Tips på Italiensk buffé
Är det någon som har lite bra tips på vad som bör vara med i en Italiensk buffé?
Även tips på något passande .....
Är det någon som har lite bra tips på vad som bör vara med i en Italiensk buffé?
Även tips på något passande .....
tomat och mozarella sallad! man lägger upp ganska tjocka skivor och har lite olivolja och färsk basilika över *mums*
*puffar*
Ingen som har lite bra tips?
Kallt skuret som parmaskinka, bresoala, salami och röror som pesto och tapinad. Italienska ostar, pastasallad, soltorkade tomater mm
Oliver, melon, lantbröd osv. Och stressad brud's tips är en riktig höjdare! Åt jag senast igår, så gott!
Hejsan my day!
Jag har två kanontips som jag hittade när jag bjöd på italiensk buffé i våras! Jag tycker att både pajen och rullarna är väldigt goda!
Italienska parmarullar
12 stycken
Gör många av dessa, för de har en strykande åtgång
2 dl Crème Fraiche
salt och peppar
12 skivor parmaskinka
ett knippe färsk basilika
100 g soltorkade tomater, marinerade
Strimla basilika och tomater. Blanda med crème fraiche. Smaka av med salt och peppar. Lägg en klick på varje skiva parmaskinka och rulla ihop. Ställ rullarna kallt fram till servering.
Ingredienser4-6 p /10 bufféportioner
2 1/2 dl vetemjöl
75 g smör
3/4 dl Kesella lätt
Fyllning:
3 vitlöksklyftor
150 g rucolasallad
100 g marinerade, soltorkade tomater
smör
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 dl vispgrädde
2 ägg
1 dl Arla Köket riven ost gratäng
Gör så här :
Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt Kesella och arbeta snabbt ihop degen. Tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter. Nagga med en gaffel. Låt pajen vila i kylen i 30 min. Sätt ugnen på 200°. Skala och skiva vitlöken. Skär salladen och tomaterna i grova bitar. Fräs vitlöken i smör i en stor stekpanna. Rör i sallad och tomater. Krydda med salt och peppar. Vispa ihop grädde och ägg. Förgrädda pajskalet i ca 10 min. Häll äggstanningen i pajskalet, lägg i grönsaksblandningen och strö över osten. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min.
Hej igen!
Kom på att jag även gjorde minipizzor med diverse pålägg på... ett himla jobb men otroligt uppskattat! Det som var bra med minipizzorna var att de gick att göra långt innan middagen.
Likadant var det med pajen, bara att värma upp innan man skulle äta.
Hör av dig igen om du undrar över något!
Tack så jättemycket för alla bra tips..
Låter verkligen gott.
*puffar*
Några fler tips kanske?
Ruccola med en balsamvinagerdressing? Iaf nagot med balsamvinager...
hej. italiensk buffé lir alltid bra, men då måste man vara beredd att betala en del. parmaskinka ligger nämligen på ett kilopris på minst dryga 300 kr. och det hör absolut till. marinrade kronärtskockor är ett måste, det är så gott! men gå till en saluhall och be få smaka av olika sorter så kanske du hittar den du gillar bäst, för det finns många olika sorter. sen som andra sagt, soltorkade tomater, oliver, tomat-mozzarella sallad, lantbröd osv. men detta är egentligen bara antipasto, ska gästerna bli mätta behöver du ännu annat till. man kan till exempel göra några stora skålar med olika sorters pasta, eller oxfilé fläskfilé eller vad som helst. även italienarna äter ju annat än bara pasta o pizza. men gå till www.tasteline.se och deras italien special, där får du massa hjälp!