• hemlis73

tips på att få lockar i håret UTAN dyra manicker!!

Ska på bröllop nästa helg och har lite problem med håret....det är gansak tunt om än mycket och halvlångt...och spikrakt! *suck*
    Hur kan jag få lite lockar i det utan att köpa nån dyr sak som man bara använder då?
    Är det nån som har nå bra tips åt mig??

tacksam för svar!!

(nicket är lite töntigt nu, men tog det då vi planerade ett hemligt bröllop tidigare i år...kände att jag ville förklara "hemlis"... )

• Svar på tråden tips på att få lockar i håret UTAN dyra manicker!!
  • tina060708

Läggningsvätska, toarullar (tomma så klart), rulla upp & fäst med nål.

Fast kan ju bli lite lurigt att få tag på alla tomma toarullar en vecka innan festen:)

• Minimira

Jag är inte värsta experten eftersom jag har självlockigt hår och därför inte behöver göra något för att få lockigt men...du kan ju rulla upp fuktigt hår på spolar (om du har) och håta det torka...eller nåt...Har sett att vissa kan få jättefint hår av att fläta hela håret i små flätor när det är blött och sedan släppa ut när det torkat...

• Tant Pernilla

Jag har också rakt hår med tunna hårstrån och jag tycker att såna där gamla hederliga kardborrerullar funkar bra. De är inte så värst dyra på t.ex. Åhléns.

Om man sätter i dem när håret är nästan nästan torrt (om du är en sån som vill tvätta håret samma dag) och sedan också använder mousse, spray eller läggningsvätska och därpå fönar allt torrt och låter spolarna sitta tills de är svala igen. Då tycker jag att lockarna håller och blir fina. Man får spraya lite på håret när spolarna tagits ur också.

Fast sen beror det ju lite på vad för lockar du vill ha. Det blir ju inga studsiga korkskruvar av de här, utan mer mjuka lockar och volym.

• Girlygirl

Jag brukar ha i mousse när håret är fuktigt och sen flätar jag två inbakade flätor i håret och sover med detta. När jag tar upp flätorna nästa dag är hela håret lockigt. Avslutar med lite hårspray för att det ska hålla bra.

• Merlin

Jag har rullar liggandes, men jag använder dem aldrig eftersom min mamma visade mig att det gamla uråldriga knepet hon använde när hon var barn faktiskt funkade bättre. De rullade upp håret på typ hushållspapper och knöt ihop en rosett. Funkar kanonbra och är betydligt bekvämare att sova med än rullar. Det blir lite korkskruvsaktigt och håller i princip till du tvättar det nästa gång (då har jag använt mousse i fuktigt hår...)
    Fast du kanske vill ha större lockar.

• Bluebride2006

Nja, manickerna behöver inte vara dyra, min kostade väl någon hundring eller 2. Jag flätar annars mitt hår när det är blött och när det är torrt så lossar jag på flätorna, men det kanske inte funkar på alla

• hannah_l

Merlin..det där tipset lät bar men om man har tjockt tungt hår- går inte de där tunna pappersrosetterna av väldigt lätt då? Tycker inte att det lät så hållbart?

• HanOchJag

piprensare är oxå en väldigt bra ide.. Gör ungefär som med hushållspappers ideen. Blir i och för sig inte så "stora och luftiga" lockar. men funkar grymt bra.

• hemlis73

tackar för alla tips...får se hur 17 jag ska göra...och om jag får till det...
    brukar fläta håret och ta ut dem när håret torkat, men får alltid såna konstiga "böjar" i topparna....

Blebride2006: vad har du för manick? blev nyfiken när du skrev att den inte var så dyr....

• Bluebride2006

Carmen locktång, köpt på Coop forum.

• aug 06

Jag kan tipsa om skumgummipinnar eller vad man nu kan kalla det. Det är i allafall skumgummi som man rullar i håret man kan även ta gelskum först i torrt hår låt det torka en stund beronde på hur lockit du vill ha det ta sedan ut dom.
    Finns på Åhlens för ca 100 kr

• Kåär

Jag brukar bara ta hårnålar och fästa lockarna med som jag bara formar med fingrarna. Det är bäst att göra det precis när håret har torkat eller bara en lite lite fuktigt.

• Liten med Mindre

Prova att ta mousse i nästan torrt hår. Tag en tofs hår och snurra den tills den krullar ihop sig. Fäst med gummisnodd eller klämma. Tvinna nästa tofs.

Ju fler tofsar desto mindre lockar. Jag har prövat både 1 och 4 tofsar.

Låt torka - det tar en god stund, så var inte för fuktig i håret. Lös upp krullarna och spraya med hårspray så att det håller längre.

Svar på tråden tips på att få lockar i håret UTAN dyra manicker!!