• Brollie

Vad ska man lämna när man flyttar?

Måste man lämna gardinstänger? Och någon lampa? Och hatthyllan? Och framför allt: badrumsskåp och handduks hållare? Har satt alla dessa grejer nytt i vår lägenhet, ska jag sätta i nåt gammalt när vi säljer eller ingenting? Ska sånt ingå? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vad ska man lämna när man flyttar?
  • Meddelande borttaget
  • Fiafria?

Det finns inget som hindrar att du undantar dina nya prylar från försäljningen, bara köparen får veta om det.

• ztar

Fiafria? har rätt, om du ska ta med fasta saker såsom kyl/frys, handdukshållare osv måste det framgå i kontraktet att detta inte ingår i köpet. Normalt ska allt som sitter fast (även badkar) ingå i köpet om inget anat sägs. Du kan läsa i jordabalken 1 kap 2§ :

2 § Till byggnad hör fast inredning och annat varmed byggnaden blivit försedd, om det är ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden eller del av denna, såsom fast avbalkning, hiss, ledstång, ledning för vatten, värme, ljus eller annat med kranar, kontakter och annan sådan utrustning, värmepanna, element till värmeledning, kamin, kakelugn, innanfönster, markis, brandredskap, civilförsvarsmateriel och nyckel.
    I enlighet med vad som sägs i första stycket hör därjämte i regel till byggnad, såvitt angår
    1. bostad: badkar och annan sanitetsanläggning, spis, värmeskåp och kylskåp samt maskin för tvätt eller mangling,
    2. butikslokal: hylla, disk och skyltfönsteranordning,
    3. samlingslokal: estrad och sittplatsanordning,
    4. ekonomibyggnad till jordbruk: anordning för utfodring av djur och anläggning för maskinmjölkning,
    5. fabrikslokal: kylsystem och fläktmaskineri.
    Reservdel och dubblett till föremål som avses i första eller andra stycket hör ej till byggnaden.
    Om olika delar av en byggnad hör till skilda fastigheter, hör ett sådant föremål som avses i första eller andra stycket till den del av byggnaden där det finns. Lag (2003:626).

• Chocolate Chip Cookie

ztar: Fast jordabalken blir inte tillämplig när det gäller bostadsrättsförsäljning (som jag antar att det rör sig om här).

• ztar

Chocolate Chip Cookie
    Jo, det är den väl? Den gäller väl när det är försäljning av bostad (både villor, radhus och bostadsrätter) som jag har fattat det?

• Brud 2006

En bostadsrätt är inte fast egendom, du äger ju inte din bostad, bara en andel i bostadsrättsföreningen.

• Nyfiken gul , nu fru

Det du köpt för egna pengar o satt dit har du full rätt att ta med dig därifrån om du har orginalgrejorna kvar att sätta tillbaka... O det ska framgå när du säljer lägenheten...

Saker du satt upp som INTE fanns alls från början är ditt privata,, tex om du sätter upp en spegelvägg eller bär ner badkaret och sätter in en duschkabin...

Samma regler gäller för hyresrätt... Du får sätta upp vad du vill bara du återställer lägenheten näR du ska flytta...

O fasta inventarier som satt där när du flyttade in ska givetvis vara kvar, som hatthyllan i hallen, fasta belysningen i köket osv..

• Chocolate Chip Cookie

ztar: Det är som Brud 2006 skriver. När det handlar om försäljningen av andelen är det Köplagen om blir tillämplig i vanlig ordning.

• Madge

Gardinstänger lämnar man inte kvar, vill man, kan man fråga köparen om de kan sitta kvar.
    Sen måste det väl vara så att om man visar ett fräscht badrum på visningen så ska väl det ingå som finns där och inte vara utbytt mot gamla saker. I sånt fall ska man väl göra det innan, eller låta det framgå i kontraktet. Vet man att att köparen ska totalrenovera stället och byta ut rubb och stubb oavsett vad som redan finns där gör det nog inget om man tar med nya saker.

• Snutti

Jag tycker att man lämnar kvar sådant som väggfasta grejer i badrum (skåp, stång, hängare etc), hatthylla och gardinstångsfästena...

Men det är ju vad jag tycker, lampor och dyl tar man väl med sig?

• Snutti

glömde...

och vill man ändå ta med sig det man köpt så tar man bort det innan visningen så att köparen inte ens vet om att det suttit ngt där... annars tror jag att man lätt blir irriterad eller att priset inte stiger lika mkt

Svar på tråden Vad ska man lämna när man flyttar?