Mason Pearson-borste; var köpa?
Är det någon som vet var man kan köpa borstar från Mason Pearson i Sverige?
Är det någon som vet var man kan köpa borstar från Mason Pearson i Sverige?
Låter kanske lite knäppt men välsorterade hundaffärer har dem. Och det är ingen skillnad på om de är för människor eller hundar. Liksom samma borste men ofta billigare i hundaffären. Sök på nätet så hittar du säkert.
Trolla
NK i Stockholm. Fast det är nog billigare i hundaffärer.
Tack för tipsen! Lite märkligt dock att de skall finnas i hundaffärer , men är de billigare där så...
Hmm, har nu hittat en djuraffär (!) som säljer borstarna och det till betydligt bättre priser än vad jag räknat med- det verkar faktiskt vara nästan halva priset! Jag trodde att det bara fanns några få modeller, men ack vad jag bedrog mig. Frågan är nu alltså vilken modell jag skall välja. Någon som har en sådan borste och kan tipsa om en bra modell?
Som kattutställare så kan jag säja att det är den mest eftertraktade borsten för semilånghårskatterna. Jag har en med blandad borst och nylonpiggar, den funkar jättebra på mina ragdolls efterom den verkligen går djupt i pälsen men jag har aldrig provat den på mej själv. :) Jag studsade när jag såg inlägget och trodde jag hamnat på ett kattforum...
Här finns borstarna:
www.tassalogen.com/shop/showArticles.php&display=15
Går man in på Mason Pearsons hemsida (www.masonpearson.com) så står där inget om varken hundar eller katter. Är den så bra till djur så kanske mina katter skall få en också?! Jag har i alla fall läst om hur bra dessa borstar skall vara i en vanlig tidning (tror det kan ha varit i Elle) och studsade själv till då trolla och miss_M skrev att de fanns i hundaffärer...
Att det inte står ngt om det på deras hemsida kan nog bero på att en och annan kanske inte velat köpa dem hur bra de än är om de visste att det är den mest använda borsten till katter och hundar med lång päls. Varför? De är bäst helt enkelt.
Trolla, som jobbar med hundpälsar hela dagarna och dessutom skrivit en bok i ämnet
Är själv häktad på Mason Pearson-borstarna - det var min engelske, mycket långhårige sambo som introducerade dem. Själv har jag tunnt, blont, väldigt skandinaviskt hår. Då passar borstarna med enbart borst. (Pocket size räcker för mig, har axellångt hår.)
Min sambo har något tjockare hår och använder borstarna med borst och nylonborst. (Strl. medium och large - men så har han mycket mer hår än mig.)
Men ska erkänna att jag lånar hans borstar när håret är väldigt trassligt!
Så, normalt hår ska förmodligen ha borst/nylon-borsten. Vilken storlek är nog mer individuellt. Lycka till!
Har hittat ytterligare ett ställe som säljer borstarna: mamut.com/satchmosbutik
Tror att jag skall köpa en "Handy mix" alt "Handy" med ren borst.
Nu har jag köpt min borste! Det blev "Handy" med ren borst. Den är skön att borsta sig med och håret blir oerhört blankt och fint- rekommenderas med andra ord!