• blivande_neuman

viktnedgång

Under debattforumet om hälsa/bantning står att man kan hitta 13 dagarskuren på BT. Är det någon som vet var man kan hitta den? Har letat febrilt, men hittar den inte!!

• Svar på tråden viktnedgång
  • Skidbrud (gift)

Vill också veta!!

• Mrs. Simon

DANSKA RIKSHOSPITALETS STOFFSKIFTEKUR.

Denna bantningskur kan starta vilken veckodag som helst men det rekommenderas att den startar en söndag. Bantningskuren varar bara i 13 dagar och är därför både hård och effektiv.
    Dieten går ut på att ändra din ämnesomsättning vilket innebär att du efter den trettonde dagen kan äta normalt utan att lägga på dig något under de kommande två åren.
    Detta är inte en traditionell bantningskur. Den verkar även efter att dieten är avslutad.
    Om denna kur följs slaviskt kommer du att tappa allt överflödigt kroppsfett (7-20 kg).
    Om du under kuren dricker en öl, ett glas vin, tuggar ett tuggummi eller äter extra mat så måste du avbryta kuren direkt.
    Effekten är då borta.
    Kuren kan påbörjas igen efter ett halvt år, inte tidigare. Har du kommit längre än till dag 4 kan du ta upp kursen igen efter 3 månader.
    Har du följt kuren till punkt och pricka i 13 dagar ska du inte upprepa den det närmaste året. Det bör helst gå två år innan du gör den igen.
    Blir du hungrig - DRICK VATTEN ( minst 2 liter /dag )
    Kaffet kan inte bytas mot Te.
    Du måste äta sockerbiten.

LYCKA TILL !

DAG 1, Söndag : Frukost
    Lunch
    Middag 1 kopp svart kaffe + 1 sockerbit
    2 st hårdkokta ägg + spenat kokt i vatten + 1 tomat
    1 stor biff (250 gr) + råkostsallad
    DAG 2, Måndag : Frukost
    Lunch
    1 stor skiva skinka=8 skivor pålägg + 1 bägare yoghurt naturell
    1 stor biff + råkostsallad
    DAG 3, Tisdag : Frukost
    Lunch
    Middag 1 kopp svart kaffe + 1 sockerbit + 1 skiva toast (inget på)
    2 st hårdkokta ägg + 1 skiva skinka + råkostsallad
    kokt selleri + 1 tomat + 1 frukt
    DAG 4, Onsdag : Frukost
    Lunch
    Middag 1 kopp svart kaffe + 1 sockerbit + 1 skiva toast(inget på)
    1 liter juice + 1 yoghurt naturell
    1 hårdkokt ägg + 1 riven morot + 1 liten bägare keso
    DAG 5, Torsdag : Frukost
    Lunch
    Middag 1 stor riven morot med citron
    1 stor bit kokt torsk med citron och lite smör
    1 stor biff + sallad med selleri
    DAG 6, Fredag : Frukost
    Lunch
    Middag 1 kopp svart kaffe + 1 sockerbit + 1 toast (inget på)
    2 st hårdkokta ägg + 1 stor riven morot
    ½ kyckling + råkostsallad
    DAG 7, Lördag : Frukost
    Lunch
    Middag 1 kopp te utan socker
    ingenting
    1 grillad lammkotlett
    DAG 8, Söndag : Frukost
    Lunch
    Middag 1 kopp svart kaffe + 1 sockerbit + 1 toast (inget på)
    DAG 9, Måndag : Frukost
    Lunch
    1 stor skiva skinka + 1 bägare yoghurt naturell
    1 stor biff + råkostsallad + frukt
    DAG 10, Tisdag : Frukost
    Lunch
    Middag 1 kopp svart kaffe + 1 sockerbit + 1 toast ( inget på )
    DAG 11, Onsdag : Frukost
    Lunch
    Middag 1 kopp svart kaffe + 1 sockerbit + 1 toast (inget på )
    1 liter juice + 1 yoghurt naturell
    1 hårdkokt ägg + 1 riven morot + 1 liten bägare keso
    DAG 12, Torsdag : Frukost
    Lunch
    Middag 1 stor riven morot med citron
    1 stor bit kokt torsk med citron och lite smör
    1 stor biff + råkostsallad + kokt selleri
    DAG 13, Fredag : Frukost
    Lunch
    Middag 1 kopp svart kaffe + 1 sockerbit +1 toast (inget på)
    2 st hårdkokta ägg + 1 stor riven morot
    ½ kyckling + råkostsallad
    Råkostsalladen :

