• Malla H

Socker/godisberoend....

Jag har ett problem som jag inte blir av med. Jag lär äta godis varje dag.... Allt går bra till eftermiddagen, då kommer tröttheten, deppheten (arbetslös) och för att få "ork" ´måste ha jag ha socker i form av godis eller läsk.

Detta problem är störst när jag är hemma och kanske är förkyld så jag inte kan motionera.

Någon som har förlag på hur jag ska göra ????

• Svar på tråden Socker/godisberoend....
  • Ellte

Sluta köp hem godis och köp hem massor med frukt. Minst lika uppiggande (socker ÄR inte bra uppiggningsmedel) och betydligt nyttigare... Tillåt inte dig själv att äta godis helt enkelt!

• Malla H

Precis vad jag gjorde idag... Äpplen, bananer, vindruvor, päron mm. Mini Cremé Fraich med pressad vitlök att doppa morötter och gruka i ..... Men det blir som en "black out"
    Hur tar man sig förbi den då ?

• Elin1

Hej!

Stackare. Jag tänker direkt på dina matvanor. Vad äter du under dagen, innan sockersuget sätter in? Äter du sådant som håller ditt blodsocker på en jämn nivå? Blir man lite trött så är det lätt att ta första bästa kick (= godis).

Ät ordentlig frukost, mellanmål, lunch och middag och när du blir sugen på godis: Gör något annat, gå ut, drick mineralvatten, ät ett äpple! Kom ihåg: Du behöver faktiskt inte sockret.

• Malla H

Elin1

Jag går morgonpromenad, äter hälsofil med linfrö, grovt bröd, färskpressad juice mm. Sen när jag kommer till lunchen, för för tillfället hemma och arbetslös, så tappar jag helt enkelt suget. Jag vill bara inte äta mat, utan bill bara ha choklad och läsk.
    Det är det största problemet. Chokladen tar bort hungerkänslan mkt snabbare än frukt och jag personligen tycker även att den håller sig längre med godis än socker....=(

• Elin1

Ok, då äter du ju bra. Hur länge har du haft problem m socker? Din arbetslöshet påverkar säkert, det är jättejobbigt att vara utan jobb.

Kan du inte utmana dig själv lite och våga testa lite nya maträtter (istället för choklad)?

Själv försöker jag att äta bra mat (och äta mig mätt), jag blir bara dåsig och mår illa av för mycket socker.

Jag vet att sockerberoende kan vara jättejobbigt, kan man inte sluta m godis själv får man nog ta hjälp av någon.

Önskar dej verkligen lycka till.

• Ellte

Mitt förslag är då:

Ät en frukt mellan frukost och lunch,

ÄT lunch TROTS att du är sugen på nåt annat... En omelett, fullkornspasta med nån god sås...nåt som går snabbt och lätt att laga så det inte är det som är problemet

Ät mellanmål tre-fyra timmar efter lunchen

Skapa helt enkelt inget utrymme för godiset...

Att du är SÅ sugen på socker vid lunchtid beror med stor sannolikhet på att du inte äter nåt mellan frukost och lunch och egentligen är bortom hunger utan bara behöver nåt uppåttjack SNABBT.

Om du börjar äta oftare kommer kroppen vänja sig vid det och längta efter mat...

Kanske ska du ta den där promenaden på eftermiddagen istället...eller ta en till då...för att inte komma in i tristessen... Tror det är väldigt viktigt att TVINGA sig själv att sysselsätta sig när man är arbetslös...särskilt om man har tendenser att tröstäta eller andra olater :)

• Lo TT a

"Malla H" jag känner precis igen mig i ditt bekymmer! Jag är också sockerberoende. Jag vet att när man blir sugen på något sött räcker det inte med något substitut som frukt eller något sånt! Då är det GODIS som gäller!!!

Det enda råd jag kan ge är väl att välja "bättre" alternativ på godis när suget sätter in. Det finns ju ViktVäktar-godis och sockerfritt godis. ViktVäktarna har ju kakor och sånt också som är riktigt goda! Jag har hört att skumgodis ska vara relativt "bra" godis (om det nu finns något sånt).

Jag tar också gärna emot tips och råd på hur man ska bli av med sitt sockerberoende!

• Ellte

Har man ett BEROENDE som man vill bli av med finns inga genvägar, sorry! Inte blir en alkoholist alkoholfri genom att dricka bara folköl, eller en rökare rökfri genom att röka blend ultima...

Tro mig, det enda är att inte tillåta sig att äta godis! Cold turkey! Det är garanterat ett helvete men det är inget heroinberoende vi pratar om... Det kan även hjälpa att dra ner på övriga snabba kolhydrater, dvs saker som snabbt förvandlas till socker. (Läs någon bok om SouthBeach till exempel...Där tar du bort ALLA kolhydrater och ökar successivt med frukt, sedan lite bröd etc etc)

Dessutom är det i de allra flesta fall inte ALLS frågan om något beroende utan en vana och i TS fall låter det ju som rent tröstätande som blir godis beroende på en störtande blodsockerkurva...

