• S&F

14 eller 18 karat guld?

Jag har ett litet dilemma... Min förlovningsring är en vitguldsring på 18 karat guld. Nu har jag dock hittat några favoritet vad gäller min blivande vigselring. Några av dessa favoriter är dock i 14 karat vitguld. Kommer detta se konstigt ut? Vad är den egentliga skillnaden?

Hoppas någon kan hjälpa mig, eftersom jag inte sett en 14 karatsring i verkligheten..

• Svar på tråden 14 eller 18 karat guld?
  • Sanasol

Tror inte att det är någon skillnad alls när det gäller vitt guld. :)

• discodivan

det syns ingen skillnad, 14k är tåligare

• S&F

Aha, där ser man. Då är det ju till och med bättre än jag trodde!

Tack ladies!!

• EhjärtaK = sant

Men finns det inte risk att den hårdare ringen (14 karat) nöter på den mjukare ringen (18 karat)?!

Man brukar ju alltid varna för att blanda karat - åtminstone när det gäller rött guld. Många har fått sina gamla ringar i 23 karat förstörda när de burit dem tillsammans med nya ringar i 18 karat.

Jag vet inte alls säkert hur det ligger till - men om jag var du skulle jag kolla upp det i alla fall!

• Johanna = en lat kock

tror inte att det är bra att blanda olika karat precis som EhjärtaK skriver...

men det går ju förståss att byta in förlovningsringen eller legera om den till 14 karat (ja alltså smälta ner den och göra om den)...

• Daia Gräddnos

Bara av interessa, hvad er det vanliga i Sverige, 18 eller 14 karat?
    Her hemma i Norge er det nemligen 14 karat på alla... Och i USA er det bara 10.

• Meddelande borttaget
  • Överlycklig

Jag har en förlovningsring i 14K vit och röttguld. Och den var jättefin när vi köpte den...för 1 1/2 år sedan, nu är den jätte matt och tråkig, ingen lyster alls. Vi har lämnat in den vid ett tillfälle, men vit guld tappar tydligne lystern efter ett tag vet inte om karaten spelade roll. Vilket fall kommer jag att smälta ner min och göra nya i rött 18k guld!

• EhjärtaK = sant

I Sverige är det vanligaste 18 karat både i förlovning/vigselringar och i vanliga smycken. Jag har inte ett enda smycke med lägre karat, däremot arvesmycken som har högre karat.

• Wih

Daia Gräddnos

Har aldrig stött på guldsmycken med lägre än 18K i Sverige, eftersom det är norm här. Blir jätteförvånad av att höra att det säljs lägre på seriösa guldaffärer! Eller var det utomlands ni hittat lägre karat S&F?

• Meddelande borttaget
  • Wih

Lilltån

Det kanske finns, men det låter konstigt eftersom sådana smycken inte uppfyller svensk standard. De får inte stämplas som guldsmycken om de inte innehåller 75% guld = 18K.

• EhjärtaK = sant

När jag var yngre köpte jag "lågprissmycken" från guldfynd (300-1000 kr) och dessa är i 18 karat. Det står stämplat inuti dem.

• Meddelande borttaget
  • Daia Gräddnos

Oi, stakkars mig da, som har en handgjord vacker forlovningsring i gult gull, bara 14 karat...

• S&F

Wih:

Jag hittade smycken i 14 karat guld utomlands. Jag har dock övergett tanken på att ringar av olika karat. Jag har beställt en handsmidd ring i 18 karat från Sthlm. Min sambo ska hämta den nästa vecka, är förväntansfull!

Svar på tråden 14 eller 18 karat guld?