• rubella

Tips på välkomstdrink önskas!

Snart ska jag ha 30-årsfest och vill då bjuda gästerna på en trevlig välkomstdrink.

Den ska helst innehålla vodka eftersom jag har flera flaskor vanlig vodka hemma som behöver gå åt.

Vad brukar ni bjuda på för smarriga välkomstdrinkar?

• Svar på tråden Tips på välkomstdrink önskas!
  • Pumbaalina

Du kanske kunde göra bål med lite frukt i?

• yrvädret

Gör goda cosmopolitan! Vodka, cointreau, tranbärsjuice (-dricka), ett stänk lime. Supergott!

• f.d. Svart brud

Jag vill pusha för Petras (BTs egen "Cyberpet") drinklista!

En jättebra site med ALLT som har med drinkar att göra!
    www.communique.se/petra/drinkar/

Klicka på Drinkar/Vodkadrinkar, så får du recept på minst ett 50-tal smaskiga vodkadrinkar!

• Partypinglan

En väldigt enkel drink som jag hade på min 30-års fest i december var vodka, lite vitt vin, sprite & sen istället för frukt så gjorde jag isbitar med röd karamellfärg & hade i bålen. Gott & lite kul...

• Jeppson

Vi ska servera vodka-sorbét på vår tropiska nyårs-(tillika bröllops-)fest. Man kan förbereda den flera veckor i förväg, och den är bus-god!

Ca 3liter sorbét:

75cl. sprit (vodka)
    1l. Blodapelsinjuice
    2st citronjuicekoncentrat-tetror á 2dl
    2dl vitt vin
    2dl socker som smälts i
    4dl te som sedan får svalna. Rör hela tiden så sockret löser sig ordentligt.

Frys alltihop i t.ex BigPack-glasspaket. Ju mer du har i varje bytta, ju längre tid tar det för spriten att frysa. Ett fullt glasspaket tar nog ett par dagar.

Skeda upp, 2-3 skedar per glas, och sen på med fruktsoda vid serveringen.
    Jag bytte ut lite av juicen mot nåt annat och det blev jättegott, så prova dig fram till vilken smak du gillar. På vår fest ska vi t.ex ha mango och ananas och sånt. :)

• rubella

Jeppson:
    Vodkasorbet låter jättegott! Serverar ni det som en efterrätt man äter med sked? Eller kan man dricka det direkt ur glas?

Jag tycker nog också att det låter godare med ananas än blodapelsin. Nu blev jag riktigt sugen.Måste nog göra en provsats snart!

• förhoppningsis

vet inte vilken sort du har på vodkan
    men vodka razz, å lika delar tranbärsjuice och sprite är kanongott!!
    kallas hallondröm el liknande.

• Jeppson

rubella:
    Man har det som en vanlig drink, så den blir kall och god. Men ha inte för mycket sorbet i varje glas - spriten är kallare än 0 grader ju. :)

Jag provade med lite passionsfrukt sist, och DET var godis! :) Men det får ju inte blir för sött heller... Så lite grape och/eller citron i botten är nog inte fel...

• sofia  aneleh

bellini är en ganska vanlig välkomstdrink, men inte tråkig för det. den klassiska bellinin har, om jag minns rätt, persikonektar eller persikopurée som man häller skumpa på. men det går att variera i oändlighet. det kan vara hallonpuré eller vad som helst (frukt o bär), beroende på vad man själv gillar, eller efter säsong och så.

Svar på tråden Tips på välkomstdrink önskas!