• SB_Helena

Light cola eller vanlig cola?

Om man är som jag, lite colaberoende vilken läskedryck ska man dricka. Light som inte innehåller så mycket kalorier men istället aspartam som gör att blodsockret sjunker och insulin bildas då kroppen istället har lättare att lagra fett och förbränningen kan avta eller kaloririk vanlig cola? Är det någon som har någon uppfattning och egna erfarenheter att berätta?

• Svar på tråden Light cola eller vanlig cola?
  • Ei saa peitää

Om man är beroende så är väl det bästa att trappa ner på drickandet. Bäst att inte dricka någon cola alls men själv föredrar jag isåfall cola light eftersom det inte innehåller några kalorier. Nu har jag dock börjat tycka att den är för söt så jag har inte druckit cola på bra länge. Inte annan läsk heller för den delen. Själv tycker jag Soda streams cola light är godare än Coca-colas för den är mindre söt.

• Dallandra

SB_Helena
    Hehe jag har också en liten tendens till cola beroende, inte så att jag dricker det dagligen men jag kan ibland få ett väldigt sug efter det :D

Förut drack jag light varianten även om jag tyckte att den vanliga var godare. Men det har ju framkommit en hel del fakta om aspartan som tyder på att det inte är bra för kroppen. Så nu dricker jag den vanliga colan dock i mindre mängd.

• StinaS

Jag dricker läsk väldigt sällan. När jag dricker blir det alltid läsk utan kemiskt socker dvs med vanligt socker. Dock tycker jag att du skall försöka köra lite avvänjning om du känner dig mer eller mindre beroende av det. Det är ju inte bara socker eller inte socker som är dåligt. Där är en massa syror och saker som i längden inte är så jättebra för magen om man dricker det ofta och mycket.

• HippieJo

Skulle gärna vilja höra mer om Coca-cola Lightens nackdelar.. Visste inte att den hade förbränningshämmande egenskaper! Jag dietar just nu och dricker det i mängder, har dock inte sett det resultat som jag hade velat, kan det bero på detta?

• HippieJo

Känner nån till fler såna produkter som hämmar förbränningen?

• SB_Helena

Jag har läst att när man äter sötningsmedel så lurar man kroppen att den får mer energi än den egentligen får, detta gör att insulin bildas och när det bildas insulin så tar kroppen till sig fett mer och detta kan även bidra till att fettförbränningen avtar och till och med stannar.

• Victory

Det enda jag har hört om sötningsmedel är att det kan öka suget efter mat och sötsaker. Jag försöker att inte dricka läsk alltför ofta men när jag gör det blir det oftast light-varianten.

• Cammen

Hej hopp!
    Är själv cola-light beroende.
    Och jag går då ner i vikt trots att jag dricker flera liter per dag, och har inte direkt lätt för att gå ner i vikt.
    Min blivande man , han tränar fitness och är mkt noga med vad han äter.
    Han har t.o.m kollat med Fredrik Paulun som är näringsexpert. Och det ska inte vara någon nackdel alls för fettförbränning med cola light. Och 1 liter cola light innehåller bara 4 kalorier. Det är ju nästan som vatten Så drick på ni!Kram

• Katten

Jag tvivlar ocksa starkt pa din teori om hur cola light hämmar fettförbranningen. Har läst det mesta när det gäller kost och näringslära och har aldrig hört nagot liknande. Insulinnivaerna skjuter i höjden av sockerrika livsmedel, inte av aspartam. Vissa är rädda för aspartam eftersom det inte är "naturligt" men inte för att det skulle öka fettinlagringen. Däremot sa säger vissa att man kan känna sig hungrigare efter att ha druckit light-varianten men det har jag aldrig märkt av själv.

• SadPsychoBitch

Nej jag har inte heller märkt att jag blivit hungrigare..

Svar på tråden Light cola eller vanlig cola?