• Cilla R

Hur bestämde ni budgeten för ert bröllop?

Är lite nyfiken på detta eftersom vi håller på att planera vårt bröllop och det är lite svårt att blunda för slutsumman. Vi kommer att landa någonstanns på 60-70 000 kr exl. bröllopsresa och kommer behöva lägga om våra lån för detta.
    Hur gör ni, och hur långt innan bestämt datum började ni planera?

• Svar på tråden Hur bestämde ni budgeten för ert bröllop?
  • sandraocherik

Vi kommer hamna på 90 000 kr för ca 60 gäster. Bröllopsresan är inte inkluderad. Hela summan kommer vi spara ihop under det här året. När man tänker på det så undrar man om det är vettigt att spendera alla dessa pengar på en enda kväll... Men vilken kväll det kommer bli!!

Beträffande planeringen så har vi startat redan. Gifter oss i augusti nästa år. Tycker att vissa saker är för tidiga att boka in, men annat såsom bokning av kyrka och lokal är nog bra att ha fixat redan nu.

Lycka till med er planering!!

• steellady

Vi började planera ca ett år innan och då upptäckte vi att det faktiskt redan då var svårt att få festlokal så det är bra att vara ute i god tid.
    Vårt bröllop landade på 120.000 ganska exakt och vi var 45 personer.
    Vi trodde inte alls det skulle bli så mycket när vi först började planera, sen ville föräldrarna vara med och betala.

• discodivan

det blir så billigt vi bara kan, råkar vi ihop till bröllopsresa så är det en bonus

• E+P

Vi har använt budgetverktyget här på BT och ligger på 40000 för 25 pers.

• IngridMarie

Vi började planera sex månader innan bröllopet. Vi hade ingen budget, bara en vag uppfattning om vad vi tyckte att denna dag skulle kunna vara värd i pengar. Vi bara gjorde hyfsat ekonomiska val och sen hamnade vi på en uppskattad slutsumma. Den var helt rimligt tyckte vi, annars hade vi väl fått dra ner på något, tex musik eller så.

• Pollymia

Vi gick igenom vad saker och ting skulle kosta, hur mycket vi skulle kunna spara och började sedan kolla upp hur vi skulle kunna få ihop det.

Fick ett underbart bröllop för 30 pers för ca 25 000 kr (inkl förlovningsringar då vi bokade kyrka direkt då han friade).

Lycka och ett bra äktenskap kan inte köpas för pengar, kom ihåg det innan ni tar lån eller gör andra tokigheter. Bröllopet är EN enda dag i livet. Gör det inte till en för stor (dyr) grej, det blir kanon i alla fall

• Röd-brud

Vi började planera ungefär ett halvår innan. Vi försökte då göra en uppskattning på va de olika posterna skulle gå på. Det slutade på ca 80 000kr för 42 personer (inkl. bröllopsresa, dock utan fickpengar).
    Efterhand som de olika sakerna har blivit betalda, har faktiskt summan sjunkit, det mesta har blivit billigare. Och var det kommer att sluta vet vi inte förrän efter bröllopet, eftersom en stor del av kostnaden är från festen som vi skall ha på restaurang, vet man ju inte riktigt priset för hur mycket alla dricker :).
    Det enda som har blivit dyrare än budgeten är ringar, fotografering och min klänning. Det är inte mycket dyrare, och dessutom var det saker som vi tyckte var värt att lägga lite mer pengar på.

• Vickan Stockholm

Vi kommer att ha planerat drygt ett år innan vi gifter oss. Budget för hela bröllopet exkl. ring kommer att landa runt ca 250.000 SEK. Inbjudna gäster ca. 85 st. Jag tror främst att vi kommer att lägga vikten på själva festen.

• Wife2B

Jag tror det är klokt att som IngridMarie sätta sig ner och värdera hur mycket totalt man egentligen vill betala. Sen beror det ju på var man ska vara också vilken summa som är rimlig.

Vi lade upp ungefärliga summor och bestämde oss sedan för en smärtgräns på 100 000 för ca 65-70 personer. Därefter har vissa poster blivit dyrare och andra billigare.

Jag tror det är viktigt att man redan på budgetstadiet bestämmer sig för vilken sorts bröllop man vill ha. Mer pengar blir alltid mer organiserande och det kanske inte passar alla. Själv kan jag tycka att vårt arr är lite väl stort men jag ser också mycket fram emot den stora dagen. Vi har planerat till och från sedan februari och gifter oss nästa vecka.

Svar på tråden Hur bestämde ni budgeten för ert bröllop?