• solkatten

Ni som är sjukskrivna hur reagerar er arbetsgivare

Hej!
    Jag är sjukskriven halvtid sen fyra år tillbaka för värk i kroppen/rygg, hand och fotleder och trötthet. Har senaste året blivit värre och orkar knappt med den halvtiden jag jobbar. Släpar mig dit men kraschar efter nån dag och blir hemma 1-2 dagar för att sen göra ett nytt försök. Är heltidsanställd och min chef vill ju att jag ska gå upp i tid så snart som möjligt vilket jag säger är omöjligt just nu.
    Jag har varit hos läkare många gånger men inte fått nån fullständig diagnos. Letar fortfarande efter orsaken till varför jag mår som jag mår.
    Min chef som tillika är min bror verkar inte tro på mig hur jag mår och säger att jag försöker för lite. Jag blev anställd där med lönebidrag för fyra år sedan för han ville hjälpa mig och de behövde en som sköter administrationen.
    Men jag vet inte om det är så bra att jobba hos sin bror. Han har sina egna teorier om varför jag är sjuk.
    Jag känner mig så otroligt dålig för att jag inte orkar så mycket som alla andra och att jag knappt orkar min halvtid.
    Har varit hos läkare igen som läste igenom min journal och sa att "ja du har ju så mycket problem" och lyssnade inte på mig speciellt mycket.
    När jag ringer och sjukanmäler mig till chefen så försöker han ofta få dit mig ändå.Han säger:-Ja du måste ju träna och gå en promenad är ju bra så då kan du ju lika gärna ta en promenad hit till jobbet. Och om du orkar sitta framför datorn hemma (som jag gör nu) så kan du ju lika gärna sitta framför datorn på jobbet.
    Han tror att min värk i lederna är värre nu för att jag är tjockare än förut och att jag får andningsproblem för att jag har för dålig kondition. Och när jag försöker förklara hur jag verkligen mår så tycker han att jag låter negativ och inte vill försöka, tex börja träna.
    Jag försöker med vardagsmotion. Har fått köpa dyra specialskor för att kunna gå utan och få ont i fotlederna.
    Mina andningsprobelm har jag börjat undra om det är astma och igår hade jag svårt att andas och det tryckte över bröstet. Chefen ville att jag skulle ta en promenad dit till jobbet ändå och när jag kom fram så visslade det i bröstet och gjorde ännu ondare sen satt jag resten av dagen på min stol vid datorn på jobbet och funderade på om jag skulle åka till akuten för att testa astma och få medecin så att jag kunde andas normalt igen. Jag gick hem och det pep i bröstet igen och jag var helt slut så jag lade mig raklång på hallgolvet och storgrät med visslande bröst.
    Jag vet inte vad jag ska göra. Min bror förstår inte hur jag mår och han sa igår att om jag inte visar god vilja att försöka bli bättre med tex att träna och gå till jobbet ändå fast jag mår lite dåligt, så kanske han måste ta in någon annan istället för mig dvs säga upp mig. HJÄLP.
    Får en chef göra så?
    Ibland funderar jag på att säga upp mig själv för jag trivs inte där med en sån chef men jag vågar inte det. Vad ska jag göra då? Få ett annat jobb som halvtidssjukskriven och med hög sjukfrånvaro är ju inte det lättaste.
    solkatten

• Svar på tråden Ni som är sjukskrivna hur reagerar er arbetsgivare
  • M Magdalena

Det låter inte lätt det där inte.

Jag vill inte på något sätt nedvärdera dig med det jag tänker skriva nu. Jag tror på dig att du ÄR sjuk men jag tror också på att..

..kroppen och psyket hänger ihop.

Trivs du inte på ditt jobb, i ditt liv, så märks det i din kropp. Har det pågått i flera år eller t.o.m. större delen av ens liv så kommer kroppsliga sjukdomar.

En ond nedåtgående spiral. Du blir sjuk - du mår sämre psykiskt - du blir sjukare för att du mår dåligt psykiskt - du mår ännu sämre psykiskt.

På något sätt måste du stoppa den nedåtgående spiralen och med tiden få den att börja vända uppåt istället.

Sätt dig ner med papper och penna.

Vad mår jag dåligt av?
    Vad mår jag bra av?
    Vad är mina rädslor om jag skulle förändra ngt i mitt liv?
    Är det värt att chansa - för att bli å må bättre?
    Har doktorn rätt i att jag kan vara hypokondrisk?
    Hur mår jag eg kroppsligt?

Tänk på dig själv. Gör något för att förbättra Ditt liv -det stärker ditt självförtroende.

