• Bröllopstokiig

ACO Time pure and young serien!

Är det någon här som hunnit testa den nya ACO serien Time pure and young?? Hur verkar den? Pris? Hjälper den mot oren hy?

• Svar på tråden ACO Time pure and young serien!
  • Bröllopstokiig

Sorry, jag menar självklart pure and clean serien...

• pärlsocka

har inte provat den men är ruskigt sugen på att göra det, särskilt när det är så fina rosa förpackningar! :D

• Eilenna

Har rengöringen i båda serierna! Den gröna och den rosa. Superbra!
    Jag anv den rosa på kvällen när jag ska tvätta bort sminket och den gröna på morgonen (el. på kvällen om jag inte anv. smink en dag)

• Thess.M

Jag har köpt hela serien (fyra produkter) och använt den i ett par dagar nu. Den är riktigt bra och man såg skillnad med en gång. Hyn blev mindre blank och fräsch. Nu blir min hud finare och mattare för var dag som går.

• Thess.M

Jag är ganska säker på att alla produkterna kostade under 100 kr. Tror de kostade 89 kr/st, iaf så gjorde några det.

• Modestie

Nepp, svarar iallafall Kollade på acohuds hemsida och där stod det dock att rengöringsmoussen innehåller "tvålämnen", vad 17 menas med det, tvål i ansiktet är ju INTE bra!?

• vintervigsel

tror ni denna serie även passar män?

• IllusiveAngel

Modestie

Med tvålämnen menar de med största sannolikhet tensider, alltså de tvättaktiva ämnen som finns i rengöringsprodukter (ansiktstvätt, flytande tvål, duschcreme, schampo, tandkräm, diskmedel etc). De fungerar genom att minska ytspänningen. Det är dessa tensider som gör att det bildas skum (om de används i t ex rengöringscremer är det dock inte säkert att man märker av någon skumbildning).

Vad som definieras som tvål är olika. En del menar att bara "riktig" fast tvål (förtvålade fettsyror: natronlut [natriumhydroxid och vatten] + fettsyror) som ska kallas för tvål medan andra tycker att även tensider ska falla under den definitionen.

Därför kan även betydelsen av "tvålfri" variera. De flesta företag som anger att deras rengöringsprodukter är tvålfria använder dock tensider. Om man tänker på det viset är alltså flytande tvål också tvålfri. ;)

Exempel på tensider:
    Natriumlaurylsulfat (Sodium Lauryl Sulfate)
    MIPA-laurylsulfat (Sodium Laureth Sulfate)
    Sockertensid (Decyl Glucoside)
    Betain (Cocamidopropyl Betaine)
    Cocoamide MEA/TEA/DEA/MIPA
    (Och här kommer jag på att fast tvål nog också räknas som en tensid ... Hmm. Okej, så när JAG skriver tensider i detta inlägg menar jag alltså EJ fast tvål. Har jag strulat till det tillräckligt för er nu ...? )

Sen finns det även katjona tensider som motverkar statisk elektricitet och därför används i hårbalsam, inpackniningar och dyl. Men jag har redan dragit iväg för långt så jag avslutar dagens lektion här.

Slut för idag, tack för idag. :D

• Modestie

öhhhhhh, tack för den kemilektionen Hmmm, tolkade det iaf som att det inte är samma ämnen som i fast tvål man avser med tvålämnen i sådana här produkter? Alltså, det är typ "bättre" tvålämnen...

• Modestie

VIntervigsel: Tror den passar utmärkt för båda könen även om de rosa förpackningarna kanske antyder att de "mest" riktar sig till kvinnor, men de har ju även gröna förpackningar (jag läst gott om..) i time-serien om man nu är petig med sådant!

Svar på tråden ACO Time pure and young serien!