• Bröllopstokiig

Torka brudbrukett?

Hej!
    Hur ska ni förvara era buketter efter bröllopet? Kan man göra någonting annat än att försöka torka den eller kasta bort det? Hur gör man med blommor som inte går att torka?

• Svar på tråden Torka brudbrukett?
  • Bröllopstokiig

Du kan ju lämna in buketten för koncervering, floristerna brukar klara av dom flesta blommor.

Hjärtat

• Bröllopstokiig

Beroende på vad det är för sorts blommor, kan du torka den. Annars kan du lämna in den för konservering. Kostar mellan 1000-3000:- ca. har jag hört.

• Bröllopstokiig

Jag har också funderat på vad jag ska göra med min brudbukett.
    Vad skall ni andra göra?
    / helena

• Bröllopstokiig

Jag har planer på att konservera min. Får se om pengarna räcker fick några oväntade utgifter här de senaste 2-3 månaderna, hunden fick bråck måste operas 5000:-, torktumlaren dog köpte ny 5500:-, gräsklipparen dog, nu 1300:-, vi var tvugna att byta lås efter att barnen haft bort 4 par nycklar på 2 veckor 3000:-. Tur att det kommer lite pengar tillbaka på skatten i september. *S*

• Bröllopstokiig

Jag torkar den, tycker inte det blir fint att konservera. Och förhoppningsvis har man ju foton på den sedan när den är fin och fräsch.

• Bröllopstokiig

Ett hett tips är att låta konservera den. Jag valde att torka min alldeles underbara brudbukett, massor av röda rosor bl.a. I samband med att vi möblerade om vardagsrummet fick min son, 18 månader, tag i buketten. Det blev bara smulor kvar av den. Jag föll ihop i ett hörn och grät i en evighet. Jag förbannar min snålhet att inte konservera den. Nu är det för sent.

• Bröllopstokiig

Jag ska konservera den! Funderade på att torka den först men insåg att den skulle bli grå/brun och dassig efter ett tag...
    Jag har hittat en utbildad florist som gör det hemma i hobbyrummet för 1500:-, monterad i oval ram med kupat glas och så får man välja bakgrund själv, jag ska nog ha en bit av klänningtyget som blivit över sen vi sytt ihop den å den är klar.

Jag skulle ALDRIG kunna kasta den, tänkte kasta min tärnas bukett, men vet inte om jag vill det heller... *ler*

M.

• Bröllopstokiig

Min syster torkade sin bukett. Då den blev lite dassig av damm klippte hon bort stjälkarna på rosorna och stoppade alla "roshuvuden" i en vacker glasburk. Funderar på att göra likadant men jag har inte bestämt mej än...

• Bröllopstokiig

Jag försökte torka min ljuvliga täta rosbukett, men si det gick inte.... Den ruttnade! Så om man vill vara säker på att ha buketten kvar så föreslår jag konservering. Jag har vackra kort, men hade gärna haft buketten också.

• Bröllopstokiig

Jag tänkte torka min för den bestod mest av rosor. Men redan dagen efter bröllopet såg jag att en del rosor började bli bruna i kanterna (det var vita rosor). Jag tog hem buketten och hade den i vas ett par dagar, kändes väldigt sorgligt att den inte skulle hålla sig så fin hela tiden.

Sen plötsligt en dag kände jag att jag fått nog av den ruttnande buketten och slängde den med lätt hjärta ner i sopnedkastet. Jag har sett till att ta många bilder av buketten medan den var fin, och kännde inget tvång att ha kvar en skrumpen bukett!

• Bröllopstokiig

Jag har valt en bukett med bara rosor och murgröna, särskilt med tanke på att de blir fina att torka. Annars är ju foton jättebra minnen!

Svar på tråden Torka brudbrukett?