• maria-maria

Hjälp, pastasallad på buffé?

Jag planerar att laga all mat själv på vårt bröllop. Men kan man förbereda pastasallad dagen innan? Jag har tänkt mig pasta blandad med fetaost och grillad zucchini med en dressing av olivolja och vinäger. Men jag är rädd att pastan kommer torka på ytan eller att dressingen kommer mjuka upp pastan så den blir alldeles sladdrig.
    Någon som vet?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälp, pastasallad på buffé?
  • ronja80

Jag brukar göra en stor laddning med pastasallad som räcker i tre dagar. Den brukar hålla sig bra i många dagar. DÅ har jag på pesto som sås. Ett tips är att ta fullkornspasta. TYcker att det blir mycket godare smak. Om du ska ha i någon vanlig sallad, brukar ha i ruccolla, skulle jag lägga i den samma dag som den ska serveras.

Lycka till!

• S&F

Koka pastan innan och lägg den (när den är kall) i en tätsluten påse. Då kan du blanda pastan med de andra ingredienserna samma dag den ska ätas!

• Ellte

Jag tycker pastasallad blir mycket GODARE dagen efter när den fått stå och dra med dressingen en dag ;)

• maria-maria

Tack för era snabba svar!
    Jag tycker också fullkornspasta blir gott i sallader, det blir så mustig smak.
    Och vad smart att ha pastan färdig i plastpåse, och resten färdigblandat!

• maria-maria

Ah, ett svar till!
    Tack Ellte!

• blandlänning

Tänk på att salt är en typisk matförstörare då det drar ut vätska ur allt. Salta alltså allting i efterhand, och så tätt inpå som möjligt!

• Mrs W 2b

Ha i nagot rott oxa, typ korsbarstomater. Man ater ju med ogonen oxa

• bröllops häxan

Jag brukar skölja dagenefter pasta i vanligt kalt vatten i durkslag, för att få dom inte så klibbiga. Sen en skvätt olivolja, det gör susen.

• leson76

Nej, det går bra!! :) så länge du inte blandar i färsk sallad

• maria-maria

Bra tips om salt och fler färger. Tack ska ni ha!

Svar på tråden Hjälp, pastasallad på buffé?