Finstrimla
    1 kg morötter
    1 kg vitkål
    1 röd paprika
    1 grön paprika
    1 purjolök

Dressingen :

1 dl matolja
    ½ dl äppelcidervinäger
    ¾ dl socker
    ½ tsk salt
    1 tsk salladskrydda

Koka upp dressingen och häll den het över salladen. Låt stå och dra minst en timme. Rör om då och då. Salladen förvaras i tättslutande burk i kylskåp och håller sig fräsch upp till en vecka.

• augustiprincessa

huga, det later forfarligt. ar du verkligen saker pa att denna kur fungerar??

• Annie74

Ändra ämnesomsättningen? Hm, lycka till. Själv kör jag mer en vanlig bantartallrik:
    50% grönsaker, 25% proteiner & 25% kolhydrater. Fast den metoden utlover å andra sidan inte underverk på 13 dagar...

• Skidbrud (gift)

Har en kompis som har provat den och precis när hon hade avslutat den sa dom på radio att det var en stor bluff!

Den fungerade inte på henne!

Jag tror på motion och att man tänker på vad man äter. Själv slutade jag att äta godis och dyl och började dricka naturdiet några gånger om dagen istället för mat och det fungerar!

Lycka till!

• Teddan1

Jag skulle veta 1 person som detta funkat för....
    snacka om att utsätta sin kropp för påfrestningar...farligt!

...strunta i att äta allt onyttigt, träna och var allmänt försiktig med vad du stoppar i dig....
    är det så svårt???! :)

• Hink

Snälla, börja vara lite kritiska till mirakel, googla lite om inte annat.

Om man med en enkel diet kunde ändra sin ämnesomsättning vore det mycket mycket farligt, men nu är det dessbättre inte så enkelt.

Jag har lidit av för hög ämnesomsättning, ja lidit för det är en sjukdom som jag dessbättre medicinerats frisk från. Några symptom:
    -Du har ständig hjärtklappning, även om ni ligger och sover, ett direkt livshotande tillstånd för många.
    -Du svettas floder för minsta lilla och tycker att värme är outhärdligt.
    -Du är är rastlös och har svårt att sova.
    -Du är ständigt trött eftersom din kropp hela tiden går på högvarv.
    -Du riskerar att få utstående ögon.
    -Du tappar din kondition.

Låter detta kul så uppmanar jag er att sträva efter en hög ämnesomsättning, för äta det kan man göra utav bara helsike, och det är väl ändå det viktigaste eller?

Det finns nu att köpa ett bantningsmedel som förmodligen är förbjudet att sälja och som tillför kroppen ett av de hormon som styr ämnesomsättningen, det var just detta hormon min kropp tillverkade utan begränsning. Håll er borta från det!

Efter att jag fått ordning på min ämnesomsättning så gick min vikt upp ca 7kg eftersom jag var tvungen att så drastiskt ändra mina matvanor, nu är jag dessbättre på väg ner igen.

Vad och hur mycket man äter i kombination med hur mycket man rör på sig är det som avgör ens vikt. Och äter man för lite försätter sig kroppen i svältläge så det bästa är att äta nyttigare och röra sig lite mer.

