Anpiemonus gift!!! (BILDER och LÅÅÅÅNG berättelse)
Den 18e juni vigdes äntligen jag och min underbara fästman i Bromma kyrka i Stockholm. Det var den mest fantastiska, emotionella och underbara dag i bådas våra liv, och här följer vår berättelse!
Om ni vill se på alla bilderna så finns de under ?bilder? på
hem.bredband.net/herrofrupierre
Jag vaknade tiiiidigt på morgonen och sneglade över på mina två tärnor som sovit bredvid mig i dubbelsängen natten till bröllopet. Vi hade haft en mysig kväll innan med massor av tjejsnack och godis. Andreas, min fästman, hade tillbringat kvällen och natten hos sin bestman, så vi skulle inte se varandra förrän inför fotograferingen dagen därpå. Under morgonen och förmiddagen åkte killarna iväg till ett spa och hade det bra medan vi tjejer gjorde oss i ordning.
Vi tjejer låg i sängen en stund och fnissade samtidigt som vi smilade upp mot solen som sken in genom fönstret. Det var kanonväder, jippie! Idag skulle jag gifta mig!
Efter en rejäl frukost (jag fick faktiskt i mig ett par mackor, helt otroligt!) åkte vi iväg till frisören, som välkomnade oss in i salongen där det stora arbetet att få oss att se fantastiska ut började Hela morgonen och förmiddagen förflöt under många skratt. Vi drack champagne och åt jordgubbar mellan klunkarna, när vi inte fnissade åt hur hemska vi alla såg ut i hårnät och papiljotter. Det roligaste var nog när min ena tärna var tvungen att sticka ut och hämta en förbeställd lunch på en närliggande restaurang med håret stående åt alla håll. Frisören hade tagit ut papiljotterna men förbjöd henne att kamma ut dem hahahaha. Efter ett par timmars frisyrskapande och sminkning kom mina underbara föräldrar med klänningen och kaos bröt ut. Först på med korsett och underkjol och sen klänning, skor och slöja och ALLA skulle ju förstås hjälpa till medan jag stod i mitten av alltihop och bara skrattade. Till sist hade tärnor och brudnäbb på sig sina klänningar, alla var sminkade och klara och det var dags att åka till fotograferingen! Jag kände mig så häftigt vacker, tänk vad lite hårspray och tyll kan göra! Mina tärnor fixade ihop en snabb drink till oss för att lugna nerverna och sen bar det iväg till Drottningholm. I bilen slog far min på lite skånsk rap på högsta volym så vi sjöng med för full hals och gladde oss åt det fantastiska vädret.
Väl framme i Drottningholm fick jag se min underbara älskling stå där och se så fantastisk vacker ut, och när han vände sig om och såg mig var det omöjligt att hålla tårarna borta. Vi stod och pussades en lååång stund och bara tittade på varandra med stora smajl. Runt omkring oss sprang brudföljet, föräldrar och fotograf men vi märkte ingenting, det var enbart vår magiska stund. Jag fick för första gången se min vigselring (jag hade varit med och bestämt hur den skulle se ut, det skulle vara en enstensring i vitt guld) och det visade sig att min älskling låtit lägga till fyra små diamanter på sidorna om huvudstenen som överraskning och morgongåva!
Under fotograferingen skrattades det en hel del och fotografen hade inga problem att få pusskort på oss eftersom det var det vi gjorde under en timme ungefär hahaha. Det blev ännu mer champagne i solen och sen bar det äntligen av till Bromma kyrka!
Vi smög in i kyrkan och då först höjdes pulsen ett par rejäla snäpp, för nu skulle det ske!! Andreas och hans bestman gick upp för att vänta vid altaret och min käre far kom för att hämta oss, ståtlig i smoking och nervösare än bruden.
Ååååh när klockorna började klämta och vi stod med prästen och väntade på att börja gå in var jag så nervös att benen skakade. Lyckligtvis syns ju ingenting under klänningen, hahaha. Sen slutligen började kantorn spela Preludium (G. Young) och vi började gå in. Vilken fantastisk, obeskrivlig känsla att se alla man älskar mest av allt i hela världen sitta i kyrkbänken för vår skull! Och längst fram står min älskade fästman och väntar!!! När vi kom fram tog vi ut en varsin ros ur min bukett och räckte över till våra mammor och sen började vigseln.
Våra fantastiska vänner sjöng och spelade för oss, vår bestman lyckades räcka över ringarna utan några missöden, prästen var jätterolig och lättade upp stämingen, vi sa ?ja? på rätt ställen och sommarsolen sken på oss genom de färgglada kyrkfönstren och vips var vi man och hustru!!!!
