• Nickolina

tjejmiddag

Jag är gräsänka och skall ha tjejmiddag i morgon och tänkte bjuda på trerätters. Förrätt och efterrätt är klart men jag vet inte vad jag skall bjuda på till huvudrätt. Har ni någon paradrätt med kyckling som alla gillar?

• Svar på tråden tjejmiddag
  • Victory

Jag har ett gott kycklingrecept: Kycklingfilé med tomat och oliv. Men jag vet inte om alla gillar det, oliv och balsamvinäger är ju lite speciella smaket, kanske. Receptet finns på:

www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=358063

Det är en bufférätt men man kan ju räkna om så att det passar en middag. Kanongott, enligt mig. Passar till ugnsstekt potatis, pasta eller vad du vill!

• yamman

Jag har en superenkel kycklingrätt som hittills ALLA jag bjudit den på prisat...

Finhacka lök och bryn den, ta ur ur grytan och finklipp kycklingfiléer och lägg i dessa tills de är genomstekta.

Lägg sedan tillbaka löken i grytan tillsammans med en smulad hönsbuljongtärning och mindre bitar soltorkade tomater (i olja).

Rör om och tillsätt grädde och låt grytan stå och puttra en stund. Smaksätt med salt och heter den "Fem peppar" (?) alternativt vitpeppar.

Servera med ris (sprött basmati eller fullkorn fungerar lika bra), färskt bröd, färskost och en stor grönsallad, (själv ser jag till att alltid ha mycket majs och mycket fetaost i till denna rätt...)

Hoppas du hittar på något smaskigt och att ni får en trevlig kväll!

• Nickolina

ursäkta en dummis....Har ingen gryta, någon sådan som mamma alltid hade...går det bra med en kastrull. Och kan man steka kycklingfile´i en kastrull eller ska man steka dem vid sidan om...Ja, jag vet..jag kan inget om mat..(men massor om kakor och godis hehe)

• mli_b

Här kommer ett alternativ, alltid uppskattat och mycket enkelt att göra.

Kalaskyckling (4 port)
    600 g kycklingfilé
    25 g smält smör
    2 msk kinesisk soja

Sås
    2 dl vispgrädde
    3 msk dijonsenap
    1 msk kinesisk soja
    2 tsk kycklingfond
    1/2 msk dragon
    1 burk (2 dl) créme fraiche
    stekskyn från kycklingen

Lägg kycklingen i en ugnsäker form och pensla med smör-soja blandning. Grädda i 200 grader i 25 min.
    Gör såsen: Koka ihop grädde, senap, soja fond och dragon. Vispa i crème fraiche.
    Skär varje filé i 2-3 bitar. Lägg ner bitarna i såsen tillsammans med skyn. Smaka av. Servera med ris eller potatis (hasselbackspotatis är jättegott till) och grönsaker.

• vered

tandoorikyckling kanske du kan göra,
    då blandar man matyoghurt med ingefära, vitlök och garam masala och marinerar kycklingbitarna/filéerna i.

annars har jag ett konstigt men väldigt gott recept som du kanske vågar testa:

ingredienser till en vanlig potatisgratäng
    en grillad kyckling
    2 påsar café de paris-sås
    (jag gör egentligen egen sås, men påsar går lika bra)

gör potatisgratängen och tillaga den nästan färdig i ugnen, det ska återstå ca 10 min. Ta ur formen och strö över kycklingbitar. Häll sedan café de parissåsen över alltihop och ställ tillbaka in i ugnen i 10-15 minuter till.

• yamman

Nickolina,
    Det går utmärkt att använda stekpannan om det var till mitt "recept" du funderade över.

Svar på tråden tjejmiddag