• Olga77

Någon som har erfarenhet av att bevara växter med glycerol?

Hej!

Ska gifta mig i slutet av oktober och har tänkt dekorera med olika "höstväxter". Misstänker att de flesta växter inte finns kvar så länge. Har läst att man kan bevara bland annat rönnbär genom att låta dem stå i glycerol i ungefär en vecka? Är det någon som har erfarenhet av detta? Eller tips på andra sätt att bevara höstens vackra färger?

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av att bevara växter med glycerol?
  • Aurot

Du tog orden ur munnen på mig! Jag fick tipset igår och ska testa så snart som möjligt. Det vore underbart om man kunde få rönnbärens vackra tid att stanna upp lite!
    Just nu hänger flera grenar på tork, i ett försök att konservera. Bladen blir ju självklart jättetråkiga men bären är helt ok. Tror på glycerinet.

• Olga77

Aurot

Har du några andra idéer på höstdekorationer? Jag var inne i en blomsteraffär häromdagen och de hade trätt upp nypon på snören. Nyponen var lite skrumpna, men det var ändå fint, i alla fall när de hängde på väggen. Funderar på att testa det och i så fall ha nypongirlangerna på borden. Löv borde man ju kunna pressa - läste nånstans här på BT att man kan spraya dem med nån form av lövspray så att det skulle bli mer glansiga.

• Aurot

Det är min scenograf-vän som håller i dekorationerna (vad skulle man göra utan sina begåvade vänner? ). Hon pratade om att trä rönnbären på tråd och ha som girlander. Nypon är ju också jättefint. Vi ska ha små ljuskoppar (IKEA) med oasis och vackra löv, bär etc på bordet.
    Lövsprejen lät intressant!

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av att bevara växter med glycerol?