• Qliana

Hur mycket pengar i gåva?

I vår släkt är det vanligt att få pengar i gåva vid bröllop (syrianer). Vid det senaste bröllopet fick budparet ihop 200.000 kr och de hade en utgift på 250.000. Det var 500 (!) gäster. Snittet per person blir 400 kr, men då är många barn (unga tonåringar som inte ger något).

Vi kommer också önska oss pengar, för att finansiera bröllopet. Men hälften av min släkt är svensk som inte har denna tradition.

Ni som fått pengar.
    -Hur mycket per person (snitt)har ni fått?
    -Lägst?
    -Högst?
    -Hur många gäster samt den totala gåvan från dem?

• Svar på tråden Hur mycket pengar i gåva?
  • Qliana

Är det ingen som fått pengar i gåva? Eller är detta en känslig fråga?

• aro

Vi gav 500:- vid ett ganska enkelt bröllop/dop.
    (nu menar jag inte att det var dåligt på något sätt!)
    det kändes rimligt för oss.

• Jenca

Vi fick i stort sett bara pengar från min mans släkt (från Skottland) och bara från en person ifrån min svenska släkt.

Det minsta vi fick var ca 500kr och som mest 2000-3000 kr, kommer inte ihåg riktigt vad det var nu.

• tbmh (nu fru)

Vi fick av kompisar ca 400:-,
    av släkt typ tant o farbror 500:-/familj ,
    av systrar m familj 1000:-,
    av mormödrar mm 1000-5000:-,
    av mina föräldrar får vi vardagsrummet tapetseras med vilken tapet vi vill oavsätt pris :D
    och av hans mamma fick vi 4000:-

Jag tror att det är ganska normalt, MEN man ger ju efter egen plånbok. Har man inte så mkt och inte står så nära brudparet så kanske man inte ger så mkt. Däremot om man står nära, som tex mamma å pappa som vet om bröllopet långt innan tycker jag att de kan spara ihop till en redig slant! hehe...

• tbmh (nu fru)

Glömde säga att vi hade 65 gäster å vi fick 19.000:- totalt!

• Qliana

Jag tänker att ett snitt på 300:- per vuxen borde vara rimligt, eller? Så en familj kanske ger i snitt 600:- och en vän 300:-.

Pappa gav min syster 5000:- + guld för 4000:- i studentpresent, så jag antar att han skulle lägga en rejäl slant. MEN det är absolut ingenting jag räknar med.

Självklart ska man inte finansiera festen med gåvor, men jag kommer troligtvis bara hinna spara ca 40.000 och budgeten liggger på ca 80.000:- och vi vill ju inte betala på festen i efterskott i speciellt länge.

• Gerda

Qliana

Men, om ni nu INTE skulle få särskilt mycket i pengagåvor - hur har ni då tänkt bekosta bröllopet om ni planerar attta utgifterna i efterhand? Jag menar att det låter lite riskabelt, varför då inte vänta till ni har det mesta av budgeten?

• Brunkullan

Jag var på tre bröllop förra sommaren, och vi gav pengar till två av brudparen, och då 200-250 kr/pers. Samma summa gällde också för dom vi köpte present till. Det känns som att det är en ganska vanlig summa......

• Ängla

Qliana, jag tycker 600 kr för ett par kan vara aningen mycket, på "svenska" bröllop vill säga.

Vi har vart på ganska många bröllop där man ger presenter & då går vi ofta i hop några stycken, det brukar bli att man ger ca 400 per par. Nu kommer vi att ge pengar på ett bröllop nästa helg, det är ett par som vi inte står så nära & då tyckte vi 500 kronor var en bra summa. (fast med ett snyggt kort blir det ju påslag på 50 kr till..)Fast egenltigen skulle nog inte mina ´närmare vänner få mer än 500 heller, vår ekonomiska situation tillåter inte det.

Grejen med "svenska" bröllop är att man redan innan lagt ut så mycket pengar, kanske ca 800 för möhippa, 800 för svensexa (ibland mer), bor man långt bort från brudparet blir det kanske en femhundring i bensin vid varje hippa/sexa. Sen är det kanske resa till bröllopet, boende & eventuellt kläder.

