• Hon

God sås till helstekt fläskfilé????

Nån som har recept.

• Svar på tråden God sås till helstekt fläskfilé????
  • Tant Pernilla

Vi hade apelsinsås som jag hittade på själv med tanken på en sås jag fått på restaurang tidigare.

Den var gjord på juice, buljong och maizenaredning, vill jag minnas. Jag kan kolla om jag hittar mina anteckningar från tillagningstillfället, om du vill.

...Nackdelen var att det var lite knepigt att hitta ett bra vin till den rätten, eftersom apelsinsåsen är rätt..."bestämt smakrik"...

• 26maj2007

Helstekt fläskfilé med konjaksås.

sås: 4 pers
    2 st schalottenlökar
    1/2 -1krm svartpeppar
    1 msk smör eller margarin
    3 msk konjak
    2 1/2 dl vatten
    2 msk kalvfond
    2 msk vetemjöl
    1 dl grädde
    1-2 tsk soja

Skala och finhacka löken, fräs lök, svartpeppar och matfett i en kastrull. Häll på 2msk konjak, vatten och fond. Koka upp och låt småkoka i ca 5 min. blanda mjöl och grädde och vispa i såsen. koka ytterligare i 5 min. smaka av med soja och sparad konjak.

denna sås har varit mycket omtyckt så vi har alltid fått göra dubbel sats. men tänk på om du gör mer så smaka av så det inte blir förmycket konjak och soja.

• inte min tur än

Dum fråga kanske men är det till bröllopet? Annars är ju kantarellsås mumisgt!

• anderssonskan

jag kan bara hålla med inte min tur ännu.
    kantarellsås

• Next

murkelsås är också riktigt gott.

• 26maj2007

har aldrig gjort någon kantarellsås själv men det är mumsigt.

• Sanasol

Vi kommer att ha grönpepparsås till vår helstekta vitlöksspäckade fläskfile ifall vi nu ska ha den, ej bestämt ännu. Men riktigt gott.

• Ellte

Vet inte, men varje gång jag SER denna tråden så tänker jag "Äppelsås, såklart"...fast jag vet inte ens om det FINNS nåt som heter äppelsås :? Ville bara säga det... ;)

• fiafiber

Har ett toppen recept på en kall sås som med fördel kan göras några timmar tom en dag innan det ska ätas:

1 burk vanlig creme fraiche
    1 halv pressad lime
    1 vitlöksklyfta
    1 kruka färsk basilika eller timjan
    1-2 msk rinnande honung

blanda ihop allt så det får gucka till sig i kylen en stuna innan servering.
    Passar till allt : fisk, kyckling, bröd, kött etc!

• GithKat

Hehe det här låter säkert jättedumt i mångas öron, men för ett enklare bröllop eller om man gör maten själv och vill "fuska" lite... för några årsedan var jag på ett bröllop där det serverades helstekt fläskfilé och potatisgratäng med champinjon och murkel sås till. Såsen var underbart god så vi var flera stycken som frågade efter receptet. Dröm om vår förvåning då vi fick veta att det var blåbands pulversås de hade använt. Smidigt, enkelt och rackarns gott faktiskt...

• honeymoon

Cidersås är gott! Googla så får du massor av recept. Jag skulle satsa på ett som är så enkelt som möjligt. Typ: torr cider + grädde + fond / buljong.

• vitarosen

Blå Bands Festliga rödvinssås tycker jag är jättegott till fläskfilé. Tillsätt lite honung i såsen, det gör susen! Smaskens!:)

Svar på tråden God sås till helstekt fläskfilé????