• Sverres

Gifta sig i Simrishamn

Hejsan!
    Skall gifta mig nästa sommar och funderar på olika alternativ. Vi har bestämt oss för att gifta oss någonstans inom Simrishamns kommun. Ex i kapellet vid knäbäckshusen eller på Haväng (borgligt). Är det någon som har gjort detta eller har tips om vem vi bör ta kontakt med?
    Är väldigt tacksam för svar då vi bor i Norge och inte har så mycket tid nere i skåne.

• Svar på tråden Gifta sig i Simrishamn
  • Buppi

Hej Sverres,

Vi ska gifta oss i Vitaby kyrka nästa år så vi har kört runt och kollat en del. Kapellet i Knäbäckshusen är jättegulligt. Om vi skulle haft ett litet bröllop skulle jag absolut valt det. Där får nog bara plats 12-14 gäster, men det ligger superfint. Haväng är också vackert. Där finns ett vandrarhem där gästerna kan bo över. Hur många blir ni? Jag tycker även att Ravlunda kyrka är fin, men den gillade inte min sambo.

Hör av dig till turistbyrån i Simrishamns kommun, de kan säkert hjälpa dig. Det finns också en bra hemsida om Österlen, med bagerier, hotell, frisörer, restauranger, florister etc etc: www.osterlen.com/sw/index.asp
    Lycka till, hoppas att du fick lite hjälp här!
    Hälsningar Buppi

• Fresan

Sverres
    Grattis till er!
    Härligt att ni ska gifta er på Österlen. Vi gifte oss i Ystad kommun men hade festen på Stockeboda Gård (0414-241 02), Gyllebo.
    Hur väl bekanta är ni med området? Kanske så att rötterna finns där eller ni känner inte någon.
    Mellbybagaren (0414-700 43) har bra tårtor och de är trevliga.
    Våran vigselförrättare heter Katarina Litzberg (0417-401 10) och hon utgår från Ystad. Helt underbar person som gjorde vårt bröllop kanon.
    Inga problem att gifta sig vid Haväng, kunde vi ha vigsel vid Ales stenar så bör detta vara lika bra.

Fråga på om det är något speciellt du undrar.

• Buppi

Hej Fresan,

Tack för tips om Mellbybagaren för tårta, det ska jag kolla upp

• Fresan

Vassego Buppi.
    Var ska ni ha er fest?

• Sverres

Hej Fresan och Buppi!
    Tusen tack för svar. Det var jättebra, precis vad vi behövde!

Fresan- Gifte du dig vid Alestenar?! Det låter ju helt fantastiskt! Hur var det? Berätta mer!!!

Buppi- Tack för webadressen, väldigt användbar. När ska du gifta dig? Kommit långt i planeringen?

Min gudmor hade hus på österlen så jag var mycket där som barn och innan hon dog köpte mina föräldrar huset av henne. Numera tillbringar jag långa sommarlov där nere och tycker det är den vackraste plats på jorden. (Fint med stora ord :) Vi tänkte även det kunde begränsa antalet gäster eftersom de flesta av våra gäster bor i Norge eller Mitt Sverige. Just nu är vi uppe i 70 gäster men hoppas få ner det till 50. Så knäbäckshusen blir kanske lite litet. Bra poäng med Havängs vandrarhem. Det är faktiskt fint. Annars funderade vi på badhotellet i Vitemölla eller Kivikshotell till gästerna.
    Melbybagarn var ett bra tips! Bor mellan Melby och Rörum och funderar på att ha festen hemma i trädgården. Allt som ligger nära är bra.
    Vi ska ner till äppelmarknaden i Kivik med mina blivande svärföräldrar (som är våra bästa sponsorer) och åka inomm alla stællen vi funderar på. Det blir en intensiv helg.

Tack igen! Kramis på er båda

• Buppi

Hej Sverres,
    Vi ska gifta oss 22 juli, som sagt i Vitaby kyrka. Festen ska vi ha på Tranesgården i Skåne-Tranås. Det är en jättefin korsvirkesgård vid ett kullerstenstorg mitt i den gulliga byn. Precis bakom ligger ett vandrarhem med 90 bäddar. Vi har hyrt hela vandrarhemmet två nätter och tänker ha grillfest på fredagkvällen för de gäster som kommer långväga (nästan alla). Sedan är det bröllop på lördagen och gemensam brunch på söndagen.

För oss var det viktigt att samla alla långväga gäster på samma ställe och slippa busstransporter eller liknande till och från festen.

Här är en länk till vandrarhemmet och festsalen:
    www.skanetranas.com/

Om vi hade haft lite färre gäster (ca 40-50) och lite mer pengar hade jag gärna varit på Svabesholm vid Stens huvud. (Festsalen rymmer fler, men boendet på gården tar ca 40. Det finns pensionat i närheten, men det var lite för dyrt för oss, plus att då hamnar man i det här körandet fram och tillbaka som vi ville undvika.) Jättefint och ägarna var mycket trevliga! Kolla länken här:
    www.svabesholmskungsgard.se/fest.htm

Här är hemsidan för Kiviks församling, om du är intresserad av kyrkor i trakten. Här finns bland annat Vitaby.
    www.svenskakyrkan.se/kivik/index.asp

Det är ungefär så långt vi kommit i planeringen. Försöker ta det lite lugnt Och just det, jag har ju köpt skor också

Kram!

• ia´s

Katarina Litzberg´, som vigselförrättare!!!
    Hon e ju en gammal radiopratare....
    Coolt

• Fresan

ia´s
    Katarina L. är väl fortfarande på Radio Active om jag har fattat det rätt. Får inte riktigt in kanalen här i Sthlm.

Buppi
    Jag har varit på många roliga fester i Tranesgården. Har lussat där ett par gånger också, mysigt natt gå i gångarna när det är mörkt ute.

Sverre
    Vi gifte oss i själva "skeppssättningen" vid den stora stenen. Allting blev helt perfekt, till och med ösregnet försvann. Finns bilder här rosin.mine.nu/gallery/

Svar på tråden Gifta sig i Simrishamn