När vi vandrade ut till Mendehlsons bröllopsmarsch hand i hand och leende kunde vi knappt tro att vi numera var herr och fru Pierre!!
Sedan följde norra Europas största kramkalas! När vi kom ut på kyrktrappan kastade alla vita rosblad på oss och vi förundrades över hur vackra alla var! Tänk att alla våra vänner och våra familjer klätt upp sig så pass för vår skull!
Efter alla pussar, kramar, tårar och mina ihärdiga försök att fiska ut blomblad ur korsetten åkte gästerna i förväg till festlokalen med chartrad buss medan vi skjutsades ut på Långholmen och drack ännu mera champagne och fick njuta av den första timmen som nygifta.
När vi sedan kom fram till Sjöfartshuset där festen skulle hållas välkomnades vi av den dedikerade personalen på trappan och väl uppe i festvåningen utbringades brudskålen. Vår bestman och min bror agerade toastmasters för kvällen och de gjorde det verkligen med bravur! Vi satte oss till bords och genast började kavalkaden av fantastiska tal, mumsig mat och smarrigt vin, gråt och skratt, roliga anekdoter, sånger, bildspel och spex av alla de slag! När bruden eller brudgummen lämnade bordet så klingade det genast till i glasen och alla tjejer/killar kastade sig fram till den av oss som satt kvar vid bordet för att få sig en puss! En annan rolig grej var när killarna började sjunga ?Vi vill se Monika kyssa svärfar? tätt följt av ?Vi vill se ANDREAS kyssa svärfar! Hahaha, åh vad vi skrattade!!!
Det sista som hände innan vi gick ner för att avnjuta kaffe och avec var min stora överraskning till min make, nämligen - min sång! Jag hade planerat detta i samspråk med en av våra närmaste vänner som skulle kompa mig på gitarr. Vi gjorde det hela så smidigt att han helt enkelt ställde sig upp i slutet av middagen och bad brudparet att komma och ställa sig hos honom på scenen för han ville sjunga en sång för oss. Lydigt kom vi upp på scenen och han började spela förspelet. Fortfarande låtsades jag som ingenting och preeecis när han skulle börja sjunga så vänder jag mig om till min make och börjar sjunga istället. Hans ansiktsuttryck var alldeles obeskrivligt! Jag sjung Alanis Morisette låten ?Everything? med lite modifierad text där refrängen går ?You see everything, you see every part. You see all my light and you love my dark. You love everything of which I?m ashamed, there?s not anything to which you can?t relate. And you?re still here?
Inte ett öga torrt kan jag lova! Härligt var det i alla fall och jag lyckades hålla tårarna borta under hela sången. Hur nu det gick till
Efter sången var det dags för mingel, kaffe och avec på nedervåningen och sedan kallades vi upp på övervåningen för ?brudvalsen?, vilket i vårt fall var en foxtrot - Sinatras ?Fly me to the moon?. Snart dansade alla gäster och efter en halvtimmes dans som kändes som fem minuter var det dags för tårta! Eftersom min man älskar sälar så var det just två brud- och brudgumsälar som stod på toppen av vår vita tårta, vilket lockade till många skratt.
Efter tårta och champagne gick vi alla upp på övervåningen och så var det PAAAAAARTYYYY!!! Ujujujuj vad vi stuffade! Vi kan verkligen rekommendera DJ:n Fredrik Severin, han fick till och med min farmor och farfar upp på dansgolvet! Det var både gammalt och nytt och alla dansade med alla. Det var disco och funk och bugg och salsa och jigg och twist och gud vet vad! Helt kanon!
Framåt kl 1 kände vi att stämningen var på topp, och därför smög vi iväg (fick hjälp att ta med alla presenter och kort som vi ville öppna på hotellet dagen därpå) till hotellet där vi skulle tillbringa vår bröllopsnatt. Vi hade en fantastisk svit på First Hotel Reisen, med både bastu och jacuzzi på rummet.
?och här slutar min lilla historia. Lite måste man ju lämna till fantasin! En sak kan jag säga dock - vår bröllopsdag var perfekt i alla bemärkelser mycket tack vare det fantastiska vädret, våra underbara vänner och familj, det faktum att vi verkligen NJÖÖÖÖT av varenda sekund av dagen. Efter bröllopet åkte vi på vår bröllopsresa till New York och Västindien och njöt av att vara nygifta. Rekommenderas starkt!
Och hörrni, det där om att man är för trött på sin bröllopsnatt? det är bara en myt!
Kram
Anpiemonus
Ps. Vi kan verkligen rekommendera Sjöfartshuset som festlokal, de är superproffsiga och vi fick jättemycket beröm för maten och servicen.