• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 4 Jul 11:22
    9460 visningar
    19 svar
    19
    9460

    Vigsellöften, liten enkät

    Vi var till prästen i går, för "gen-rep"

    Detta med vigsellöften blev aktuellt. Vi fick tre alternativ:
    1) Det vanliga där man säger efter prästen.
    2) Ett där man utan präst lovar varnandra. Börjar med "NN jag älskar dig..."
    3) Egen formulerade löften.

    Nu till mina frågor:
    -Vilka vigsellöften ska ni ge varandra?
    -Vilket är det vanligaste löften man lovar varandra, utan präst? (Alt 2 menar jag)
    -Varför har ni valt det löftet ni gjort?

    Tack för mig

  • Svar på tråden Vigsellöften, liten enkät
  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 4 Jul 11:39
    #0

    Vi vlade att läsa efter prästen, det brukar bli nervpirrigt så det räcker ändå och min käre make var orolig för att han skulle glömma allt han skulle säga så därför valde vi att läsa efter prästen på det traditionella sättet.

    Charlotte 25/5-02

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 4 Jul 11:41
    #0

    Samma här. Jag tycker det känns tryggt att säga efter prästen, så slipper man oroa sig för att minnas de egna löftena - jag känner en som inte kommer ihåg vigseln innan hon sa sina löften eftersom hon tänkt på dem hela tiden.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 4 Jul 12:05
    #0

    Vi kör på samma linje som Charlotte och Anneli, dvs läser efter prästen. Hoppas bara inte vår präst har något emot detta (har hört att vissa kan ha det!), vi har inte haft vigselsamtalet än...

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 4 Jul 12:12
    #0

    Vi hade egna löften som vi sade fritt utan att prästen läste före. Vi valde detta då vi inte tyckte att de löften som finns i vigselgudstjänsten uttryckte vad vi kände och ville lova varandra.

    Vi hade skrivit ned våra löften på var sin lapp som vi "läste" för varandra. Då behövde vi inte fundera på löftena innan det var dags att säga dem. Så nog kommer jag i håg varje sekund av vår vigsel

    Annars tycker jag att det är mycket högtidligt och vackert när man säger efter prästen.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 4 Jul 12:22
    #0

    Vi har valt alternativ nr 2, alltså det som man läser själv och som börjar "NN jag älskar dig..."

    Vi tyckte att den texten passade oss bättre och kändes mindre högtravande. Visst är jag nervös att jag inte ska komma ihåg texten men den är ju inte så lång så det ska nog gå.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 4 Jul 12:41
    #0

    Sally,

    Ja, vi funderar också på alternativ två. Jag och min blivande är båda vana att prata inför folk, så det borde väl inte vara några problem. Men när vi stod där i kyrkan igår, blev vi lite osäkra... Vi har valt att bestämma oss för detta lite senare.

    Sally (eller någon annan) har du fortsättningen till alt 2 "NN jag älskar dig"?

    Vill gärna ha den så vi kan träna... och ha en sportslig chans att klara det

    Tack på förhand.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 4 Jul 12:44
    #0

    Vi valde "NN Jag älskar dig... För att det passade oss och dels så blir det mer personligt då brudparet tittar mot varandra. Det är många bröllop man varit på då brudparet valt att läsa efter prästen och också tittat på prästen under det momentet. Vår präst föreslog detta då han vill att brudparets kärlek skall komma fram. Det ser faktiskt rätt lustigt ut när brudparet tittar på prästen medans de läser efter honom/henne. Det ville vi och vår präst undvika.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 4 Jul 12:47
    #0

    Till lycklig!

    "Jag vill älska dig. Dela kärlek och sorg med dig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt".

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 4 Jul 12:47
    #0

    Vi valde att läsa efter prästen. Dock tittade vi inte på henne, prästen, utan på varandra så klart! För oss kändes detta bäst, klassiskt samt inte lika nervigt.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 4 Jul 12:53
    #0

    Vi har skrivit egna löften, det tyckte vi var personligare.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 4 Jul 13:16
    #0

    Jag har lärt mig nr2 och den går så här (ur minnet). Hoppas jag skriver rätt, för det är såhär jag lärt mig den och ska läsa på lördag... ;)

    NN, jag vill älska dig,
    dela glädje och sorg med dig,
    och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt.

    ********
    I psalmboken står det "Jag vill älska dig..." men det känns bättre att säga "Jag älskar dig, jag vill dela glädje... osv". Kan jag justera även de bestämda löftena lite?

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 4 Jul 14:01
    #0

    Vi ska ha alternativ två, dvs 'Jag vill älska dig...'. Vår präst tyckte att det var en mycket vackrare och ärligare text än 'Jag tager dig...' eftersom att man 'tager' någon låter lite som att den som tager bestämmer lite över den andra. Nu 'tager' ju visserligen bägge två men ordet 'tager' innebär en lite hårdare ton som inte riktigt uttrycker viljan att kompromissa och försöka vilket äktenskapet ju i mångt och mycket innebär.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 4 Jul 16:02
    #0

    Vi hade alternativ två.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 4 Jul 16:32
    #0

    Vi har valt alternativ två men vi skulle få ge prästen en hint om vi inte skulle klara det av nervositet så då skulle vi läsa efter honom. Oj blir nervös när jag tänker på det känner jag :)

    Kram

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 4 Jul 16:58
    #0

    Vi valde alt 2 och fick fusklappar av prästen som han tejpade fast på det lilla "staketet"(?) framme vid altaret där vi stod. Ingen såg dem förutom vi. Det kändes så skönt att ha dem där att vi inte behövde titta på dem. Jag tyckte oxå att det var skönt att mannen är den som säger först :)

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 4 Jul 17:01
    #0

    Vi ska ha alternativ 2, men prästen föreslog att vi kunde justera löftena lite, så det blir så här:

    Jag älskar dig NN, jag vill dela glädje och sorg med dig... osv...

    Jag tror det blir fint, jag är bara nervös för att jag ska få blackout...!!!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 4 Jul 22:45
    #0

    Jag trodde *aldrig* att jag skulle våga läsa löftena, men vår präst nästan insisterade på att vi visst skulle våga. Dessutom så formulerade vi våra löften lite annorlunda än det standardformulär som finns och vi gjorde det på engelska!

    Så har sar vi våra löften:

    NN, I love you! I want to share the joys of life and sorrow with you. And I will be faithful to you for the rest of my life.

    Så inte helt samma men andemeningen är densamma.

    Annars tycker jag det är fint att säga:

    NN, jag älskar dig! Jag vill dela livets glädje och sorg med dig och jag vill vara dig trogen till livets slut.

    Lycka till!

    Petra

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 4 Jul 22:57
    #0

    Vi kommer att säga efter prästen... är redan nervösa så det räcker.. jag iaf *s*

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 5 Jul 14:29
    #0

    Vi gjorde en variant på alt.2. Min man hade gjort en längre variant och det var så vackert och jag hade svårt att hålla tillbaks tårarna. Jag sa så här:
    "Kent, jag älskar dig! Jag vill dela mitt liv med dig, stå vid din sida i både sorg och glädje och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt". Det kändes jättefint att få formulera sig på sitt eget sätt.

Svar på tråden Vigsellöften, liten enkät