• MoAm

Hur mycket marsipan går åt till tårtorna?

Ni som har koll på tårtbak kanske kan hjälpa mig med det här.

Jag ska beställa färdigkavlad marsipan från ett bageri och den kostar 133 kr/kg. Har ingen aning om det är billigt eller dyrt, det kanske någon också vet, men det var inte helt lätt att hitta några som sålde marsipan på det viset i Uppsala.

Nu undrar jag om någon vet ungefär hur mycket (i vikt alltså) det kan tänkas gå åt till en 30-centimeterstårta och 6 st 25-centimeterstårtor. (Tårta till ca 110 personer) Man måttbeställer marsipanlocken så jag behöver bara veta för att kunna beräkna kostnaden på ett ungefär.

Jättesnällt om någon skulle vilja hjälpa en bakovan!

• Svar på tråden Hur mycket marsipan går åt till tårtorna?
  • anna_mathilda

Enligt vad jag har sett i ett recept räknar man med ca. 500 g marsipan till en 25-centimeterstårta - och då är tillverkning av rosor att garnera med också inräknat.

• anna_mathilda

Men det där borde väl bageripersonalen kunna svara bäst på?

• MoAm

Trodde jag också, men den som hade bäst koll var inte där och jag blev lite nyfiken nu

• Johanna = en lat kock

knappt 400g brukar gå åt till en vanlig tårta och då är det inte direkt tunnt kavlat

är man snåååål så räcker 200g - men då är den nästan flortunn

• MoAm

Låter som att 300 gram kan vara bra att räkna på då, lagom är bäst!

• Billa

500 gram om du ska göra rosor och så av marsipanen med, annars ca 400!

Det är att ganska normalt pris, där jag jobbar tar vi ca 127 kr /kg. Så det brukar ligga därikring!

/en konditor!

• MoAm

Billa:
    Tack för proffstipset, känns skönt att veta att jag inte är helt lurad på priset heller.

• solgerd

Viktangivelserna som ni kom med är väl o k.
    kan tala om att det är inte svårt att kavla själv av färdigköpt marsipan Kavla mellan ett par ark gladpack använd ett kastrullock som mall fungerade jättebra. Har gjort egna tårtor till min dotters bröllop alla blev nöjda. Det är bara fantasin som sätter gränser över utförandet. Mina tårtor gjorde jag som trummor överströdda med marsipanrosor. Brudgummen är musiker. Färgad marsipan finns också att köpa

• Johanna = en lat kock

Det är ännu enklare att få det snyggt om man använder mer stabilt material än gladpack tex transparent vax/plastduk

då räcker det med att ha vaxduken under - den sidan som är ner blir snyggast (ja helt slät och fin)

sen lyfter man marsipanen mha duken och vänder upp och ner över tårtan (med duken kvar)
    och centrerar och lägger ner - sen är det jättelätt att lossa på marsipanen en aning i ett hörn så släpper den lätt

har gjort det på åtskilliga tårtor (varav till 4 bröllop) och hittills inte misslyckats

Svar på tråden Hur mycket marsipan går åt till tårtorna?