte hålla handen utanför axelbredd när man jobbar med musen) Dessutom rekommenderar jag att man gör lite pausgympa ibland. www.musarm.org har ett bra litet program som inte tar länge, kan man göra ett par gånger om dagen.
krya på dig!