• fysalis

Vill ej ha presenter...

Har en fråga som ej gäller bröllop men ställer den ändå eftersom jag vet att det finns så många kreativa personer här inne. Jag och min kompis ska ha 30-års fest tillsammans och vi vill inte ha några presenter av gästerna. Hur kan vi på ett bra sätt få till det i inbjudan? Tacksam för all hjälp!

• Svar på tråden Vill ej ha presenter...
  • Blivande Jacobsson

Er närvaro är den bästa presenten vi kan tänka oss, alla annan uppvaktning i form av gåvor undanbedes???

• Stormhatt

Vi önskar oss inga presenter men gärna ett bidrag till Röda korset/Rädda barnen/Stadsmissionen (eller vad som nu ligger er varmt om hjärtat?).

Folk får ge om de vill och det går dessutom till något bra (och ni slipper presenterna)!

• fysalis

Mycket bra förslag. Nån mer som har förslag?

• sjd

Med tanke på hur jag själv tänker när folk säger att de inte vill ha presenter, dvs jag köper nåt litet ändå, tycker jag att det är _jättebra_ att sätta dit postnummer till Röda Korset/Rädda barnen/Stadsmissionen. Säger folk att de vill ha pengarna insatta där istället så är det ju en önskan istället för saker.

• Henrike

Hej fysalis,
    Jag hade samma ?problem? som du till min 30-årsfest ? undanbad mig presenter och bad istället om bidrag till några organisationer om folk ville uppvakta mig. Tyvärr struntade många i det och kom med alla möjliga meningslösa saker i present istället. (Vissa gav bort upplevelser, det är ju fint tänkt, men eftersom jag flyttade ganska snabbt efter det så har de flesta inte blivit av.) Himla trist att folk inte kan respektera att man inte vill spä på överkonsumtionen i världen ytterligare. En kusin till mig undanbad sig presenter till barnets dop med hänvisning till att hans barn skulle få så mycket grejer ändå att han hellre ville att folk gav bidrag till barn som inte har något ? jag tror att det gick bättre, var inte lika många som kom med de nödvändiga tennljusstakarna och silverskedarna. (men det var en del som beklagade barnet ? huuuur skall man kunna klara sig utan en uppsättning silverskedar...?)

Så skriv absolut något om att presenter undanbedes, det var väl en bra formulering ovan, men bered dig på att det säkert är några som struntar i det och ger dig något de tycker är oumbärligt.

h

• Henrike

Sjd, bara nyfiken: om folk säger att de inte vill ha presenter, varför köper man en present ändå då? Är det för att man tycker det verkar som att ?det säger de nog bara??

• mammacatta

jag har frågat mig just DEN grejen 82759 gånger ungefär - VARFÖR måste folk ge bort en massa pryttlar? jag avskyr verkligen porslin och tenn och "rassel" på hyllor. men ÄNDÅ kommer den jättefula grejer å halsband å sån sk*t som vi ALDRIG kommer att använda eller ens ta fram ur lådan.
    varför? jag får inget vettigt svar heller, bara en massa "jamen jag vill ge något riktigt" eller sånt luddigt...

på direkt fråga har vi sagt leksaker eller kläder (vår son växer oss ur huset, tror han satsar på 2 meter blankt;)), ABSOLUT inget onödigt, ni får INTE börja nåt jädra samlande av skedar. då blir de sura... VARFÖR?

• mammacatta

men som svar på TS fråga: man kan ju tala om att man redan har allt, men att just DEN grejen ligger er varmt om hjärtat... eller nåt.

men annars kan jag rekommendera knytis - då får folk ändå ta med sig nåt och känner sig lite bättre till mods, det är INTE kul att komma tomhänt till en fest...
    även om ni inte behöver ha en knytis, så fixa det ändå! sallad, såser, snacks; ja ni vet sånt som folk äter hela tiden... sen gör man kött/fisk och potatis själv. eller be alla ta med sig en flaska vin eller nåt, eller blommor till dekorationer. ja, ni vet. sånt som gåt åt under kvällen. en lek kanske?

• sjd

"Sjd, bara nyfiken: om folk säger att de inte vill ha presenter, varför köper man en present ändå då? Är det för att man tycker det verkar som att ?det säger de nog bara??"

Nej, det är nog mer för att jag tycker det är trevligt att ha något med. För min del brukar det dock oftast bli en flaska vin eller en chokladask... saker man kan konsumera och inte bara ställa på en hylla.

• Henrike

Just saker som man faktiskt gör av med är väl det enda jag kan tycka är acceptabelt att folk tar med sig om man undanber sig presenter. Dock: jag har vänner som faktiskt inte tycker om choklad, där den kommer att ligga oanvänd tills någon gäst förbarmar sig över den och käkar upp den, och då blir den ju inte direkt till glädje för de som får den.

Och egentligen tycker jag vi borde försöka stävja den kultur vi lever i som är att ?alla skall få presenter alltid?. I mina föräldrars kretsar ger man bort en present första gången man är hembjuden till någon, vid jämna födelsedagar och ev. någon annan gång, men i yngre generationer känns det som att man ?alltid? måste ha med sig något, även om man bara kommer på fika en onsdag! Det känns lite jobbigt tycker jag. Har vi inte bättre saker att lägga tid och pengar på än att ständigt skulla tänka på att köpa saker åt varann? Och borde vi inte tillsammans försöka arbeta bort känslan av att ?det är jobbigt att komma tomhänt??

Svar på tråden Vill ej ha presenter...