Klart att en frukt inte kan ersätta choklad, det vet jag också, men det sysselsätter händerna och käkarna för att kunna bryta ovanan att ta till godis...

För varje dag du låter bli godis (cigaretter, alkohol, onyttig mat...) kommer du bli mer och mer nöjd med dig själv och vanan, tröstandet, "beroendet" kommer att minska!

• feb25

jag brukar ta ett extra (tuggummi eller sugtablett) om jag känner godissuget mellan måltiderna.

• Therése

Socker och godis har tyvärr den fula egenheten att ju mer du äter desto mer vill du ha. Enda sättet att bli av med beroendet är helt enkelt att tvinga bort det. Och att äta mer riktigt lagad mat, mellanmål är super!! Frukt, en smörgås, yoghurt... något som håller blodsockernivån jämn i stället för att den åker upp och ner som den gör av godis. Problemet med att äta godis är också att sockernivån sjunker snabbare än om du äter något "riktigt" - och så måste du stoppa i dig ännu mer för att hålla nivån uppe... ond cirkel!

Tvinga dig själv att hoppa över godiset EN dag till att börja med, så att du bara äter godis varannan dag. Sedan hoppar du över TVÅ dagar och sedan TRE... jag lovar att med tiden kommer du att känna att du faktiskt inte MÅSTE äta godis. Det kommer att gå bra! Lycka till!

• Malla H

Tack för alla svar ! Jag ska ta mig i kragen och göra ett helhjärtat försök, jag menar, det finns ju dom som har större problem än jag, med sprit och droger !!
    Tack !

• Nyfiken gul , nu fru

för att slippa tristessen med att inte orka fixa mellanmål till sig själv så kan du köra med något enkelt som mellanmål o lunch...

Gör helt enkelt lunch av gårdagens rester från middagen.... ta lite av salladen som blev över från middagen, lägg till en skiva smörgåsskinka , lite dressing och du har en bra lunch...

Behöver du piggna till framåt eftermiddagen?

Rör på dig!! Sitter du vid datorn eller tv:n: stäng av en halvtimma/timma o aktivera dig med något. Stryk en skjorta, ut på balkongen o titta en stund, drick något, läs ett kapitel i en bok osv...

Mycket av sockersuget kan också bero på att man dricker för lite och dricker fel. Istället för att tömma en burk cola eller ett glas saft. Drick vanligt vatten eller mineralvatten. Drick en kopp te eller kaffe.

• cricri

Har skrivit förut angående detta, jag är sockerberoende också, men det finns olika grad, jag är inte sååå beroende som andra, men ändå. Jag klistar det jag skrev på ett annat tråd, det kanske ger dig en idé om vad man kan göra:

Är lite sockerberoende så jag provade att "plugga" Desmaisons bok "slut på sockersuget" för jag var rädd jag skulle utveckla diabetes. Jag hade lagt några kilo på mig sedan jag lämnade mitt hemland och trodde det berodde på att jag inte rör på mig lika mycket som jag gjorde där och eftersom jag är lite lat och hatar träning hade jag ingen hopp om att det skulle bli nån skillnad på vikten, men jag ville ju göra det för välbefinnandes skull.
    Till sidan av boken lästa jag olika litteratur bland annat om långsam mat, om att äta sunt och om GI, så nu följer jag ingen metod precis utan jag tillämpar det som tilltalar mig och det som har övertygat mig och som jag kände var anpassat till min kropp och själ.
    Jag upptäckte bl a att det var inte bara motion som gjorde en skillnad utan att jag på nått sätt hade slutat med några (sunda) vanor från hemma utan att ens inse det.

Nu har det gått några veckor sedan jag började använda alla dessa råd från olika hål, utan att avbryta det alltså, och nu känner jag mig friskare och jag lider inte längre under tvångsätande och jag har fått tillbaka min vikt som jag hade för fem år sen (jag har inte vägt mig men fick gå ut för att panikshopa för det var pinsamt att använda mina byxor längre, såg ut som en tom potatissack).

Det jag har gjort är (ska försöka minnas allt):

1. Skippa aldrig frukost
    2. Äta med 4, högst 6 timmars mellan rum (så fort jag överskrider detta börjar jag få stor mage, otroligt)
    3. Dricka vatten helst efter maten, eller före, eller både men undvika mitimellan.
    4. Byta all socker mot råsocker och minska konsumption till minimum. Söta, när möjligt, med frukt i stället.
    5. Byta all spannmål mot fullkorn och minska intaget till 1 portion eller 2 per dag (då jag rör mig så lite).
    6. Ersätta spannmål portionerna jag åt förut mot grönsaker.
    7. Två frukt per dag (då jag är lite sockerberoende)
    8. Ät alltid protein till varje måltid, men portionen ska inte vara större en ens egen knytnäve.
    9. Äta kött högst två gånger per vecka (rött och vitt inkluderad)
    10. Äta högst två ägg per vecka
    11. Äta fisk minst två gånger i veckan
    12. Äta nötter, linser och bönor de andra dagarna (som proteinkällor alltså .
    13. Högst 2 glas vin till maten (dricker vin då och då .
    14. Kompensera när man äter lite för fet eller för söt (det händer i bland o der är ok så .
    15. Dricka Multivitamin (med 15g-25g Zink) för kvinnor tillsammans med extra tillskott av B-Komplex och C Vitamin (allt detta mest p g a mitt sockerberoende).
    16. Använda aldrig margarin och sällan smör
    17. Använda olja till matlagning, men inte "matolja", utan rapsolja eller olivolja (eller annan specifik sort som till exempel solrosolja).

