• Bröllopstokiig

Tips på förrätter?

Hej!

Har ni några bra tips på spännande, enkla, lite ovanliga och goda förrätter som passar att ha till fläskfilé? (Innan fläskfilén som är huvudrätten alltså....)

/Annie - som har idétorka.....

• Svar på tråden Tips på förrätter?
  • Bröllopstokiig

Kanske någon typ av rökt fisk med någon sås eller röra.
    Eller räkor med majonäsröra/dill och som man lägger i tundbrödsskålar. Tunnbrödskålar går att göra själv eller köpa färdiga. Renröra i tunnbrödsskålar är också gott men passar nog inte så bra till fläskfile (beror ju naturligtvis på vilka andra smaker som är till huvudrätten)
    Gott är också en varm sallad med rökta eller gravade laxbitar (dvs salladen är kall och laxbitarna ljumma.

Några tips

• Bröllopstokiig

Toast skagen är gott..

• Bröllopstokiig

Toast skagen är gott..

• Bröllopstokiig

Vi har funderat på Toast Skagen (som jag äääälskar) men det skulle vara kul att hitta på någotannat, lite ovanligare...

/Annie

• Bröllopstokiig

Jag har ett hett tips:

Toast Skagen............

• Bröllopstokiig

Hej!
    På mitt bröllop för 2 veckor sedan hade vi räkcocktail i tunnbrödskorg. Dem gjorde vi själva - jättelätt! Man tar ett hårt tunnbröd och gör det mjukt över vattenånga. Lägg det mjuka brödet över ett glas och ställ ett annat glas över(för stabilitet). Sedan fyller man den ätbara korgen med mums! Såg läckert ut på middagen, så det är värt att prova!

• Bröllopstokiig

Som jag har skrivit i ett annat inlägg:
    löjrom/sikrom med cremefraiche, lök och rostat bröd

räk och laxtartar (på rökt lax) med lime och chili(hackad röd)sås eller lime och ingefärssås

grillad grön sparris med citrondressing och parmachips (torkad parmaskinka)

cevice

kolla även på www.tasteline.se eller på www.arla.se

• Bröllopstokiig

Enkelt att göra, extas i munnen:

4 pers

6 skivor gravad lax
    några droppar olivolja
    mycket färsk gräslök
    6 tsk löjrom
    6 msk creme fraiche
    lite vitpeppar

Hacka laxen och blanda i olivoljan. Bred ut creme fraiche i en "spegel" på varje tallrik. Gör små bollar av laxhacket och lägg en boll på varje tallrik. Gör en liten grop högst upp i vilken du placerar en klick löjrom. Garnera med klippt gräslök runt om och några hela strån gräslök instuckna i laxbollen. Vrid några varv med pepparkvarnen utanför "spegeln".

Denna rätt är underbar! Vi har serverat den många gånger och den är lätt att göra och mycket uppskattad. På en middag nyligen serverade vi denna och till varmrätt hade vi, precis som ni planerar, en fläskfilé.

Lycka till!

• Bröllopstokiig

Sallad med kräftstjärtar,räkor o avokado, gott med en skiva rostat/stekt bröd till.
    Ingredienser:
    Kräftstjärtar
    Räkor
    avocado
    tomater (ej "innanmätet")
    blandad sallad tex isberg och ekblad
    olja balsamicovinäger eller vanlig
    salt o peppar
    italiensk salladskrydda
    blanda gärna i dill
    Jättegott! Och ännu godare med ett sprött vitlöksbröd till!!!

Svar på tråden Tips på förrätter?