Se dig inte som hjälplös! Du har makten i Dina händer att göra vad Du vill i ditt liv.

Sorry, nu börjar jag predika om det här. Grejen e den att jag har varit sjukskriven mycket av och an i mitt liv, så jag vet något sånär hur det kan vara/kännas. Jag är minst lika hård mot mig själv i de här sanningarna.

Ge inte upp! Du är värdefull - trots att du är sjukskriven/sjuk. :D :D

STOR Kram!

• SadPsychoBitch

Hejsan!
    Jag har väl inte lika stort problem, men jag lider av huvudvärk ibland 24/7 det är jätte jobbigt och inga mediciner hjälper. Vad ska man göra?

Jag tycker du ska byta läkare (det har man rätt till som patient)

Fick senast igår en reaktion från min skolsköterska som inte alls förstod varför min läkare skrivit ut Deklofenak till min huvudvärk.

• Victory

Verkligen tråkigt att du har det så jobbigt!

För det första: din arbetsgivare kan INTE tvinga dig att gå upp i tid om du är sjukskriven. För gud skull, du är ju SJUK och det har man rätt att vara!

För att svara på dina frågor om uppsägning kan jag säga så här: En arbetsgivare (AG) KAN säga upp en arbetstagare (AT) på grund av sjukdom, MEN det krävs väldigt mycket av AG innan det är möjligt. Han ska ge dig de rehabiliteringsmöjligheter du behöver för att kunna komma tillbaka till jobbet. Först när han har gjort allt det och det står klart att AT inte kommer att återfå sin arbetsförmåga (d.v.s inte bli fullt frisk igen) kan AG, som en SISTA åtgärd, säga upp på grund av personliga skäl/sjukdom. Men det är inte lätt för en arbetsgivare att få rätt i dessa typer av fall om det skulle bli en tvist och komma till arbetsdomstolen. Så jag tycker inte att du behöver vara rädd för att det ska hända. OM han säger upp dig ändå ska du vända dig till ditt fack för att få hjälp, du skulle förmodligen kunna få skadestånd för det!

Sen tycker jag INTE att du ska säga upp dig själv. Din AG har ansvar för din rehabilitering så länge du är anställd. Men om du säger upp dig själv står du på egna ben och det kan vara oerhört svårt att ta sig tillbaka in på arbetsmarknaden om man har en historia av långa sjukskrivningar. Och jag tror inte det finns många AG som vill anställa någon som redan är 50 % sjukskriven, tyvärr.

Nej, din arbetsgivare har ett stort ansvar för dig och det ska du utnyttja. Har han gjort en rehabiliteringsutredning? Det har du rätt till efter 4 veckors sjukskrivning eller om du själv begär det. Ta kontakt med försäkringskassan, de kan hjälpa till med detta.

Ja, det är några praktiska råd jag kan komma på! Hoppas verkligen att det löser sig för dig och framför allt att du blir frisk snart! KRAM!

• solkatten

Magdalena. Jag är INTE hypokondriker. Läkaren har inte sagt det men det kan kännas så när de inte lyssnar. Jag har värk i kroppen och det vore sååå mycket lättare om jag har fått en daignos. Det HÄR är det för då kan man ta reda på fakta om det och vad man kan göra åt det och utarbeta en plan.

• solkatten

Victory.
    HUR mycket ansvar har en arbetsgivare för att rehabilitera en anställd. Måste de betala saker också. Min bror har betalat massage för mig ibland och ergonomisk kudde till stolen, höj och sänkbart skrivbord han hittade på en utförsäljning och en bättre mus till tangentbordet men inte så mycket mer. Tex är jag extremt stresskänslig och det påverkar mig mycket. Skulle behöva gå en kurs i stresshantering. Men måste eller kan de ens betala en sån.
    Vet iinte om du vet detta.
    Hade ett långt samtal med chefen igår att vi behöver göra en plan för att jag ska bli bättre. Det har han inte sagt på jättelänge. Han har inte haft tid att tänka på sånt

• pickolina

Hmm, låter konstigt att du varit sjukskriven så länge utan att en egentlig utredning är gjord. Eller uppfattade jag det hela fel????

Låter även konstigt att du inte har en regelbunden kontakt med en ansvarig läkare samt även försäkringskassan.

Jag är sjukskriven sedan dec -02 och är under konstant uppsikt av psykolog, ansvarig läkare, f-kassan och arbetsgivaren.

