• Bröllopstokiig

Vad gör man med svartsjuk blivande svägerska?

Min blivande svägerska är en knepig typ. Vacker som få, men besvärlig att leva med har hon fortfarande inte fått det hon högst av allt önskar i livet - en trevlig, framgångsrik, snygg man som kan ge henne ett liv i lyx och små söta barn. Den frustration hon känner över detta går ut över mig, som är två år yngre än vad hon är och precis ska gifta mig med hennes goda, charmiga, snälla, roliga, vackra och framgångsrika bror som jag älskar av alla dessa anledningar förutom den sistnämnda. Det är dock karriär, pengar och utseende som ligger som grund för alla hennes spydiga kommentarer - jag vet inte hur många gånger jag fått höra hur smal/snygg hon är och hur mullig/vardaglig jag är. För att inte tala om hur _tacksam_ jag ska vara som kommer att få ett så bra liv på grund av att hennes bror tjänar "så mycket pengar". Och att försöka få barn är inte att tänka på - om vi skulle bli först även med den välsignelsen, skulle det ta hus i hel.te. Ibland lyckas jag hålla allt det här ifrån mig och intala mig själv att allt handlar om missunsamhet och svartsjuka, men ibland blir jag så ledsen och förstår inte riktigt hur jag ska stå ut. Vad gör man?

• Svar på tråden Vad gör man med svartsjuk blivande svägerska?
  • Bröllopstokiig

Hej,

Stackars Dig, dte där lät inte så kul.

Jag vet att man skall vända andra kunde till och allt vad det heter, men jag skulle personligen bli vansinningt trött på det och säkert försöka ge igen (vilket jag bara tycker skulle vara mänskligt).

Du skulle ju lätt kunna kontra med att det är så underbart att ha träffat en man som verkligen älskar en över allt för det är ju först då som livet är komplett, hur härligt det är att ha någon som man vet att man skall dela hela livet med och få barn med, hur tråkigt det måste vara att inte ha någon att dela lovet med och att det biologiska klockan faktiskt tickar så att det gäller att hitta någon i tid om man skall hinna få barn.

Jag vet att jag säkert låter elak och överdriver något. Mne hon kan ju faktiskt inte få behandla Dig hur som helstbara för att hon är bitter.

• Bröllopstokiig

Usch, det verkar vara en sådan människa som man läser om i snaskiga romaner!
    Hmm, jag har inget supertips, men min första reaktion är att du måste ge igen! Jag har aldrig trott på det där med att vända andra kinden till. Du vet säkert ungefär vad hon brukar säga och vid vilka tillfällen. JAg tycker du ska ladda upp med bra svar som kanske kan få henne på plats. Är hon dum mot dig får du vara lite dum mot henne, tycker jag! Jag tycker också att du kan driva lite med henne - håll med henne när hon säger att du kommer att få ett bra liv pga av din blivandes pengar. Säg (ironiskt) att det var ju det du hade tänkt från första början eller att du ska bli lyxhustru eller vad som helst. Hon förstår kanske inte detta men alla andra kommer att förstå och i smyg fnissa åt henne och hennes patetiska kommentarer.

• Bröllopstokiig

Hej Eva N,

Det verkar som om vi är inne på samma linje!

• Bröllopstokiig

Däng henne i väggen och njut av dit stundande bröllop och ditt och din mans underbara framtida liv tillsammans!

Ärligt talat; kan du så ignorera henne. Hon är ju "bara" avundsjuk, och mår säkert dåligt av det. Men det måste vara OERHÖRT frustrerande för dig! Hur reagerar din bror på det här?

Hur som helst! Håll huvudet högt och var stolt över din framgång! Det skulle jag gjort!

Stor kram på dig!
    /G. Fjun

• Bröllopstokiig

Ja Lisa, jag ser det. Jag skulle precis skriva och säga att ditt tips var mycket bra (och elakt...)! He he, elaka klubben...

• Bröllopstokiig

Jag tycker inte du ska ge igen och definitivt inte prata om den biologiska klockan, om hon börjar komma upp i åren. Det måste bottna en massa sorg och frustration i henne och er relation lär inte bli bättre om ni ska ge igen mot varandra.
    Tala helt enkelt om för henne att du blir ledsen över en del saker som hon säger, ge exempel och be henne sluta med det. Ta din pojkvän och kanske resten av hans familj till stöd. Om hon inser att hon inte har rätt att såra dig så kanske hon hon också inser att hon får lösa sina problem på annat sätt. Lycka till!

• Bröllopstokiig

Jag håller inte alls med ovanstående talare om att du ska ge igen och vara elak.
    Då blir du ju precis lika patetisk som hon är.

Leta istället upp andra argument att använda.
    Fråga henne vad du gjort för att hon ska vara så elak mot dig.
    Borde hon inte vara glad för sin bror skull som funnit den stora kärleken istället ?
    Säg att du älskar hennes bror och hade gift dig med honom om han varit fattig som en kyrkråtta, säg att sånt inte betyder ngt för dig. Det är ju trots allt människan som är viktig i livet, inte en massa saker.
    Var dig själv, ifrågasätt hennes attityd rakt i hennes ansikte men spela inget "ge-igen-spel", då tror jag bara det blir ännu jobbigare !

Och gör vad du och din blivande man vill, med pengar, barn och allt. Det är ni som bestämmer över era liv, har hon problem med det så är det väl hennes huvudvärk !

Det är oftast bara osäkra och små personer som beter sig på det där viset, hon är väl avundsjuk som du skriver !

