• Pixelina

Enkel Tsatsiki - hur?

Tsatsiki är jättegott och lätt att laga(?). Jo, det var i alla fall vad jag trodde fram till dess att jag skulle leta efter en recept för Tsatsiki. Efter mycket letande har jag inte direkt hittat något enkelt recept.

Blir det inte Tsatsiki om jag blandar:

Gurka
    Gräddfil
    vitlök
    salt

??

Det känns ju som om det är något som saknas, men vad? Vad jag kommer ihåg så är tsatsiki bara bitar av gurka i vit "sås" (Läs: gräddfil).

Någon som har en enkel och inte alltför kostsam eller svår recept?

• Svar på tråden Enkel Tsatsiki - hur?
  • LKH

Det finns en ny sorts yoghurt i mejerikylarna som heter "grekisk yoghurt" eller nåt liknande i samma sorts förpackning som matlagningsyoghurt. Den brukar jag använda. Dela en gurka på längden och gröp ur innanmätet, riv den på rivjärnets grova sida. Blanda med yoghurten tillsammans med lite salt och vitlök. Det är enkelt och blir en väldigt god tzatziki! Lycka till!

• lolabe

Jag brukar ta matlagningsyoghurt eller grekisk yoghurt. Tärna eller grovriv en gurka, salta på gurkan och låt det stå ett tag. Krama sedan ur överflödigt vatten ur gurkan (annars kan tzatsikin bli vattning). Sedan ska det i vitlök och gärna även någon god olivolja. Smaka av om det behövs mer salt. Tzatsikin blir godast om den får stå och dra ett tag tycker jag.

• Kürbis

I tsatsiki ska det ju vara (grekisk) yoghurt! Det funkar jättebra med matlagningsyoghurt eller vanlig naturell som far "rinna av" i kaffefilter. Lat den rivna gurkan "rinna av" den med i ett durkslag eller liknande, sa blir det inte sa vattningt. Annars funkar ditt recept det med ;)

Jag brukar droppa i (väldigt) lite olivolja och lika lite honung samt ibland lite torkad mynta...för det gjorde alltid mitt cypreotiska ex mamma! Svartpepparfreak som jag är, drar jag nagra varv med kvarnen med. Lat det sta och gotta ihop sig i kylen innan det ska ätas, sa blir det ännu bättre :)

• gott o blandat

När jag gör tzatsiki brukar jag använda naturell yoghurt som dessvärre skall ha stått en timme för att rinna av. Jag brukar hälla yoghurten i kaffefilter som jag ställer i en sil el. liknande. Sen brukar jag riva gurkan i ett rivjärn och salta. Saltet drar åt sig lite av vattnet men man måste ändå stå och försöka "krama ur" den rivna gurkan så att så mycket vatten som möjligt försvinner. Annars blir tzatsikin väldigt lös och vattnig. Ganska mycket vitlök och lite salt och peppar så brukar det bli jättegott. ( I receptet har jag för mig att det även står lite citronsaft och några teskedar olja också.)

• Peppina

Ungefär liknande som ovan:

*Grovriv en bit gurka (brukar ta ganska mycket)
    *Krama ur rivet ordentligt
    *Jag brukar blanda med turkisk youhurt som säljs i 1-litershinkar. Det går säkert bra med matlagningjogge också, men den får inte vara rinnig.
    *Pressa i vitlök
    *Salta, peppra och häll i lite olivolja och vinäger.
    *Låt stå och dra lite.

Mums!

• Pixelina

Oj, vilka snabba svar!
    Tack för alla härliga enkla recept!

En liten fråga bara.. varför fungerar inte gräddfil? Dum fråga kanske, men jag kär ändå.. kan ju inte skada att fråga i alla fall..

• Tur i kärlek

Det finns en bra yoghurt från Larsa food
    grön 1 liters hink! toppen till Tatsiki!

• lolabe

Yoghurt är mer syrlig i smaken och tzatsiki ska ju vara lite syrligt. Gräddfilen är mer söt i smaken. Sen tror jag att konsistensen blir för lös med gräddfil.

• digital

Gräddfil smakar inte likadant som yoghurt. Annars "funkar" det precis lika bra :)

• Hej baberiba

Så här gör jag tsatsiki:

Tsatsiki

1 burk matlagningsyoggi
    ½ msk olivolja
    ½ tsk salt
    1 kryddmått svartpeppar
    1-2 vitlöksklyftor
    ½ gurka

Riv gurkan på rivjärn, lägg den på hushållspapper i 15 minuter ? strö över salt.
    Blanda matlagningsyoggi, olivolja, svartpeppar och pressa i vitlöken.
    Lägg i den rivna gurkan i blandningen.
    Låt stå kallt ett par timmar innan servering.

Lycka till !

• f.d. Svart brud

En nypa socker eller stänk pressad citron kan göra susen om "något saknas" i tsazikin.

• EhjärtaK = sant

Så här gör jag:

Grekisk/turkisk yoghurt
    Riven gurka (kramar ur vattnet)
    Vitlök - MYCKET!!
    Lite salt
    Lite peppar
    Ibland även lite citron

Jag har inga mått på ingredienserna, men jag tycker det är gott med mycket vitlök och gurka - så att tsatzikin blir tjock. Jag brukar ta ytterst lite salt och peppar.

Mums .

• Pixelina

Gjorde en liten portion Tsatsiki igår och den blev helt gudomlig! Blandade alla era recept lite fritt och så la jag i min gräddfil som jag hade i kylskåpet och det funkade bra ändå.

Tack alla ännu en gång!

• EhjärtaK = sant

Pixelina:
    kul att det blev lyckat .

• Ei saa peitää

Det finns färdig tsatsiki att köpa. Tror det är samma leverantör som gör den där turkiska yoghurten. Tycker man den är lite för svag så är det bara att pressa i en till vitlöksklyfta. Jag tyckte den var kanongod.

Svar på tråden Enkel Tsatsiki - hur?