• Alexa44

självförtroende

Hej!
    Kanske inte har med samlevnad att göra det jag ska fråga om...eller, jo, det påverkar nog det också - dåligt självförtroende alltså. Hur blir man av med det?? Jag hatar att behöva känna att jag måste bevisa att jag duger inför mig själv hela tiden, skulle så gärna vilja känna en starkare trygghet i mig själv. Har en känsla av att jag är "misslyckad" och det oavsett yttre faktorer som fast jobb, bra vänner, bekräftande pojkvän etc. Det är så jobbigt! Ska förhoppningsvis få gå i kognitiv beteendeterapi nu till hösten - har någon bra erfarenheter av det? Skulle så gärna jobba med detta och slippa gå omkring med en knut i magen och oroa mig för att inte klara av saker och ting hela tiden.

• Svar på tråden självförtroende
  • EhjärtaK = sant

Oj, det låter ju inte alls bra att gå och tänka negativt om sig själv hela tiden . Hoppas att du får terapin så fort som möjligt!

Jag vet inte om jag har några bra tips egentligen. Det beror ju lite på om du har dåligt självförtroende inför allt - eller om det "bara" berör vissa delar av livet.

Själv hade jag dåligt självförtroende angående killar/förhållanden när jag var yngre, men när jag träffade min nuvarande sambo så släppte det successivt. Jag insåg att jag hade ett egenvärde som människa och inte behövde förställa mig eller passa in i någon ram för att bli älskad. Alltefter jag började lätta upp och vara mig själv i vår relation så började han älska mig ännu mer .

Förövrigt så kan jag nämna en till sak som jag tycker att jag har lärt mig här i livet - och det är att inte ta saker så personligt! Oftast menar folk inte illa - utan är bara obetänksamma.
    En annan sak som ökar på självförtroendet och stärker egot är att våga vara fokuserad på sig själva. Dr Phil (om du kanske har sett honom på tv eller läst hans böcker) poängterar ju att man skall låta sig själv vara huvudpersonen i sitt eget liv - och det tycker jag är värt att tänka på.
    Jag upplevde länge att min omgivning var egoistisk och att jag aldrig fick tillbaka lika mycket jag gav (och då menar jag inte pengar/saker ). Då bestämde jag mig faktiskt för att börja sätta mig själv (och min familj) i första hand och och att lyssna på mina egna känslor.
    Och tro det eller ej - efter det så har jag fått större respekt från min omgivning, jag känner mig säkrare på mig själv och jag känner mig inte besviken lika ofta som jag gjorde förut.

Nu vet jag inte om jag har hjälpt dig över huvud taget - men det kanske kan ge lite tankar/reflektioner i alla fall. Jag har som sagt inte haft speciellt dåligt självförtroende - utan mest varit osäker (men det är ju kanske i grund och botten lite samma sak?).
    Hursomhelst så hoppas jag att terapin fungerar bra och att du får ett bättre självförtroende - det är du värd!

• Alexa44

Tack så mkt för de kloka och snälla orden!

• EhjärtaK = sant

Det var så lite så! Jag är bara glad om jag kan vara till någon hjälp .

• Nyfiken gul , nu fru

jag har använt mig av kognintiv betendeterapi o har bara gott att säga om den....

man får onekligen perspektiv på saker o ting o får ett annat tankesätt.... men det tar tid... så vänta dig inga fanfarer eller ängaltrumpeter redan första gången...

jag har använt mig av terapin i snart 7 år och bara de senaste 2-3 åren har saker äntligen börjat vända för mig...

jag tar för mig av livet o behöver inte längre be om ursäkt för att man finns till...
    min revansch mot alla skolans mobbare o misshandlande män o taskiga ex.....

det viktigaste i det hela är att man måste tänka på sig själv i första hand... att inte bry sig om vad andra ska tycka o tänka om en utan göra det som är bra för MIG och det som JAG mår bra av....

o vad spelar det för roll att man gör bort sig ibland? man måste få bjuda på sig själv o inte vara så allvarlig alla gånger o ta allt så bokstavligt....

Svar på tråden självförtroende