18. Ha alltid EN tvårättersmål i dagen (antingen efterätten eller förrätten, till huvudrätten alltså .

19. Undvika all ferdiglagdmat, kakor och dylikt från matbutiken, föredra färska saker så mycket som möjligt.

20. Vara mycket sparsam med ost och chark.

Det jag kan verkligen rekommendera om man har sockerberoende är att skaffa boken för att kunna anpassa det till dig själv. Du behöver tillföra kroppen det som den saknar och som försöker "bota" genom att äta socker:

Slut på sockersuget - Catherine Desmaisons

Sockerbomben

Kokkonst för den självläkande människan

Några kokböcker som är bra för att få inspiration men som eventuell behöver anpassas när du har lärt dig från de andra böcker:

Viking Cookbook (ingen skämt, boken har sunda och goda recept) (förlag är SFG tror jag)

Slow Food (här behöver det flesta anpassas men concepten är rätt)

• Maalla

Cricri

Tack för inlägget !! Det var lite att läsa men nyttigt ! Har tagit mig i kragen nu och äter alltid en stadig frukost, hälsofil, grovt bröd med grönsaker, färskpressad juice och vitaminer.
    Tar en promenad innan frukost.

Ett par timmar efter frukost blir det någon frukt och det funkar väldigt bra. Ett par eller tre timmar senare blir det lunch på hemlagad mat. Ett par timmar senare en proteindrink eller frukt.

Tjatar lite på sambon så brukar nu få med han på en 5-6 km promenad efter jobbet och när vi kommer hem blir det soppa och hårt bröd. Vid tv´n så har vi gjort så att det blir morötter och gurka med antingen mini cremé fraich eller keso med vitlök. Det har gått ganska bra och den stora skillnaden är, att jag är piggare och mår allmänt bättre !

I måndags blev det tyvärr lite läsk och bulla mitt på dagen och i tisdags blev det "go-mat", baconinbakad fläskfilé med fetaost, ris, oljedoppat vitlöksbröd, såser och vin... Gott men det märks direkt...tror jag... Känner mig trött och seg direkt och det lär ju vara av fett och socker..

Men nya tag idag !!

Cricri, lycka till ! Och tack för ditt inlägg !!

• Olga77

Jag har också jättesvårt att hålla mig ifrån godiset. Har flera gånger försökt låta bli helt, men då blir jag besatt av tanken på att jag inte får äta och kan inte tänka på något annat. Så nu har jag löst det genom att alltid ha hemma mindre gott godis, som hårda salta karameller som räcker länge och som man blir nöjd av efter att ha tagit ett par bitar. Det funkar bra faktiskt - jag tillåter mig att ta ett par stycken och känner mig inte lika sugen på att sticka ner till affären och köpa en hel påse lösgodis. Och så tillåter jag mig att äta lite onyttigheter på helgen. Att lägga av helt funkar inte för mig, även om jag önskar att jag kunde. Att dela frukt i småbitar är också en bra idé - det blir roligare än att äta ett äpple eller päron "som vanligt".

• cricri

Det var så lite du:D...Jag har förstått att du äter mer en tre måltider per dag. Enligt Desmaisons, sockerberoende människor mår bättre av att äta tre måltider per dag på grund av olika faktorer. Att äta 5-6 gånger per dag kan vara bra, men för människor som inte är sockerberoende. Det fungerar i längden inte heller för mig. Kanske nåt att hjälpa dig på traven:)

Olga77,det gåt inte att bara utesluta godisen. Det där är något bara icke sockerberoende kan göra, inte vi. Det man måste göra är tillföra kroppen det som verkligen saknar för att det ska känna sig bra utan godis och på så sätt inte bli sugen på det. Det är därför jag hänvisade till Desmaisons bok, för jag kan bara berätta hur jag kunde göra med det är olika komplicerad, det beror på ens kropp och exakt hur man reagerar. Men jag håller med om att inte ha godis hemma gör en stor skillnad. Jag skaffar ibland bara råsocker och naturlig flytande honung, om jag tommar burken, då blir det åtminstone inte så dåligt för kroppen (och för beroendet) som godis eller vitsocker.

Svar på tråden Socker/godisberoend....