Vi vill inte ta ut en kuvertavgift, utan man väljer vad man har råd och LUST till att ge. Vill man ge en ros så kommer vi tacka lika väl.
Mormor och morfar kan säkert ge något de gjort själva - vilket jag skulle uppskatta enormt.
Ett par kusiner kommer nog köpa någon "kulig" grej som man aldrig kommer uppskatta.
Vissa på mammas sida kan nog ge 200 kr/person. (har ej den kulturen)
På pappas sida ett snitt på 300-400Kr/person. Här brukar de ge frikostligt.
Min sambos sida..vet vi inte, då ingen gift sig nyligen. (men kulturen finns)
Mina kompisar ev 300 kr eller en tjänst, typ sätta upp håret, fotografera etc
Sambos kompisar...kanske 500kr/person
Men även om vi "bara" skulle få 100 kr per person så skulle vi vara glada.
För min släkt på pappas sida samt hela släkten min sambos sida är det självklart att ge pengar (de ger alltid pengar vid jul, födelsedagar, dop, bröllop etc).
Det är mest mina svenska vänner och min släkt på mammas sida som kanske tycker det är konstigt. Och av dem kan vi önska oss pengar till en bröllopsresa
(jo, vi ska resa också).
Att planera sitt bröllop för att få ner kostnaderna tycker inte jag är fel. Omjag anlitar en kock, köper alla råvaror, så blir det billigare än catering t ex. Inte säga bröllopstårta utan bara tårta....Köpa klänning begagnat etc Vi kommer absolut inte ha ett snålt bröllop, utan förätt, varmrätt, efterätt/frukt/godis, läsk och fri spit, tårta kaffe, chips och annat smått och gott som tex vattenpipor. Vi kommer ha liveband, dj och magdans. Hela böllopet går i temat tusen och en natt och kommer vara dekorerat därefter.