• selda

ViktVäktarnas frysta matlådor

Hej! Någon som vet om det är ok att äta ViktVäktarnas färsiga frysta matlådor till lunch. Dom innehåller ju inte så mycket kalorier, men är dom nyttiga? Det känns som om dom skulle vara det iaf... ;)

Ha det Gott! /Selda

• Svar på tråden ViktVäktarnas frysta matlådor
  • Jonnes brud

Jag tycker att en del av dem är goda, t ex lasagnen och moussakan. Däremot tycker jag att det är för lite grönsaker till andra rätter så det behöver man nog lägga till själv. Det mättar också.

• Röd-brud

De färdiga matlådorna är bra, dock bör du komplettera med frukt & grönsaker, och ev. lite bröd (knäckebröd) beroende på hur mycket points du vill och bör äta.
    Annars är det nyttig mat.

Hälsningar en inbiten viktväktare

• S.C

Röd-brud !

Jag har hört att det ej är bra att äta vitt bröd men vilket bröd bör man äta som innehåller minimaalt med calorier?

Knäckebröd? Vilket?

• selda

>RödBrud
    Vad bra, då är det precis som jag gör. Fast jag är ingen ViktVäktare så jag vet tyvärr inte hur det fungerar med points räkning? Vill du förklara lite? Skulle bli super glad :D

• MrsM

selda:

Här är en till inbiten viktväktare...

Här gäller alltså halva tallriken med grönsaker, även när man äter portionsrätter...

Hur många points du ska äta per dag beror på längd, vikt, kön och ålder...

Jag är 27 år, 1,70 lång och väger runt 70 kilo. Då ska jag äta 18 -19 points per dag för att gå ner i vikt och 22-23 points per dag för att stanna på befintlig vikt!

S.C:

Vitt brö innehåller mindre kalorier = sant. MEN man slösar inte points på saker som inte mättar... väljer därför bröd med långsamma kolhydrater (typ fullkort/grovt bröd) som ger bättre mättnadskänsla under längre tid samt håller blodsockernivån på en mer stabil nivå = mindre småätande!

• Jonnes brud

Man ska inte bara fokusera på antalet kalorier när man ska äta, utan framförallt tänka på att man får i sig vitaminer, kalcium, fibrer och andra nyttigheter som man behöver för kroppen.

• Ei saa peitää

Usch jag gillar inte Viktväktarnas matlådor. För mycket sås och gegg och så smakar det vitlök om all mat. Åtminstone alla sorter jag provat. Jag föreslår att du testar en låda för sen är valet enkelt.

• Röd-brud

SC och Selda

Jag instämmer bara i MrsM:s svar, ät mycket grönsaker och ät grovt bröd med mycket fibrer.
    Vad gäller points räkningen så är alla livsmedel klassade i points beroende på fetthalt och kalorier. På en dag skall de flesta äta runt 20 points om man är tjej (tyvärr så får killar äta mycket mer).

Förrutom points räknandet är där naturligtvis andra saker som man också måste rätta sig efter, tex så att man får i sig rätt mängd av mineraler och vitaminer, och äter rätt mat till så att man kan ta upp vitaminerna rätt.

Lycka till alla!

• selda

Tack för alla svar :) Men hur vet man hur många points det är i det man stoppar i sig??! Typ om man äter en kebab med bröd med bara röd-sås?

>Ei saa peitää, jag äter ju dom varje dag och tycker att dom är mumisga :)

• Röd-brud

Ja, för att veta hur mycket allt är man stoppar i sig så får man nog gå med i viktväktarna. Nånting är det ju man betalar för att få vara med där.

Men jag kan berätta att en liten kebab i bröd och med lite sås går på 10 points, medan en pizza går på 36!! Lite svårt när man skall äte 20 på en dag :)

• HelenaJ

Även om du inte är med i viktväktarna så kan du köpa point guiden finns både för affärer och för restaurang

• HelenaJ

Bästa brödet för mättnad och lite points tycker jag är knäckebröd. Ett knäckebröd ca 1/2 point medan ett grovt bröd ofta ca 1 1/2 - 2 points.

• HelenaJ

Gå in på viktväktarnas hemsida så kan du få svar på många frågor!!

• selda

Vad bra nu känner jag mig lite klokare vad gäller points! Och vad points det är i en pizza, jäklar alltså!!!

Jag ska nog gå med i VV efter semestern :)

Tusen tack för svaren! I helgen sticker jag till Spanien. (Hoppas på att kunna äta sallad varje dag, och undvika alkohol hihih)

• MrsM

Selda:

Ja, undvik alkohol så mycket du kan! Varför då...?
    Jo, kroppen har ju (om man är frisk och så) en konstant förbränning. Men under tiden man har alkohol i kroppen förbränner man bara alkoholen! Alltså inget av det andra man stoppat i sig... Tänk då att det tar ca 1 timme för kroppen att förbränna 2 centiliter alkohol (genomsnitt, olika för olika personer, man kan dock inte påskynda alkoholförbränningen som man kan göra med "normala mat-förbränningen")!

Ha det så ljuvligt i España!

• MrsM

alltså, det ska vara 2 centiliter 40% sprit per timme!

Svar på tråden ViktVäktarnas frysta matlådor