• Bröllopstokiig

Dryck till efterrätt/tårta

Söker tips på lämplig avec till kaffet med efterrätt alternativt till kaffet och tårtan.

Vi ska ha både och, chokladbaserat till efterätt och hallonmaräng som bröllopstårta.
    När passar avecen bäst tycker ni?

Punsch funkar till choklad liksom whisky och konjak. Man brukar väl erbjuda ett alternativ i form av likör också. Förslag?

Jag blev inte klokare på Systemets hemsida. Tycker själv om sherry men gästerna är inga sherrydrickare.

• Svar på tråden Dryck till efterrätt/tårta
  • Bröllopstokiig

Själv tycker jag om Bailys, men jag är inte så haj på likör, avec och alkohol över huvudtaget, så jag vet inte vad som funkar. Contrau eller något sådant finns det nåt som heter, det är gott... har du ingen kock eller bartender att fråga?

LYCKA TILL!

• Bröllopstokiig

Portvin är alltid gott till choklad och även om folk brukar vara skeptiska först så är min erfarenhet att de inte är det efter att ha smakat (Sandemans Invalid port är hyfsat prisvärd tycker jag).
    Ett likörförslag är Sankt Brendan's. Den är ungefär som Baileys men ändå lite annorlunda... Kanske ett kul alternativ till den rätt så ofta förekommande Baileysen. Men det är kanske risk för att det blir väl sött?
    Kolla också in Vin&sprits hemsida!
    Om ni har avecen till hallonmarängen så kanske punsch är ett alternativ. Sommardricka till sommarmat!

• Bröllopstokiig

Tack för tipsen, Fröken Fräken!
    Gillar också cointreau, fast det var ju det där med hallonen då (syrligt-citrus...).

Fler förslag någon?

• Bröllopstokiig

Madiera är det bästa alternativet till choklad, den sötaste varianten. En liten tumregel när man serverar dessertvin är att vinet skall vara sötare än desserten.

Jag skulle välja en söt Tokayer eller ett tyskt sött vitt typ Beerenauslese eller Trockenbeerenauslese till hallonmarängen. Sött mousserande som Asti Cinzano borde också vara gott till.

Charlotte 25/5-02

• Bröllopstokiig

citrus och hallon är en utmärkt komination!
    så cointreau fungerar säkert.

normalt serverar man kaffet efter efterrätten tillsammans med avec som cognac, punch, calvados, whisky(!) eller likör av olika slag. (när man slår sej ner i nån soffa med en fet cigarr och och en god cognac)

så jag skulle föreslå något gott dessertvin att dricka till desserten!
    nu har ni ju så olika smaker men till den chokladiga är det nog gott med något knäckigt madeira och till hallonmarängen ett sött vitt portvin som tar upp fruktigheten

• Bröllopstokiig

Ja just det vitt portvin hade ju vi till vår vaniljglass med hallonsås, passade utmärkt ihop!

Charlotte 25/5-02

• Bröllopstokiig

Tack alla!
    Jag får beslutsångest...
    Vi har planerat att ha tårtan lite senare på kvällen (mellan danserna kanske)och vill helst inte servera starksprit mer än en gång,inte bara av snålhet.
    Dessertvin låter iofs bra.

Till baren blir det vin i kartong, öl, vatten och ev överbliven bål. Den kanske kan passa till tårtan förstås.

Nu tror jag problemet mest är att få "matodryckprogrammet" att gå ihop snarare än dryckesvalet.

• Bröllopstokiig

lilla gumman, gå efter vad ni själva tycker är gott i första hand, i slutändan handlar det ju om smak!

Vitt portvin och andra starkviner finns ofta i 200 ml flaskor, köp en och prova ihop med glass och hallon eller hallon och maränger och choklad så kan ni ju själva bilda er en uppfattning.

Charlotte 25/5-02

• Bröllopstokiig

skippa starkspriten helt! kör på ett dessertvin till er efterrätt och sen för att det ska bli lite festligare kan ni servera _ett_ glas söt champange till tårtan!

• Bröllopstokiig

Tror det börjar klarna lite.
    Ett utkast till kvällen:

Välkomstbål (så det blir fart på folk)
    förrätt=vitt vin
    varmrätt= rött vin
    dessert
    alt1 dessertvin (som passar till
    chokladmousse)

alt 2 kaffe, avec + chokladpralin
    (dvs ingen mousse)

Senare på kvällen
    Om alt 1: tårta, kaffe, avec
    om alt 2 tårta och sötare bubbelvatten

Tack för att ger mig idéer!

• Bröllopstokiig

Hej!

Vi ska ha kladdkaka och jordgubbar till efterrätt. Till det ska vi servera, whiskey eller cognac, likör, Baja Rosa.
    Den är ganska nya och supergod det är en gräddlikör med smak av jordgubbaroch teqila.
    Är som Bailey´s fast smak av jordgubbar. Kostar 149 kr.

• Bröllopstokiig

Hej,

Jag tycker att Crème de Grand Marnier (eller hur det stavas) är jättegod. Passar mkt bra till kaffe och choklad. Simmig, mycket söt smak av främst grädde, kakao och citrus. Påminner om Baileys men lite festligare kanske? Finns på systemet.

• Bröllopstokiig

Har ni druckit Amarula, ungefär som Baileys? Jättesmarrigt!

• Bröllopstokiig

Fler än jag som dreglar nu?

Är det någon som har smakat Carlshamns Sayang Cream liqeur? Ska tydligen inte vara lika gräddig som t ex Baileys och smakar lite arrak också förutom choklad. Tyvärr finns den inte i sortimentet där jag bor så recensioner är välkomna innan jag ev ber bolaget ta hem den.

• Bröllopstokiig

Carlshamn Sayang smakar lite av "negerboll" (ursäkta vet inte hur jag ska skriva så alla förstår annars) Den är jättegod till tex kaffe och en chokladbit! (smakar som punch med mjölkchoklad)

Creme de grand marnier är oxå bra till choklad eftersom citrustonen gifter sig med chokladen

ett annat alternativ är T&Q vaniljvodka lite söt med massa vaniljsmak fungerar utmärkt till mörk choklad

Svar på tråden Dryck till efterrätt/tårta