• tessideluxe

För oss som bara har några kilo kvar

Det här är främst en tråd för oss som gått ner i vikt och nu bara har några kilo kvar. Och för oss som gärna vill omvandla det sista fettet till muskler.

Själv är jag 164 cm och väger 55 kilo. Jag tränar tre gånger i veckan både kondition och styrka. Jag cyklar och springer också ett par gånger i veckan.

Mina problemområden är främst magen, rumpan och höfterna där jag vill bli fastare. Övre delen av magen och armarna/axlarna är snygga och jag är nöjd.

Jag veta att man inte kan punktförbränna fett men det kanske finns någon som har tips på träning eller vardagsaktiviteter som bygger muskler på rumpan och låren och som också bränner fett.

Fler som känner igen sig?

/Tessi

• Svar på tråden För oss som bara har några kilo kvar
  • Carma

Vad roligt Läste ditt inlägg & jag känner mig precis som du!! Jag är nämligen 166 cm lång & väger 55-56 kg. Som mest vägde jag 72 kg (oj!) men det var för 4 år sen...

Grattis till viktnedgången förresten

Jag försöker också träna minst 3 ggr i veckan: det blir både spinning, trampmaskinen & styrketräning. Sen cyklar jag 40 min 3-4 ggr i veckan. Och går på promenader ibland. Så jag är fysiskt aktiv kan man nog säga Började träna ordentligt i mars & nu har jag fått tydliga muskler på olika delar av kroppen vilket känns underbart! Sen har jag gått ned ca 4 kg i vikt på ett nyttigt & aktivt sätt. Med tanke på att jag har fått större muskler så räknar jag att det har försvunnit betydligt mer fett än 4 kg.

Vad har du för viktmål? Jag skulle egentligen vilja väga 55-53 kg. Men jag vet att det är bara en siffa & försöker att inte fokusera mig på den. I o m att jag tränar mycket så finns det större chans att jag utökar musklaturen men stannar på samma vikt. Jag skulle bli nöjd i vilket fall

När det gäller rumpan & låren så är cykling-spinning & trampmaskinen helt perfekt. Sen finns det en hel rad andra maskiner på mitt gym som är bra för dessa delar av kroppen. Tränar du på ett gym så kan din gymintruktör visa dig. Annars finns bra tips på www.iform.se Men jag tränar inte hemma - föredrar gymmet istället.

Har du satt upp ditt mål till ett speciellt
    datum?? Jag vill nämligen ser underbart ut i min nya tankini (bikini)från Victoria's secret innan jag & min älskling åker iväg till någon varm ö i Medelhavet. Men man får vänta tills löven börjat falla iaf

Må gott!
    Carma

• Sanne-06

Vilken bra ide´! Dethär verkar vara nåt för mig också!

Har sedan mars gått ner ca. 10 kg med SB kost, och följer ännu "dieten". Vill inte gå ner i vikt mera, men skulle gärna förändra lite fett till muskler, och bygga på konditionen!

Har som vana att styrketräna på gym ca. 3 gånger/vecka + att de andra dagarna gå promenader med stavar eller jogga 30 - 40 min. Tänkte att jag nu kanske skulle förlänga en eller två promenader / vecka till över en timme. Tror ni detta kunde ge en bra effekt?

Mot en fastare vinter - eller hur!?

• Carma

Sanne - o6, join the club! Vad duktig du är som har gått ner 10 kg!!! Det är faktiskt mycket. Antar att du fick byta ut hela garderoben också. Jag har ju gått ner sammanlagt 17 (!!!) kg. Förstår inte vad de satt någonstans... Jag gick ner i vikt i olika ettaper. Först ner till 65 sen fortsatte till 59 -60. Nu nu den senaste tiden ner till 55-56.

Konditionsträning förbränner otroligt mycket! Jag brukade också variera med min träning. Men nu i somras var jag på semester i USA 1 månad. Jag var så duktig att jag tom köpte ett gymkort & tränade 5-6 ggr i veckan (när vi inte reste runt). Och då tränade jag enbart kondition på min älskade trampmaskinen! Jag vet inte exakt hur mycket man förbränner när man går power walks/joggar men jag blir av med 600 kcal i timmen och kör jag ännu hårdare så blir det 800-900 kcal. Det är en hel chokladkaka & lite till Nu sitter jag här & har fina tydliga benmuskler när jag spänner.. haha
    Så träna kondis funkar för mig!

Sen vet jag inte om du har provat gå promenader förre frukost. Sägs ge bättre resultat. Själv vill jag gärna ha ngt i magen om jag ska träna. Annars blir det snurrigt

Kör på!

• Carma

Och glömde skriva mot en fastare vinter =
    Mot ett fastare LIV!!!

