• nano

Fransk musik

Jag hörde en jättebra skiva med en fransk sångerska, häromdagen, lät lite som Dido eller sophie zelmani på franska (vet dock inte vem det var som sjöng) och blev så sugen på att utöka skivhyllan med lite franska artister, men jag känner ju knappt till några.
    Jag har lagt märke till att det finns några härinne som bor eller har bott i frankrike, så jag undrade om ni (och givetvis ni andra också)kanske kunde ge några bra tips, gärna på lite jazzig,bluesig eller romantisk musik, som sjungs på franska. Det är ju ett så vackert språk. Den enda jag känner till är ju Edith Piaf. :)

• Svar på tråden Fransk musik
  • sofia  aneleh

jag äääälskar sången "je t'aimé, je t'aime et je t'aimerai" av Francis Cabrel. den är så vacker att jag blir helt tårögd. har inte lyssnat på annat av honom men jag tror att hans stil är kanske lite av det du söker. mn du måste höra den sången

• sofia  aneleh

jag sa fel, "je t'aimais, je t'aime et je t'aimerai" heter den

• nano

Hittade ett smakprov av låten på nätet, det är precis den sortens musik jag letar efter. Jättefin- tack!

• *Blomman*

Jag älskar låten "Elle tu l'aime" med Hélène Segara, riktigt sorglig men vacker låt.

• Mrs. Simon

jag gillar Paris Combo, Serge Gainsbourg (som du saker kanner igen) och Jacques Breil.

• nano

Tackar, tackar...
    Blir många bra skivor att lyssna sig genom :)

• ika (fd höst05)

Kanske kanske var det Carla Bruni du hörde? Hon är gammal fotomodell och numera singer/songwriter, hon har gett ut en jättebra skiva som heter Quelqu'un m'a dit. Verkligen att rekommendera!
    Jag är också tokig i Serge Gainsbourg. Brigitte Bardots musik är 60-talsknasig och skön om man kan bortse från hennes vidriga politiska åsikter.
    En hemlig favvo är Philippe Katerine (särskilt skivan Mes mauvaises frequentations från...95). I could go on and on! Säg till för fler tips!

• nano

ika:
    Det *var* Carla bruni jag hörde.:) Blev jätteglad när jag hittade den, trodde inte att jag hade en chans att få reda på vem det var när jag inte visste något mer om sångerskan eller låten, men det var quelqu'un m'a dit.

Nu har jag letat skivor hela dagarna... har köpt hem lite blandade låtar med Helene Segara och hela Carla Brunis skiva, och även letat upp Cabrel, Gainsbourg och Bardot. Ska fortsätta leta efter de andra.
    Segara har förresten gjort en jättefin duett som just nu spelas sönder på min dator (Vivo per lei,je vis pour elle), bara ett tips om någon annan skulle ha råkat missa det.

Och tips är alltid välkomna :)

• shalimar

Min första franska favvos¨ångerska heter Patricia Kaas. Den skiva jag fastnade för heter "Je Te Dis Vous" och kom ut för en herrans massa år sedan, men musiken är inte 80-talspoppig utan mer som poppig chanson. Väldigt franskt, väldigt bra! Sedan gillar jag ju Vanessa Paradis i början av hennes karriär, när hon sjöng på franska. En annan bra sjungande fransyska är Axeller Red, som jag läste om i en (fransk) tidning när jag var i Paris, gicke genast och skaffade CD:n. Lycka till! (Ska förresten kolla upp Carla Bruni!)

Svar på tråden Fransk musik