PÅ det här bröllopet kommer vi (min kille var på svensexa men jag ej på hippan) förutom present ha lagt, 2600, då räknar jag delvis in kläder då det är högtidsklädsel (typ frack/balklänning) & vi behövt köpa en del nytt som inte helt säkert kommer användas igen.. Med pengarna till brudparet blir det alltså drygt 3100 vi spenderat på bröllopet..

Oj vilken lång utläggning. Hoppas ni får det ni vill! När min svenska kompis gifte sig med sin assyriske make (också tradition med pengar på bröllop) önskade de sig också pengar av alla, dock var det en hel del svenska som absolut inte kunde tänka sig ge pengar så de fick en hel del presenter med istället för pengar...

Lycka till!

• Qliana

Det är de här åsikterna jag vill ha!

Gerda: Jag tänker spara som attan, men minimum är 40.000. Sedan har jag räknat att betala fullpris på maten - men min pappa har en grossist (mat) där jag förhoppningsvis kan få det för inköpspris plus moms. Visst kan man skjuta på bröllopet, men handen på hjärtat så är jag ivrig.

Ängla: 200 kr? Låter lite tycker jag. Själv skulle jag inte ge så lite. Gac 300-400:- när jag var student. Men, men....Och sedan kommer ju hela familjerna vara inbjudna - men jag räknar bara snitt per vuxen, ej hemmavarande barn.

Sedan det undrar jag det där med "nära" brudparet - jag bjuder släkten och vänner jag känt i 15-20 år. De borde väl räkna sig som nära?

• sofia  aneleh

har man inte råd så får man skära ner på utgifterna. istället för att räkna med pengar från gästerna. finns massvis med spartips här på forumen. hur kul är det att vara skuldbelagd som nygift, och vara tvungen att fundera på det sen istället för att njuta av varandra?

• Gerda

Qliana

Jag förstår din iver :), jag tror att det kommer bli jätte bra bara ni planerar och tänker igenom utgifterna. Lycka till! Ska bli kul att läsa din bröllopsberättelse nästa år!

• guppien

Vi gav 500 kr till våra vänner för två år sen. Hade det varit idag hade vi gett mer! Då var det lite ovanligare med pengagåvor, och vi hade inte så gott om pengar då
    Nu önskr vi oss pengar till bröllopsresan, har inte en aaaning om hur mycket vi får...Vi kommer åka oavsett, boka o betala innan!!
    Ni kommer säkert få ihop en bra slant med så många inbjudna Lycka till!

• dallie

Hej Qliana!

Jag och min man är bjuda på bröllop om några veckor. Det är första gången vi är bjuden till ett bröllop där några önskar sig pengar i present. Det känns jättekonstigt. Speciellt när vi vet att de ska ha ett så billigt bröllop som möjligt, gratis lokal via en bekant, buffé, etc, men ändå har höga krav på gästernas klädsel. Efter att vi skaffat klädsel, planerat svensexa och möhippa, så har det redan gått över 5000 kronor för oss. Och om alla gäster ger 300-400 kronor så vet vi att de får pengar över efter att bröllopet är betalat. De vill inte ha presenter för de tycker att de redan har allt, däremot vill de ha pengar till att renovera sitt hus. (Båda är närmre 40, har redan barn och en av dem har varit gift tidigare.)Det känns som att de har festen bara för att tjäna pengar och det känns helt fel. Så jag är emot att ge pengar i present, speciellt när vi redan lagt så mycket.

Om jag förstod ditt inlägg rätt så önskar ni er pengar till att betala festen, varför inte skriva på inbjudningskortet att ni tar betalt för kuvertavgiften? För en "traditionell svensk" som mig så känns DET helt okej och så kan man dessutom köpa en present.För vi vill ju ge brudparet med någonting de har glädje av.(Från en officiell önskelista är helt okej) För det handlar egentligen inte om pengarna utan att det känns fel att ge någonting så opersonligt som pengar i gåva.

När jag och min man gifte oss hade vi ett väldigt enkelt bröllop, för vi kände att det viktigaste var inte vårt bröllop utan det är varje dag resten av vårt liv tillsammans som betyder mest.

MEN, det är ert bröllop och ni ska ju göra som är bäst för er! Lycka till!

