• Bröllopstokiig

Placeringskort??

Hej alla glada brudar!
    Sitter och finslipar detaljerna inför festen och har kört fast!! Har total idétorka vad gäller roliga placerongskort. Efter lite letande här på "torget" har jag sett förslag som stenar/gipshjärtan som man skriver namnen på... Någon med andra förslag? Helst av den enklare modellen - pyssla är inte min starka sida..!

• Svar på tråden Placeringskort??
  • Bröllopstokiig

Jag har valt placeringskort från Bokia såna man viker så det blir som ett tak. Så står namnen på ena sidan och kärlekscitat på baksidan. Jag skriver ut dem i skrivaren och har kopplat dokumentet mot en tabell där namnen och citaten ligger så jag kan skriva ut alla på en gång.

• Bröllopstokiig

Jag gjorde en egen mall i Publisher med samma princip som Maria menar. Det går 8 kort på ett A4 och när man klipper ut placeringskorten så vikar man dem på mitten så att de blir som uppochnedvända V. Vi har skrivit namnen i samma typsnitt som övriga program och som dekoration har vi en fin liten symbol (ett asklöv) som vi har haft på övriga trycksaker. Symbolen är alltså från ett typsnitt (Printer's Ornaments, ifall du vill ladda ner det gratis från internet).

Sedan skriver jag ut detta på samma papper som vi har haft på övriga trycksaker så att det matchas. Enkelt och smidigt och passar mig som inte vill lägga timmar på pyssel!

Har du Publisher så kan jag gärna skicka dig mallen om du vill.

• Bröllopstokiig

Maria!

Vad har du för citat? Är det olika citat för alla? Kul idé!

• Bröllopstokiig

Vi har bara kort och gott gjort så här;

Köpt ett vinrött, lite tjockare papp, och skurit ut lagom stora bitar, ca 10*4 cm, i så många antal som det är gäster. Sedan har jag skurit till lite mindre papperslappar i cremefärgat papper och limmat på de vinröda. Sedan har jag skrivit alla namnen i guld på dem och dessa kommer vi sedan att lägga på vinglasen. Vårt färgtema är just vinrött, creme och guld.

Detta blev enkla och fina kort som vem som helst kan fixa till!

• Bröllopstokiig

Vi skall ha ett vinter bröllop,jag tror att våra placerings kort kommer att se ut ungefär så här.Skriver namnet på ett kantbrännt papper detta fästes sedan med ett gammalt snöre i en kotte.Tänkte lägga detta snett över tallriken!

• Bröllopstokiig

Vi kommer att ha väldigt enkla placeringskort. De ska tillverkas i samma papper som våra andra trycksaker - inbjudan, kyrkoprogram, festprogram etc. Ett benvitt papper med guldstänk i. De kommer, precis som det andra, vara kvadratiska. (Dock mycket mindre... Kommer kanske att embossa ett liitet monogram på dem (får se om orken håller) och de kommer att placeras plant lagda på det högsta vinglaset vid varje kuvert.

En liten fråga - kommer ni att skriva gästernas hela namn eller bara förnamnen? Vi kommer att ha hela namnen på den stora bordsplaceringstavlan vid ingången i festlokalen och även i progammen... och det kanske räcker med förnamnen vid kuverten? Eller folk kanske vimsar bort sig på vägen? Vi blir 90 personer, och det är väl sex - sju stycken som har samma förnamn. Det kanske är bäst att köra på både för- och efternamn även på placeringskortet? Vad tycker ni?

• Bröllopstokiig

Nippertippan
    Jag skulle nog skriva efternamn eller första bokstav för att vara på säkra sidan att allt blir rätt.

• Bröllopstokiig

Åå, va' många bra tips! Kristin, jag blir jätteglad om du vill skicka mallen! Är oxå nyfiken på det där med citaten. Har lite diktböcker med små kloka ord, men det blir rätt långt att skriva. Är rädd för att det inte ryms!! Vore kul att ha personliga citat till var och en...

• Bröllopstokiig

Ja, Annelie, det får nog bli både för- och efternamn. Det vill till att damma av den gamla calligrafipennan och ladda med nån extra patron och sätta igång och skriva. Vår skrivare protesterar nämligen hej vilt över papperstjockleken... Men det får vara värt lite kramp i handen - man vill ju inte gärna se tre Peter slåss om en och samma plats (eller bordsdam ;-D ) Tack för rådet

• Bröllopstokiig

Hanna!
    Det är olika för varje gäst. Jag har stulit från lite olika ställen, här från BT, skrattnet.com, Nalle Puh´s kloka bok och Gamla tanter lägger inga ägg.

• Bröllopstokiig

Majsan - maila mig på kli@schur.com så skickar jag min mall!

Ang förnamn & efternamn: vi har så många gäster som heter Per (3 st), Anna (3 st), Maria (3 st) och Mattias (2 st) så att vi är tvungna att skriva ut både för- och efternamn. I vissa fall är efternamnen på samma begynnelsebokstav så då blir ändå inte helt klart vad man menar...!

• Bröllopstokiig

Hejsan

Vi har köpt hjärtan som är fast på en lång ståltråd, i dessa hjärtan kommer vi att skriva i namnen.
    Vi vet ännu inte vart vi ska fästa dessa hjärtan, kanske vi snurrar de runt foten på ett vinglas eller nått i den stilen.

Vi köpte hjärtanen på Panduro Hobby!!!

• Bröllopstokiig

Jag har sytt linneservetter till gästerna, där jag broderat deras namn i stjälkstygn.På så sätt blir det både servett och bordsplaceringskort.Lite jobb är det förstås men det blir väldigt fint.

Svar på tråden Placeringskort??