Sedan så är din AG skyldig enligt lag att göra en rehabutredning och lämna till f-kassan.
    F-kassan kan svara dig ifall din AG är skyldig att skicka dig på en kurs i stresshantering osv. Är din situation bla pga att du har svårt att hantera den stress som du sätts under så kan AG tex antingen var skyldig att skicka dig på en sådan kurs eller ändra dina uppgifter så att stressen elimineras. Alla dessa frågor ska du ta upp med f-kassan.

Konstigt att du inte har en kontakt med f-kassan sedan länge, eller har jag missupfattat det oxå????

Nu ska jag sluta svamla för jag har ingen aning om vad jag sagt eller tänkte säga längre.. hahaha...

Jag har som tur var inte haft några problem med min arbetsgivare. Jag har en "stor" arbetsgivare. De vet att de inte har så mycket att säga till om utan att jag har alla rättigheter på min sida, trots att detta ställer till oerhörda dilemman arbetsmässigt och ekonomiskt för dem.

• Victory

Solkatten:
    Ja, din arbetsgivare måste betala rehabilitering som du behöver för att kunna börja om att jobba. Det går inte att skylla på att man inte har pengar till sånt. Exaxt vad och hur mycket är svårt att säga men det ska ske i samverkan med försäkringskassan, som pickolina säger. Självklart har en liten arbetsgivare inte lika stora skyldigheter som en stor. Det verkar ju som om han redan har skaffat en del saker till dig.

Vad bra att ni har börjat diskutera en rehabiliteringsplan! Då är det på gång i alla fall. Lycka till och stå på dig!

(Har de utrett om det kan vara fibromyalgi du har? Det låter ju lite som det på dina symptom).

• solkatten

Jag har ingen kontakt med försäkringskassan och inte heller regelbunden kontakt med läkare. För 1 1/2 år sedan bytte försäkringskassan ut min sjukpenning till aktivitetsersättning. Först beslut 1 år sedan belsut 1 1/2 år. Efter det har jag inte hört av FK och när man har aktivitetsersättning så behöver man inte gå och få förlängd sjukskrivning hela tiden av läkaren. Så jag har bara fått söka läkare akut när något problem blivit just akut. Därför står det i min journal att jag sökt för yrsel, magont, huvdvärk, värk i kroppen, värk i leder, sjukdomskänsla osv som nog är symptom på samma orsak/sjukdom. Men där i journalen ser det ut som jag har massa olika problem.
    Jag bad en läkare testa fibromyalgi. Han klämde på sånna där punkter som skulle göra ont (triggerpunkter) och jag hade ont i för få för att få någon diagnos fast jag har de andra syptomen. Och så sa läkaren att det är inget bra att sätta den diagnosen på en så ung tjej som mig.

Innan aktivitetsersättningen fick jag heller inte träffa nån på FK förutom en gång när jag krävde det. Fick själv strida för att få arbetsträna (innan jag blev anställd av min bror). Fixade själv arbetsträning på en skola och fixade in mig på en 5 poängskurs på Musikhögskolan. Men det var ju inte bra heller. PLugga fick jag ju inte göra när jag var sjukskriven och en arbetsträningsplats måste de ju godkänna. Jag fick till slut gå kursen med motivationen att den var en kväll i veckan och kunde lika gärna vara en kör, och skolan gick jag till ändå. Det var min mammas klass hon är lärare.

• solkatten

Victory.
    Jag har nog ingen aning om mina rättigheter och min chef har ännu mindre aning. Han har inte så mycket förståelse för att man kan vara sjuk och ha dålig ork. Han själv jobbar 10-12 timmar per dag utan problem. Han är en uppfinnarjocke som startade en litet företag med bara sig själv och företaget har växt så nu har han plötsligt 5 anställda och han är ingen bra chef för han vet inte riktigt hur man tar han om sina anställda. Alla jobbar hårt där och när det är mycket att göra är stressen hög och alla får rycka in och göra övertid.
    Vi är inte fackligt anslutna alls så man får hela tiden förhandla själv om allt och han gillar inte att betala saker som kan vara rehabilitering för mig (men tekniska prylar det kan han köpa). Fick häromdan nästan strida för att få köpa en ergonomisk mus (rollermouse) som definitivt underlättar mitt dataarbete eftersom jag inte får lika ont i min onda handled av den som av en vanlig mus

• M Magdalena

Solkatten:

Jag visste att risken fanns att du skulle tolka mitt svar så. Som jag skrev i början av mitt inlägg så TROR jag på dig, att du är sjuk, att du har värk.

Jag tycker bara det är viktigt att ställa sig själv frågor som man helst inte skulle vilja fundera över ens.

Svar på tråden Ni som är sjukskrivna hur reagerar er arbetsgivare