• Lillfr­uffe
    Äldre 28 Jul 08:33
    14742 visningar
    19 svar
    19
    14742

    Hindersprövning - AKUT!!!

    Min syster gifter sig på lördag och de har glömt (!) att fixa det viktigaste - hindersprövningen!!!
    Någon som vet om Skatteverket fixar ett sådant intyg direkt om man åker dit?
    Snacka om nödsituation.....
    Vi ringde dit, de sa att man kan komma dit, men lovade inget....

  • Svar på tråden Hindersprövning - AKUT!!!
  • Mizz_
    Äldre 28 Jul 08:37
    #0

    tror faktiskt inte det... men försöka kan man ju...

    berätta om situationen, så kanske de förstår och fixar det på en gång.

  • Bebbse­n05
    Äldre 28 Jul 08:38
    #0

    Blir nog ganska svårt tyvärr.
    Men hoppas på det bästa! Sa inte prästen nåt dåpå vigselsamtalet?

  • Lykta
    Äldre 28 Jul 08:48
    #0

    jo, jag tror att skattemyndigheten kan fixa fram det snabbt om man gåt dit.

  • GoaSmu­lan
    Äldre 28 Jul 09:06
    #0

    Jag läste om någon som fick "infallet" att gifta sig snabbt och gick till skattemyndigheten för att skaffa hindersprövning för de var det inget problem.

  • Ebba82
    Äldre 28 Jul 09:08
    #0

    Det ska gå att fixa på fem minuter om man går dit.

    Sen undrar jag som Bebbsen05 varför prästen inte sa något om det. Det är ju mycket märkligt.

  • Jeez
    Äldre 28 Jul 09:16
    #0

    De kanske gifter sig borgerligt? eller så sa prästen till när de sågs och därför har de nu också kommit på det?

  • Lillfr­uffe
    Äldre 28 Jul 09:23
    #0

    Prästen träffade dom för bara några dagar sen och trodde väl att de SJÄLVKLART fixat detta, men ringde igår och undrade - min syrra reagerade typ - "Va då för nåt´?"
    De är ändå över 30 och har planerat detta i typ ett år...fattar inte hur de kan ha missat att detta måste fixas.
    Hon sa typ - "Varför har ingen sagt nåt?"
    Tilläggas kan ju att de är typ en parodi på världens mest oorganiserad bröllopspar...

  • r78ks
    Äldre 28 Jul 09:41
    #0

    jag tror också att de kan fixa det på en gång om de åker dit.... de får ju förklara situationen men jag tror att det måste vara de som åker dit

  • gift höstbr­ud
    Äldre 28 Jul 09:42
    #0

    Hej !!

    Min bror o hans blivadne blev varse fre vid lunch när de träffade prästen att det missat denna detalj. Bröloppet skulle vara på lördagen och de var ca 50 mil från hemorten. Trots att Skattemynd stänger vid lunch på fredagar så fixade de detta & faxade ner intyget till dem. Tur och bra service!! Lycka till

  • Skrutt­humlan
    Äldre 28 Jul 09:51
    #0

    Vår präst ville att vi skulle skicka ner hindersprövningen och vigselbeviset redan nu till honom så att han hade det hos sig.
    och vi gifter oss inte förens om en månad.

    vi har inte haft vårt vigselsamtal än...

    Hoppas att det ordnar sig med hindersprövningen, det borde det väl göra!
    Kan inte vara första gången folk är glömska

    /Skrutt

  • Lson2b
    Äldre 28 Jul 12:20
    #0

    Lillfruffe:..hur har det gått?

  • Lapine­tte
    Äldre 28 Jul 12:23
    #0

    Lilltruffe - Du får tala om efter helgen hur det gick och vad mer detta "världens mest oorganiserad bröllopspar" hade glömt!? Kanske bra med tips till en själv (som för övrigt är aldeles för organiserad) om vad man bör tänka på.

    Tips - att lägga in en påminnelse i Outlook om hindersprövning!

  • Ung drömma­re
    Äldre 28 Jul 12:34
    #0

    Hu va hemskt! Vilken mardröm det måste vara att glömma bort hindersprövningen. Hoppas att det ordnar sig ändå. Det måste ju gå och fixa. :S

  • Brud_2­005
    Äldre 28 Jul 12:42
    #0

    Lillfruffe! De kan fixa med hindersprövningen direkt om man åker till Skattemyndigheten. Jag åkte dit för att lämna in hindersprövningen och för att samtidigt lämna in alla papper vad gäller mitt efternamn och fick hindersprövningen tillbaka direkt i handen då jag gick därifrån.

  • Lillfr­uffe
    Äldre 28 Jul 12:54
    #0

    Hej alla,
    tack för engagemanget!
    De är på väg till Skatteverket just nu, och jag tror det kommer ordna sig. Det är ju eg. ingen svår grej, bara någon som ska kolla att allt är OK och trycka ut pappret och stämpla typ. Mest lite svettigt för dem bara... återkommer när jag vet hur det har gått. De har hur som helst 60 gäster, båt, middag, DJ och gud vet vad (och många 1000-lappar investerade!) - så det MÅSTE bara gå!
    I övrigt kan jag säga att de fixade fotogra och DJ IGÅR (de gifter sig alltså på lördag). Den största bristen är väl med att de inte verkar ha någon "Att göra-lista" som de checkar av och så gör de nästan allt i SISTA minuten...och så är det mitt i juli, semester och allt, dvs. mycket är stängt, bokat etc etc.
    Alltså - ett hett tips - gör allt i GOD tid. Om inte annat så ni kan njuta dagarna innan och inte gå sönder av stress... det blir nu lätt bråk och dålig stämning. Min syster och hennes man är dock ovanligt "coola"....det är ju tur det.
    Hur som helst--- ni som är här inne har ju def. koll på läget...annars skulle ni nog inte vara här!
    Lycka till! Och tack!

  • loisa
    Äldre 28 Jul 13:21
    #0

    Det lär ju bli en minnesvärd fest iallafall, med eller utan vigsel!

    I värsta fall får de väl ha någon sorts välsignelse först, och sticka iväg lite snabbt till rådhuset och gifta sig(formellt) senare

  • Lindbl­omman
    Äldre 28 Jul 13:29
    #0

    Har haft en mardröm om det här för ett tag sen. I drömmen kom vi på att vi glömt hindersprövningen 45 minuter innan vigsel började. Jag satt fortfarande med papiljotter i håret och hade inte börjat sminkats än. Min svåger körde ner oss till lokala tobaksaffären där man kunde ansöka om hindersprövning via ATG, men vi fick inget för brudgummen hade glömt sitt pass. Huh, vilken magknip!! Tur att det bara var en dröm.
    Har ett år kvar till bröllopet, antar att det här inte är den sista mardrömmen

  • Lillfr­uffe
    Äldre 29 Jul 10:20
    #0

    Det ordnade sig!
    Skatteverket fixade det på ett kick igår - de väntade bara en 20-30 minuter.
    Så nu blir det bröllop imorgon iallafall!

  • Pollym­ia
    Äldre 1 Aug 20:10
    #0

    De fixade vår medan jag väntade, tog typ 10 minuter

Svar på tråden Hindersprövning - AKUT!!!