• Qliana

Tips tilll Tusen och en natt bröllop

Jag är svensk/syriansk och min sambo kurd. Vi vill blanda våra kulturer och bjuda på en fest värd att minnas. Den kommer inte vara som en svensk fest, men inte heller som en syriansk (kurdiska vet jag inget om).

Vi tänkte därför att det vore kul med ett tusen och en natt bröllop. Tankar kring festen är:

-Tyg och lampor/levande ljus
    -Arabisk buffé
    -Magdans
    -Liveband + dj
    -Alla barn är välkomna
    -Rolig gubbe som bjuder barnen på glass(godis)
    -Vattenpipor

....sen fick vi idétorka. Någon som sitter inne med lite tips?

• Svar på tråden Tips tilll Tusen och en natt bröllop
  • alrun

Lite spontanta idéer. Tusen och en natt känns för mig väldigt mystiskt med guld och mustiga färger. Kanske låte gästerna sitta på små kuddar med sidentoffsar? Annars känns det som att dukning skulle kunna gå i rött, lila, orange och guld.

En kul aktivitet vore kanske att låta tjejerna (som vill) få lära sig lite magdans av en proffsig dansare.

Annars är ju rosenvatten, rökelse, vattenpipa, och massor av små ljuslyktor och guldfärgade ljusstakar en höjdare.

Jag har hittat underbara bröllopsbilder med orientaltiskt tema, men just nu hittar jag dem naturligtvis inte igen. Återkommer om jag lyckas.

• Qliana

Åhhh! Kommer du ihåg vilken typ av sida eller sökord du hittade bilderna med?

• Qliana

Ingen annan som har någon idé?

• maho0822

funderar så det knakar, hur stort bröllop blir det?

• Qliana

200 personer inkl barn över 4 år. De andra är också välkomna, men jag har inte räknat dem.

• Xite

Massor av orientaliska mattor och tyg.
    Låga bord och kuddar på golven.

Elddansare.

Varför inte placera den på det kurdiska nyåret och hoppa över eldar?

Hennamålningar.

Skulle jag arrangera en sådan fest skulle jag boka en grusgrop.

• flower power

Vi funderade lite på att ha samma tema och hade tänkt ha libanesisk buffé, mycket tända ljus i värmeljushållare i olika färger, hänga upp tyger/mattor, månskäror, stjärnor som dekoration, guld och glitter, kulörta lampor eller färgad julgransbelysning, orientalisk musik, Vi har tänkt hålla till i trädgården så vi funderade lite på att lägga ut mattor här och var med lite kuddar. Jag såg färgerna rött, mörkblått, guld, lila, gult, grönt framför mig. Indiska är ett bra ställe att få inspiration även om det inte är riktigt samma sak. Kommer inte på något mer just nu.

• Qliana

Bra tips!!! Vi kommer vara i en lokal då jag inte litar på det svenska vädret.

Puffar lite grann.

• flower power

förresten häftig blandning svensk/syrian och kurd, det är inte vanligt.

• vered

kan ni inte hyra in lite "tusen och en natt"- kläder/dräkter & tillbehör som folk kan prova om de vill när ni har den orientaliska dansen?!!!

Svar på tråden Tips tilll Tusen och en natt bröllop