• saltafisken

myt eller inte?

Råkade lägga mitt inlägg i debattforumet. Var inte meningen ju! Så här kommer det igen. Är det en myt at småfåglar dör av riset man kastar på brudparet? Någon som vet? Vi gifter oss på lördag, och jag vill ju inte gärna köpa ris som dödar fåglar!

• Svar på tråden myt eller inte?
  • Bluebride2006

Det är inte så farligt. Det är lite överdrivet. Det som gör att det jäser är det mjölet som finns runt riset. De har sagt att det dör fler fåglar i trafiken än de som ätit ris. Så dina gäster kan kasta ris utan dåligt samvete. Njut av din dag. Lycka till och Grattis.

• Bluebride2006

Ha en jättehärlig Lördag

• Lama

Myt, javisst men det har hänt så om du vill vara på den säkra sidan använder ni råris (med skalet på) så att det inte sväller i magen på fåglarna.

• Bluebride2006

Ja, hon gifter sig på lördag

• maho0822

varför måste man ha ris om man är rädd om fåglarna?
    såpbubblor(miljövänlig såpa)
    solrosfrån
    blomblad

• Lama

F'resten är det en del kyrkovaktmästare som tycker det är drygt att sopa upp all ris i gruset så då funkar blomblad som maho0822 nämnde bättre på alla sätt och vis.

• Jersey

www.svt.se kan du läsa om denna ovanligt korkade och seglivade myt. Välj "Mitt i naturen" så hittar du det under "SKRÖNOR". Logik - det behövs massor med vätska för att ris skall svälla. Ingen liten fågelstackare kan bälga i sig den mängden utan att spricka av vattnet. Men kolla som sagt med kyrkan att det är ok.

• Lama

Tuggumi dårå? Kan man avliva den myten oxå? Eller är den sann? ;)

• saltafisken

Tack! Nu kan vi säker kasta ris utan dåligt samvete! Hade reda kollat med prästen så det är ok!

• Jocsan

Hehe, tror nog att det är ett försäljningsknep och kyrkan som har tröttnat på allt risplockande . Beställde sånt där weddingrice (ser ut som hjärtan) som smälter. Fick betala 249 spänn för en påse. Jaja det är iaf fina små hjärtan...

• Larsson

Riset kastas för att bringa fruktsamhet i äktenskapet. Vi ska ha både ris och bibblor...

• Hjärtelycka

Detta läste jag nyligen på en bröllops-faq:

Fråga:
    Är okokt ris farligt för små fåglar? Har hört att de kan föräta sig på det och till och med explodera.

Svar:
    Nej, detta är en myt likt "råttan i pizzan" som helt saknar verklighetsförankring. Det finns fåglar som lever på ris till många risodlares förtret och om fåglarnas magar skulle svälla upp borde det finnas fullt med döda fåglar i hela Asien.

Tyckte den var bra!

Svar på tråden myt eller inte?