• pickolina

Erfarenhet av Remeron???

Skulle vilja veta om några av er har några erfarenheter av medicin Remeron och i sådana fall vilka????

Är livrädd för att gå upp i vikt då depressionen redan gjort att jag lagt på mig 20kilo. Jag talade om detta för psykologen och han viftade bort det lite och tyckte inte alls jag behövde oroa mig. Men allt man läser och hör om Remeron handlar ju om aptitökning/viktökning/ökat sug osv... Min far äter Remeron och han verkar inte ha dessa problem men han är ju träningsfanatiker och envis som en åsna. Jag är svag och har redan nu problem med tröstätning och hetsätning. Är så fruktansvärt rädd för att öka minsta lilla i vikt.

Hoppas någon kan ge mig lite svar, förhoppningsvis lugnande sådana.. ;) *s*

• Svar på tråden Erfarenhet av Remeron???
  • ninonica

Nästan alla antidepressiva mediciner har viktökning som vanlig biverkning, så det är svårt att ge dig det svar som du vill ha. Men om du redan gått upp 20 kg av depressionen i sig så är det väl kanske just antidepressiva som du kan behöva för att börja må bättre och så småningom kunna börja gå ner i vikt? Jag åt remeron under några månader. Mådde faktiskt bättre av dem, men gick upp 10-12 kg eftersom jag var sötsugen hela tiden och fick "pippi" på en viss sort kakor och marabous mjölkchoklad med apelsinkrokant. Jag slutade med tabletterna när jag kände att de inte var så verksamma längre, förmodligen hade jag behövt en höjd dos men kände att jag inte orkade gå upp mer i vikt. Innan jag fick testa en massa olika antidepressiva så har jag hela livet haft en väldigt hög ämnesomsättning och kunnat äta precis vad som helst utan att gå upp i vikt. Men nu verkar det helt omöjligt att gå ner de där kilona som jag gick upp över över 1½ år sen.

Jag hoppas i alla fall att du inte låter rädslan för viktökning göra att du inte testar remeron, för en depression är så fruktansvärt jobbig så jag hoppas att du får hjälp att börja må bättre.

• pickolina

Tack för svar.

Jo jag vet att antidepp har den biverkningen och Remeron verkar toppa listan. I alla fall av vad jag hört och läst.
    Kommer nog att i alla fall testa i några veckor men märker jag av ökat aptit/ökat sug så vägrar jag fortsätta. Jag klarar inte av att gå upp mer. Vikten gör mig lika deprimerad som depressionen. Så känns det i alla fall.
    Verkligen HATAR att jag har gått upp så här mycket. Känner mig så fruktansvärt tjock, ful och äcklig. Jag skäms över hur jag ser ut, vill inte att folk ska se mig så här. Men lyckas inte gå ner i vikt... :(

• Hallonsylt

Jag har ätit remeron och jag vill inte skrämmas men jag gick upp 5 kg på 3 veckor. Jag var konstant hungrig. Var ute och åt 3-rätters, åt sedan mjukglass på hemvägen. När jag kom hem åt jag en stor portion fil och müsli. Det var hemskt jag kunde inte gå utanför dörren utan att tänka på hur jag skulle få mat i mig.

Jag hade dock fått veta innan att det är en jättevanlig bieffekt med Remeron så jag hade inga problem med att få byta. Nu äter jag Efexor istället och upplever dem som betydligt bättre, dessutom behöver jag bara äta en sort jämfört med tidigare 2 citalopram+ Remeron.

Lycka till iaf. Mediciner verkar ju inte likadant på alla

• ninonica

Jag vet inte om remeron toppar listan, själv gick jag upp ännu snabbare på en annan medicin. Jag hoppas i alla fall att du börjar må bättre av remeronet, då kanske du känner att det är värt det.

• pickolina

Jag får väl hoppas på det bästa, att medicinen kommer fungera utan speciella biverkningar. Men det skulle nog vara för bra för att vara sant. Ska testa, lite motvilligt just nu, men måste väl ge det en chans... Börjar jag känna av en ökad hunger/ett ökat sug så får de byta ut medicinen mot något annat. Visst vill jag må bra, men kommer aldrig att må bra om jag går upp mer i vikt. Vikten har alltid varit viktig för mig, haft ätstörningar sedan tidigiga tonåren. Om jag redan nu knappt vågar visa mig ute pga att jag blivit så tjock (enligt mig), jag vågar inte träffa gamla kompisar osv, hur skulle det då bli om jag gick upp ännu mer?!

Tack för att ni svarar i alla fall.. Känns bra att prata lite om det.

• ninonica

Pickolina: Är remeron den första antidepressiva medicinen som du får testa?

• cricri

Har aldrig haft problem på grund av remeron, och jag har tagit den ett tag nu mot sömmproblem pga ångest. Jag är dessutom sockerberoende, så jag borde vara extrakänslig eller nåt, men jag har tagit kontroll av det genom att äta rätt och har tom tappat vikt jag hade innan jag började med den, så remeron har inte gjort nåt varken för eller mot min vikt.

• pickolina

Jag började med zoloft i slutet av 2002, när jag blev sjukskriven. Kändes skönt de första veckorna men sedan gav den inte så mycket, kände mig mest trött/hängig och aldrig glad. Den tog liksom bort topparna men inte dalarna.. Så jag slutade med den efter 6 eller 9 mån, minns inte..

Sedan var jag utan medicin väldigt länge. Tills jag för kanske 1år sedan började med fluanxol. Den fungerar bra.. Jag är inte lika känslig längre utan mer stabil i humöret och är piggare, vaknare liksom.

Tyvärr så tar den inte bort ångesten. Har även sömnproblem. Var väl därför de tänkte på Remeron.

Gick ner i djupet igen för några månader sedan, så det är dags att testa något nytt.

Mått ganska dåligt hela mitt liv tills jag gick in i en djup depression för ca 3år sedan...och jag verkar inte hitta någon väg ur depressionen tyvärr... Orkar liksom inte med det längre.

• pickolina

cricri

Gud vad duktigt! :)
    Tack för att du gav mig ett litet hopp oxå. Hoppas innerligt att jag har samma "tur" och slipper den biverkningen.

• cricri

Ja, pickolina, om det var nåt jag orkade med så var det det, åtminstone ;) Jag hoppas att medicinen hjälper dig.

• cricri

Glömde säga att jag också hade haft en annan medicin innan jag började med remeron, men som du säger, det hjälpte inte mot ångesten (lite kanske men inte tillräckligt för att kunna sova). Och det kändes hopplöst men Remeron, gjordet det. Så bryr dig inte om eventuella viktbiverkningar (det finns mycket mycket värre möjliga biverkningar i de flesta antidep.), ta en sak i taget. Viktigast är att kunna sova.

Svar på tråden Erfarenhet av Remeron???