• Karro8

Hjälp! Höga klackar!

Hjälp! Mina skor har så höga klackar att jag får ont i fötterna efter en liten stund. Hur ska jag klara hela bröllopsdan?! Jag har hört om nån sorts små gelékudd-sulor som man kan lägga framme i skon, men var köper man såna? Jag bor i Stockholm. Kramisar Karro

• Svar på tråden Hjälp! Höga klackar!
  • Birgittabruden

Sholl har partyfeet som är en liten kudde som man lägger längst fram i skon. kostar någon hundralapp. Tyvärr ligger de inte still i alla skor, men du kan ju säkert fästa dem med dubbelhäftande tejp eller något sådant. De tar bort den där brännande känslan man kan få under fötterna.

• fashiongirl

TRÄNATRÄNATRÄNA....har själv köpt nya högklackade skor som jag ska ha på fester under vintern, går i dem lite varje dag...även om jag alltid brukar ha klackar så är det ovant..

• Tant Pernilla

Kuddarna som Birgittabruden nämner är jättebra. Såna hade jag i mina skor när jag gifte mig, och jag hade inte så ont i fötterna som jag normalt sett får av högklackade skor.

De finns inte bara hos Scholl's, jag har sett dem i skobutiker och till och med på Ica Maxi.

• Strulan

Sholl har sådana.

Om jag var du skulle jag köpa nya skor.
    Mia skor som jag först tänkte ha på mitt bröllop har oxå höga klackar men i sista sekund ångrade jag mig och köpte nya skor.
    I efterhand är jag jätte glad för det, skulle aldrig ha klarat av hela dagen i dom skorna.
    Jag är ganska van med höga klackar men det är skillnad att gå med dem och ett par jeans än att släpa runt på en brudklänning.

Ett par bekväma skor är nog bland det viktigaste på sin bröllopsdag, tänk att ha ont i fötterna hela kvällen och inte kunna njuta fullt ut.

Om man måste ha dom obekväma skorna ta med ombyte...

• Linslus

Såg ovanstående märke på Ica Maxi & Coop Forum för 69kr (!) efter att jag naturligtvis *ler* köpt dem hos "den fiiiina skoaffären" för runt 100-lappen...

• Johanna_04

Hur höga klackar talar vi om? Upp till en 8-9 cm bör du kunna träna upp dig om du använder högklackat mycket. Köp ett bara höga höststövlar, och ställ undan dina låga skor, så vänjer du dig snart. Sen tänker du mer på din vackra hållning, det härliga ljudet och alla uppskattande blickar än på dina, kanske fortfarande, något ömmande tår...

• i höst?

Partyfeet finns på åhléns city i stockholm.
    lycka till med klackarna!

• 8108

säger som Girlygirl Tränatränaträna!!! köp ett par skor med ännu högre klack och använd dem jämt!

• Maria

Jo det är nog mest en träningssak. Jag är jättekort och hade så höga klackar som jag över huvud taget kunde hitta på mig vid bröllopet - ca 12 cm höga. Nu är jag van vid rätt höga klackar men inte riktigt så högt men med lite träning så gick det ju utmärkt. Nu beror det ju inte bara på klackarnas form utan även på själva skorna - är de så där riktigt spetsiga fram så är det ju som gjort för ont i tårna, så jag valde en mera klassisk modell. Modet de senaste åren är ju annars att man bör ha fötter som är vässade som en blyertspenna för att de skall passa...

Om skorna verkar för jobbiga för hela kvällen så kan du ju byta efter ett slag när det mest formella är över. Men tänk då på att om din klänning är hellång och avpassad för dina höga skor så kommer den att släpa på marken med låga - snubbelrisk alltså. Du bör nog i så fall välja ombytesskor med viss klack på också, fast inte så hög som de andra förstås. Kör du med helplatta skor blir nog längdproblemet lite besvärligt - du vill ju knappast byta klänning också.

• Johanna_04

Maria,

var hittade du dina skor? Har du någon bild? Själv har jag inte hittat något över 9 cm, och det är ju inte mer än vad jag har till jobbet till vardags, så det känns ju så där...

• Maria

Johanna_04, jag köpte faktiskt skorna (liksom klänningen) i England när vi var där på en resa. De fanns i lite olika klackhöjd men eftersom jag är jättekort så tog jag de högsta. Du har rätt, det är svårt att hitta riktigt högklackade skor i Sverige. Många här vill väl kanske mera satsa på bekvämlighet.Dessutom är ju de flesta svenskor så pass långa att de inte behöver så jättehöga klackar. Jag har ju mina rötter borta i Asien, vi är korta och hos oss är det inget problem att hitta sådana skor. Sen finns det ju en gräns - jag har sett skor med runt 20 cm klack men det skulle jag nog inte klara av att gå i - mina små fötter skulle stå rakt upp och ned... Bröllopsskorna gick bra, jag fick inte skoskav eller nåt sånt. Nej någon bild på skorna har jag inte - ja inte på dator alltså . Det är pumps, av siden, dekorerade för att matcha klänningen med lite pärlor, paljetter etc., alltså typiska brudskor. Skorna blev lite svagt missfärgade efter att vi hoppat i en pool på slutet av festen men det var inte så mycket. Men eftersom de är typiska brudskor så kan jag ju knappast ha dem till något annat, utom när vi har bröllopsdag förstås (jag brukar ta på mig klänning och allt igen då :) ).

Svar på tråden Hjälp! Höga klackar!