• evelinasepost

Jo, mirakelkurer lär i princip aldrig ge det resultat de lovar. Jag har två, väldigt generella tips om man vill gå ned, det ena är att det är bra att äta ofta, var tredje timme, för att hålla igång förbränningen. Äter man för lite och sällan ställer kroppen in sig på svält, som Hink skrev, och drar ned på energiförbrukningen.

Det andra är att välja mindre intensiv motion, alltså exempelvis promenera hellre än jogga. Vid lätt ansträngning hämtar kroppen nästan all energi från fett, och det är alltså det som förbränns. Vid hårdare ansträngning hämtas energin främst från kolhydrater istället. Och det går åt lika mycket energi för att förflytta sig en viss sträcka eller göra en viss övning, oavsett i vilket tempo man gör det.

• blivande_neuman

Tack så mycket mrs Simon för tipset. Jag vet inte riktigt heller om man vågar lita på mirakelkurer. Men jag har så pass mycket att gå ner så att det känns för ouppnåeligt om jag bara går ner lite i taget. Jag tänkte testa kuren för att få upp motivationen till att börja på viktväktarna, där man på ett hälsosamt sätt går ner lite i taget.En liten puff i rätt riktning alltså.

• Nessii

Tyvärr så tror jag inte att den sk. mirakelkuren "Danska riskhospitalet" förordar gör så att man får en motivationshöjare.. jag tror mer att den kan sänka motivationen till att gå ner i vikt bara för att den är så ensidig o "hälsofarlig".

Jag tycker helt enkelt att det är bäst att lägga om sin kost o lära sig att äta rätt, genom ex. viktväktarna eller att gå till en dietist. När jag gick med i VV för 5 år sedan så tappade jag 2.3 kilo första veckan o jag har för mig att jag tappade 6 kilo på en månad.

Vänliga hälsningar från mig.

• Emma81

Jag har provat denna HELVETES-DIET och gick ner ca. 3 kg på 13 dagar. Sedan gick jag upp 10 kg på några veckor...Mådde skit hela tiden och pajade hela ämnesomsättningen.Denna har gått runt i 10 år nu, jag tycker att vi ska hjälpas åt att SLOPA den en gång för alla nu!

• Moloko

Hink:
    Du låter precis som mig, giftstruma eller?

Jag gick oxå upp 7 kg så fort jag fick levaxin, och det kändes plötsligt som hela världen gick i slowmotion för pulsen gick ner till det normala. Märklig känsla!

• Molgansson

Metoden fungerar för stunden men man går upp igen. Jag provade kuren för några år sedan och gick ner nio kilo på 13 dagar. Direkt efter dieten gick jag upp två kilo och den vikten höll jag ett tag. Tyvärr började jag slarva med maten igen och gick upp de kilon jag gått ner.

Jag gifter mig den 27 augusti och ska genomföra dieten från början av augusti och 13 dagar framåt.

• Hink

Moloko
    Jag hade inte giftstruma dessbättre, ett annat prov som skulle kunna ge en ledtråd till vad som orskat det hela slarvades bort på labbet och sedan när behandlingen påbörjats verkade det vara försent att ta nytt. Så jag vet inte vad som triggat det hela, men jag är glad ändå :)

Min vilopuls sjönk från över 80 hårda slag per minut till ca 55 lätta pumpningar, som du säger vilken känsla.

Jag var en gång i tiden mycket vältränad men hade kommit ifrån träningen pga för mycket jobb etc, så jag trodde länge det berodde på sämre och sämre kondis. Men när jag så började träna igen fick jag efteråt en vilopuls på 115, i tre timmar! Då gick jag till farbror doktorn...

• Nixie

Varför inte testa Atkins och utesluta ALLA kolhydrater. Det funkar om man håller sig till det. Både jag och min sambo har gått ner med hjälp av den...

• förhoppningsis

om jag provade den dieten så skulle jag förmodligen slå ihjäl någon innan dag två var över... men det kanske bara är jag som blir lite lättare arg när jag äter för lite, för att inte tala om att inte äta riktig frukost...

Svar på tråden viktnedgång