• Lippi

Göra egna praliner.

Jag tänkte göra egna praliner.

En del recept har jag lyckats komma över via nätet, men skulle vilja ha sådana som någon annan provat på innan och faktiskt gillat. Allt av intresse. Från enkla till de svåraste.

Så alla som har recept med gott betyg, var vänliga att dela med er.

• Svar på tråden Göra egna praliner.
  • Dahann

Extremt enkelt men underbart gott är att smälta samman nougat och mörk choklad och röra i hackad skållad mandel, lägg i fina formar så det ser festligt ut.

• Peppina

Jag har ett mumsigt recept på tryffel hemma som man kan smaksätta med lite vad man känner (kaffe, rom,..). Ska se om jag hittar det tills i morgon.

• Billa

Lr. Blanda mandelmassa men nougat och krossade valnötter. Doppa i valfrichoklad ! Såååååååååååååååååååå gott!!!
    Lr tryffel med malibou och pasionspuré som du rullar till bollar och doppar i choklad efter att dom stelnat i kylen!

• ninakaarina

Finns många smarriga recept på www.chokladsajten.se Har inte testat dem men.... tänkte själv också be några husliga släktingar att göra praliner till bröllopet! Det känns festligt tycker jag!!

Lycka till i köket!

• digital

Här är en av mina favoriter:

Rör ner några droppar pepparmyntsolja i rumsvarm nougat. Platta ut nougaten igen till en 1,5 cm tjock platta och kyl den så att den stelnar.
    Kavla ut marsipan till en 5 mm tjock 8 cm bred lång platta.
    Skär den stelnade nougaten i stavar som är 1,5 x 1,5 cm i genomskärning.
    Lägg nougatstavarna på marsipanplattan (på längden) och rulla ihop marsipanen så att du får en lång marsipanrulle med nougat i mitten. Gör flera rullar om det är för svårt med en lång.
    Ställ rullen i kylen en stund till, om nougaten hunnit mjukna. Skär sedan rullen i 1 - 1,5 cm tjocka skivor.
    Smält choklad i vattenbad och doppa bitarna i den smälta chokladen. Låt svalna och stelna.

Om du inte vill ha mintsmak på nougaten kan du skippa första steget. Odense nougat brukar säljas på lagom tjocka plattor, så det är bara att skära upp i stavar och rulla in i marsipanen.

Man kan även ta rom eller konjak i stället för pepparmyntsolja.

• Lippi

Ni har gett mig jättebra tips.

Någon som har fler???

• Brollie

Såg en pralin-bok, Godis av Maria Öhrn, full med konfekt och praliner recept! Kanske kan vara till hjälp! Mitt egna är: 180 g mörk choklad
    125 g hjortron
    2 msk smör
    (kakao att rulla i eller smält choklad)
    Finhacka chokladen i en skål. Värm hjortron, häll över chokladen, rör ner rumstempererat smör. Lägg i kylskåp över natten, det är det svåraste! Lycka till!

Svar på tråden Göra egna praliner.