• 30 juli 2005

Hur stava till makeup-artist?

Vi håller på och fixa med gästpresentationen och vill gärna ha hjälp med en sak:

Hur ska vi skriva makeup-artist?

Ska vi skriva:

make up-artist

make-up artist

make-up-artist

makeup artist ??

?? eller har ni något annat förslag?

• Svar på tråden Hur stava till makeup-artist?
  • Fru Calice

engelska ordet make up särkskrivs, så om man ska gå på det så blir det ju "make up-artist"

• agnelia

Spontant - det första alt!

• Miss A

Det stavas Makeup artist...

/makeup artisten!

• Butterscotch

Det verkar som om amerikanarna sätter ihop ordet, dvs det skrivs makeup. Men (och nu är jag en sån där som Fredrik Lindström inte tycker om) att skriva makeup artist på svenska är särskrivning och det är fel!!! Makeup-artist heter det isåfall.

• Tant Pernilla

Jag skulle definitivt skriva make up-artist.På svenska, alltså.

• Butterscotch

Ibland hakar jag upp mig på grejer och måste ta reda på hur saker och ting ligger till... det här är en sån gång

I Oxford dictionary (UK) står det att det heter "make-up" men på Merriam Webster dictionary (US) får jag träff på "makeup". Du verkar med andra ord kunna använda vilket som. Personligen tycker jag att det ser snyggare ut med makeup-artist än med make-up-artist, det blir en herrans massa bindestreck i det senare ordet...

• Tant Pernilla

Det finns ju inte "officiella" stavningar av engelska ord på samma sätt som vi har här i Sverige, med svenska språknämndens rekommendationer. Jag håller med Butterscotch om att det i så fall blir snyggast med makeup-artist, om man väljer att inte särskriva make up.

Svar på tråden Hur stava till makeup-artist?