• tessideluxe

Nej, jag har inte satt upp något speciellt mål Jag vägde också över 70 kilo för några år sedan och gick först ner till 64, låg kvar där och nu, utan större ansträngning, gått ner till 55.

Mitt problem är att jag jobbar skift och måste ha två matlådor om dagen med mig de dagar jag jobbar. Det är svårt att hålla uppe nyttigheten i maten och fantasin tar slut...
    Jag tränar på gym där jag styrketränar och springer på löpband och cyklar (när det är dåligt väder) Annars gör jag det utomhus.
    Vi har en trappmaskin men den har jag inte testat ännu, ska nog göra det i morgon.

Mitt mål är att ligga kvar på ca 55 kilo men med muskler i stället för fett. Jag vill bli fast i kroppen, inte smal. Jag har redan sett resultat eftersom jag mäter mig också men ibland känns det som det år sååååå långsamt =)

Äta före frukost har jag hört funkar bäst för dem som har mycket att gå ner och att det fungerar sämre och sämre ju närmare målet man är?

En annan sak som jag har funderat över är: Vilkt är bäst, springa eller gå snabbt? För fettförbränningen alltså. Går man snabbt orkar man ju längre och det ska vara bra, men när man springer jobbar ju musklerna hårdare.

Kul att så många ville vara med i den här tråden. Vi ska definitivt få både en hälsosam vinter och resten av livet.

/Tessi

• Carma

När det gäller springa eller gå så tror jag att det är attid bra med variation. Sen har jag läst att om man går snabbt i längre än 40 min eller så så får man samma fettbörbränning som man får när man springer.
    O varför inte prova gå med stavar? Har aldrig gjort det själv men vet att i genomsnitt ökar energiförbrukningen med 20 procent i förhållande till gång utan stavar.

Kram

• Sanne-06

Carma! Väldigt imponerande med 17 kg! Och Tessi 15 kg - också väldigt snyggt jobbat!

Brukar ibland ta en kort joggingtur före frukost, tycker det är väldigt uppiggande och ger energi för dagen, men åtminstone jag vill inte ta ut mig riktigt hårt så tidigt - blir seg då.

Vet inte riktigt vad som bränner mer; raska promenader eller att springa... orkar man springa länge antar jag att det bränner mera. Lite av båda är kanske optimalt. Har också funderat på att köra lite intervaller i joggingpassen för att höja på konditionen. Hur långa pass tror ni är optimalt ur förbrännings-synpunkt? Borde promenaderna vara 1-1,5 timmar kanske?

Blev väldigt träningsintriktat detta nu...

Angående mål, tja... vill väl främst känna mig piggare och ha mera energi, vilket jag uppnått under senaste halvåret. Lite mera synliga muskler är ju också snyggt, och förstås konditionen som jag skrev i tidigare inlägg. Sen skall jag också försöka hålla mig i form till bröllopet nästa år :) (och efter det också förstås). Framför allt vill jag ha en bra balans mellan träning och kost!

• tessideluxe

Jag brukar ta långpromenader in till stan det tar ungefär 1.5 timme om jag går raskt. Jag tycker att det känns mycket i benen. Det liksom knäpper i musklerna, lite svårt att förklara.
    När jag springer brukar jag bestämma att jag ska hålla på en viss tid, exempelvis 30 min och då springer jag så mycket jag orkar och sen går jag någon minut emellanåt så att jag kan hålla igång i 30 minuter. Jag har för mig att det är tiden som är viktig inte hur långt eller hur snabbt man springer.

Jag tycker att konditionsträning är ganska tråkig så när jag tappar sugen på att springa så tar jag fler promenader i stället. Huvudsaken borde ju vara att man håller igång. Styrketräningen är dock jättekul tycker jag och eftersom jag har ett schema på gymmet kan jag se att jag redan blivit mycket starkare.

Nu har dessutom min tv pajat så jag kommer att ha mycket tid att träna framöver...

• Carma

Var på gymmet idag. Körde kondition & styrketräning. Jätteskönt. Sen cyklar jag alltid till och från gymmet

Den trampmaskinen som jag berättade om & som jag gillar ser ut som skidor men utan stavar sas. Det är inte trappmaskin. På mitt gym finns det 30 konditionsmaskiner så det är bara att välja. Förut cyklade jag mkt men nu cyklar runt överallt så cykel kan jag lika gärna hoppa över när jag kommer till gymmet

• Carma

Go'morgon flickor!!

Vaknade med ordentlig träningsvärk imorse... Tycker att det är skönt (!) för då vet man att man inte fuskat på gymmet.

Idag ska jag cykla 40 min. Till stan & tillbaka.

Hoppas ni har det bra! Kämpa på

Svar på tråden För oss som bara har några kilo kvar