Ljus kostym på brudgummen....
vad ska då bestman och marskalkar ha????
vad ska då bestman och marskalkar ha????
Ja, de borde ju iallafall ha kostym. Ljus eller mörk spelar nog ingen roll enligt mig.
De ska absolut inte ha frack eller liknande.
Kanske samma knappnålsblomma!?
Funderar på mörk kostym på dem för vi vill att brudgummen ska utmärka sig.
Om han skulle ha frack eller annat så skulle det vara självklart att de skulle ha kostym.
Ska ha ett sommarbröllop och då får ju även gästerna ha ljus kostym, känns lite tråkigt....men vill ändå inte säga att de måste ha mörk
fler förslag...
ljus eller mörk på bestman och marskalkarna och hur ska bestman utmärka sig bland marskalkarna???
Ehh, du vet att Bestman heter det när man fäljer den engelska seden där brudens far lämnar av bruden.
Då står bestman framme vid altaret tesammans med brudgummen.
Marskalk heter det när man kör enligt den svenska traditionen där brudparet går in tillsammans.
Då går marskalken in tillsammans med brudpar, tärnor och eventuella brudnäbbar
(vet inte riktigt ordningen dock).
Om ni alla kör med kostym så kan ju bestman/marskalk ha slips i samma färg som ert tema samt en likadan knappnålsblomma som brudgummen.
Brudgummen kan utmärka sig (förrutom att han har en vacker brud vid sin sida) med att ha en väst i samma färg som temat.
Typ...!:D
Vad jag har hört så säger man bara bestman till en även i amerikanske versionen. Samma att man har maids men bara en maid by hounor (hur det nu stavas)...och så säger vi bestman till den som ska stå framme vid altaret med min h2b och marskalkar till de andra pojkarna som ska visa gästerna till rätta och bara vara fina tillsammans med mina vänner som ska vara mina tärnor.
Tack för klädtipsen
("honor" på amerikanska och "honour" på engelska)
Från Bröllopstorgets FAQ:
"Bestman kallas han bara om brudparet vigs enligt anglosaxisk sed, om bröllopet sker enligt svensk sed kallas denne för marskalk. "
Läs mer här:
www.brollopstorget.se/Ordlista/bestman.php
Men seriöst så börjar jag bli riktigt urless på alla förbannade regler omkring ett bröllop.
Bestman och groomsman (eller hur det nu stavas)...
Om du själv är irriterad på alla regler varför säger du då till mig
OBS ej elakt menat
Vi ska me ha flera tärnor bestman/marskalkar. Kan man inte ha bestman o honour?! :D
Vännen har bestämt sig för den ene men osäker på den andre. Tänkte att den han bestämt sig för kan ju bli of honour ;)
Våra marskalkar ska se likadana ut (i princip om det blir som vi vill) som brudgummen men han kan ju som med bruden ha större blomma. Marskalkarna kan ha en lite mindre blomma än brudgummen.