• Ängla

Qliana, ja 200 kr per person kan tyckas vara i minsta laget, men vi brukar va många som går i hop & då är det alltid nån som inte kan ge mer än 200. Sist bjöd vi brudparet på en underbar Spa Weekend & fixade med lite annat smått & gott, genomtänkt & bra mycket bättre än om jag & sambon gett en vas för 700 bara för pengarnas skull.

Sen kan man faktiskt "kosta på sig" när man är i par att ge lite mindre per person, när jag var singel & student gav jag precis som du runt 400, kände det hade blivit för futtigt med mindre när jag var ensam om presenten. Och sen kostar som sagt allt annat som hippa, kläder, resor dit etc.

Om jag vore som du skulle jag inte "räkna" med mer än 200 per person av de "svenska" gästern så blir ni glatt överraskade om ni får mer. Sen som sagt finns det dom som kommer komma med sina presenter, oftast äldre kanske...

• Qliana

Vi vill inte ta ut en kuvertavgift, utan man väljer vad man har råd och LUST till att ge. Vill man ge en ros så kommer vi tacka lika väl.

Mormor och morfar kan säkert ge något de gjort själva - vilket jag skulle uppskatta enormt.

Ett par kusiner kommer nog köpa någon "kulig" grej som man aldrig kommer uppskatta.

Vissa på mammas sida kan nog ge 200 kr/person. (har ej den kulturen)

På pappas sida ett snitt på 300-400Kr/person. Här brukar de ge frikostligt.

Min sambos sida..vet vi inte, då ingen gift sig nyligen. (men kulturen finns)

Mina kompisar ev 300 kr eller en tjänst, typ sätta upp håret, fotografera etc

Sambos kompisar...kanske 500kr/person

Men även om vi "bara" skulle få 100 kr per person så skulle vi vara glada.

För min släkt på pappas sida samt hela släkten min sambos sida är det självklart att ge pengar (de ger alltid pengar vid jul, födelsedagar, dop, bröllop etc).

Det är mest mina svenska vänner och min släkt på mammas sida som kanske tycker det är konstigt. Och av dem kan vi önska oss pengar till en bröllopsresa (jo, vi ska resa också).

Att planera sitt bröllop för att få ner kostnaderna tycker inte jag är fel. Omjag anlitar en kock, köper alla råvaror, så blir det billigare än catering t ex. Inte säga bröllopstårta utan bara tårta....Köpa klänning begagnat etc Vi kommer absolut inte ha ett snålt bröllop, utan förätt, varmrätt, efterätt/frukt/godis, läsk och fri spit, tårta kaffe, chips och annat smått och gott som tex vattenpipor. Vi kommer ha liveband, dj och magdans. Hela böllopet går i temat tusen och en natt och kommer vara dekorerat därefter.

• Qliana

Inte meningen att det skulle bli en sån här efter att jag sagt att vi ska resa - för det ska vi!

Glömde: Min alliansring är billig då jag gör om en 7-stens diamantring jag ärvt efter min bortgångna mor.

• frenchi

Vi fick drygt 55.000kr i pengar.
    En weekend till paris (hotel +resa) av mina jobbar kompisar +lite fick pengar.
    Min mans jobbar kompisar hade samlat 10.000kr.Utav hans chef fick vi en weekend pa ett 5* spa hotell (med massage och allt inkl.)Utav min mans syster fick vi den senaste sony digital kamera.Min brorsa gav en antik tavla vard ca 10.000kr.

Vara foraldrar betalade ca vara brollops klader + mat och dryck.(ca 60-70.000kr)
    Vi fick ossa en del saker till hemmet diverse fina prydnads saker.Vi har blivit riktigt bortskamda. Tok for generosa alla varit
    Men den "basta" (om man far valja) presenten har jag inte sett an det ar namligen en tavla min systers basta kompis har gjort, ett olje malat portratt pa oss!!

• Qliana

Frenchi: GRATTIS!! Hur många gäster hade ni?

• frenchi

Tack!! Vi hade 90 gaster som var bjudna pa allt och ca 110-120 som kom till kyrkan och dansen pa kvallen.

Svar på tråden Hur mycket pengar i gåva?