Lycka till !!
    Jag ska hålla en tumme att det löser sig på ngt vis !

Förresten, vad säger din blivande ? Om det inte hjälper att du ifrågasätter hennes beteende så kanske han kan göra det, säga att han är ledsen över att hon är så missunnsam mot hans stora lycka i livet eller ngt...

/Malino

• Bröllopstokiig

Jag tycker attdu ska gå vägen om din blivande man. Säg att du inte uppskattar hennes kommentarer och att han ska tala med henne. Att säga som det är är nästan alltid enklast, annars riskerar du bara att trappa upp det tills ni har en uttalad konflikt. Däremot kanske det är svårt/känsligt att ta diskussionen själv.

• Bröllopstokiig

Oj... Hade jag varit i din sits, så VET jag att min blivande hade blivit jättearg och ledsen(eftersom jag ju blir det) på sin syster som höll på sådär! Och hon kanske lyssnar mer på sin bror (som det låter som hon ser upp till)så i denna situationen hade jag nog låtit honom "försvara" mig, och förklara att jag inte vill umgås med henne om hon fortsätter på det viset.
    Kanske svammel mest, MEN:
    Ge dig INTE in i leken, för då får du ju faktiskt den tåla också...
    Lycka till..

• Bröllopstokiig

Att det verkligen finns sådana personer i verkligheten?!!!! Jag är också för att försöka medla, men samtigit vet jag att det finns personer som inte "går prata med", och i vissa fall kan det hjälpa att vara otrevlig tillbaka. Du vet nog bäst vad som fungerar i detta fall. Lycka till i alla fall, och du låt inte hon få förstöra din och din blivandes lycka.

• Bröllopstokiig

Ja ni, tack för alla råd och tips! Oavsett vad ni alla anser om att vända andra kinden till eller ej, är jag glad att höra att det inte är jag som överreagerar. Min blivande make tycker att det här är precis lika jobbigt som jag tycker, och kanske det bästa är att gå genom honom. Mycket riktigt, som Jessi säger, så ser svägerskan upp till sin bror och jag misstänker att om han (som vanligtvis är en _mycket_ lugn och diplomatisk person) skulle ta i lite grand, skulle hon nog bli paff och tänka efter.

Kramar från en mullig och vardaglig, men LYCKLIG och lite gladare tjej!

• Bröllopstokiig

Kul att du mår bättre! Lycka till!

• Bröllopstokiig

Du verkar jordnara och stark, fortsatt med det! Ignorera henne.

Det ar "straff" nog for svagerskan om du inte rubbas markbart av hennes elaka kommentarer, om hon inser att hon inte har nagon makt over din och din blivandes lycka. Om sedan hennes beundrade brorsa tar ett allvarligt snack med henne sa kommer hon att inse att du ar en hogre prioritet for honom an vad hon ar och att om hon vill fortsatta ha en bra kontakt med honom maste hon skarpa sig.

Du har triumfen pa din hand, sank dig inte till hennes niva, var smart istallet.

Grattis till att ha funnit karleken, forresten.

• Bröllopstokiig

Stackare. En del människor hävdar sig själva genom att trycka ned andra. Hon verkar vara en sån person. Jag tycker att du ska börja med att prata med henne själv. Ta henne lite avsides och förklara hur mycket hon sårar dig. Var saklig. Om det inte funkar så får din blivande kanske träda in. Jag tror dock att hon inte förstår vad hon håller på med. Fast jag kan ha fel, hon kan ju vara en "psyco bitch from hell"

• Bröllopstokiig

Om du nu är "mullig/vardaglig" som som du skrev så vet du ju att du är älskad för din insida och ditt hjärta ialla fall. Skit i hennes elaka kommentarer du är inte värd dom!

• Bröllopstokiig

Jag tycker du ska försöka bli gravid ögonaböj!!! ;))
    /Hondjävulen

• Bröllopstokiig

Att "ge igen" sänker dig bara till hennes nivå. Så försök så gott du kan att ignorera henne.

Eleakheter säger mer om den som kläcker dem än den de riktas mot.

Kram och Lycka till med ditt bröllop!

Charlotte 25/5-02

• Bröllopstokiig

Usch ja, svägerskor är jobbiga... i alla fall den jag har! Efter att ha varit ilsken och irriterad på henne (inte direkt mot henne men när jag har pratat om henne med mina vänner och med min blivande) så har jag kommit fram till att ilska inte är lösningen. Jag orkar helt enkelt inte lägga ner så mycket energi på att vara arg på henne, så jag kör med en annan taktik nu istället. Undviker henne så mycket jag kan, går aldrig i klinsch med henne i en diskussion, provocerar aldrig henne eller "ställer henne mot väggen", tar inte upp heta debattämnen mm. Fegt av mig kanske, men jag mår mycket bättre. Man kan inte älska alla och släkten väljer man inte. Jag umgås bara precis så mycket som artigheten kräver och hon hör inte till mina närmaste vänner som jag går till när jag har problem eller glädjeämnen jag vill dela med andra. Min blivande vet detta (liksom svärmor) och jag tror tyvärr de har samma taktik mot henne (hon är gift med min blivandes bror så hon är "ingift" svägerska). På så sätt trasslar vi oss fram.

Satsa på dina vänner istället, är mitt råd, och försök vara så neutral som möjligt mot din svägerska. Hon kanske bara är "upprörd" nu precis omkring ert giftermål och blir bättre senare (hoppas kan man ju alltid).

Lycka till!

Svar på tråden Vad gör man med svartsjuk blivande svägerska?