• Dallandra

Hur mycket läsk & snacks till 80 pers?

Vi funderar på hur mycket läsk och snacks vi behöver köpa, jättesvårt att veta hur mycket som går åt.

Vi har en trerätters och till det serveras vin, loka och cider. Därefter blir det "godisbord" där folk själva får ta dricka, alkohol och snacks.

Hur många backar dricka tror ni att vi behöver köpa och hur många påsar chips?

• Svar på tråden Hur mycket läsk & snacks till 80 pers?
  • halstabletten

På nyårs, då vi var 11 pers hade vi en chipspåse (300 gr), ostbågar (300 gr) och jordnötsringar (200 gr) och en relativt stor godisskål om jag inte minns fel...och det blev en del över. Sedankan jag tipsa om att poppa eget popcorn då det blir mycket utan att kosta speciellt mycket.

• halstabletten

Jag kan tillägga att vi ätit en trerätters innan och druckit vin, öl eller cider till maten.

• Dallandra

Ja man är ju rätt mätt när snackset kommer fram.. men man vill ju inte riskera att det tar slut heller samtidigt som man inte vill stå där med en massa över...

Ingen mer som kan ge råd?

• Snuttepuff

Jag har verkligen ingen aning men vi kommer nog köra på ganska mycket. Snacks är ju trots allt inte så dyrt. Kanske en tio påsar alltsomallt med chips och popcorn och sen kommer vi ha nötter, godis och ostar. Vi kommer vara 60 pers. Beror ju på om det är mycket barn oxå, de tycker nog att det här är godast på hela bröllopet!

• Snuttepuff

Blir det över är det ju bara att spara och äta sen! Hellre för mycket än för lite tycker jag.

• Dallandra

Absolut, hellre för mycket än för lite! Det är inte så många barn med och de som är med är över 10.

Svårast är nog ändå att veta hur mycket läsk. Vi tänkte köpa backar, räcker det med 10 backar läsk?

• Brud25nyköping

det där är svårt,men 10 backar låter nästan mycket, om folk annars dricker alkohol, då är det bara barnen och dom som kör (o andra som håller sig nyktra) som drickar läsk. Vi har ca. 65 gäster, ska köpa 2 backar läsk och 2 backar loka/lättöl.
    När min kille fyllde 30 förra sommaren hade vi ungefär lika mycket och det blev massa över i alla fall.
    Men 80 pers.. tänk att alla dricker kanske 2-3 flaskor och räkna efter det..
    Chips o annat är bra att köpa rejält, det gör ju inget om det blir över..

• Dallandra

Några av drickorna kommer säkert att användas som groggvirke.. men det bör räcka med 8-10 backar ändå tycker jag..

Vilka bekymme man kan ha :D

• Lilla norrländskan

Tycker också att det är svårt. Tänkte räkna 150 gram snacks/person och typ en liter läsk/person till dem som inte dricker alkohol + lika mycket mineralvatten. Hur låter det?

• Dallandra

Lilla norrländskan
    Visst är det svårt! Vore ju hemskt om läsken tar slut. Men din beräkning låter rimlig, vi kommer nog att räkna 2-3 flaskor per person som Brud25nyköping föreslog.

Svar på tråden Hur mycket läsk & snacks till 80 pers?